Skorstens livslängd

600 läst  11 svar

1. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Har en isolerad plåtskorsten, 13 år, till min lilla pelletskamin. Kaminen körs i princip dygnet runt denna årstid. Skorstenen läcker bakom kaminen och det är dags att byta ut den. Detta har provisoriskt fixats.

Är det verkligen rimligt att en skorsten ska ta slut så snabbt?

2. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 8
    Premodul har 25 års garanti tex.
    Vet du vad du har för fabrikat ?

3. H
    Medlem · Nivå 16
    Helt orimligt....... men jag har tyvärr fått en känsla av att det inte är alldeles ovanligt.

Alla skorstenar och rökrör är förbrukningsvara men 13 år är en kort tid.

4. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag fick besked om att fabrikatet inte finns längre och att man rådde mig att samtidigt ändå köpa ny kamin "för den tar ju ändå slut om ett par år" ...

Har inte namnet på skorstensmärket men jag nöjer mig ju inte med detta svar (iofs var skorstensmannen även kaminförsäljare så han ville ju ha ny kund). Kaminen fungerar utmärkt och jag hade tänkt att få den fullständigt servad/genomgången till sommaren. Jag servar den själv 1 gång/året och rengör den, plockar bort plattorna, kittar, finlirar fläktarna och tycker väl att jag sköter den bra. Dottern har precis lärt sig detta med tanke att jag själv blir till åren och tycker väl att det börjar bli gymnastiskt lite jobbigt . Men inbillade mig att en pelletskamin inte skulle ha lika kort livslängd som andra hushållsmaskiner.

• Laddar…
  5. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Går det inte "bara" att täta där det läcker? Eller är det materialet i rökröret som har "slitits" ut? För mig borde det kanske vara en skarv som läcker om det röker in. Att materialet skulle vara förbrukat på 13 år låter inte rätt. Men är det så, så vore det bra att få veta vad för skorsten man INTE skall köpa för så snabbt skall det inte förbrukas.....

6. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 6
    För att täta otätheter på en stålskorsten så använd pannkitt om du kommer åt , finns på tub och tål 300C , går att pressa in och lägga en bulle på utsidan ovanpå skarven , stålborsta först ordentligt , finns det sot eller så fäster det inget bra

7. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jo, jag har tänkt på pannkitt; det använder jag ju när jag servar kaminen. Det går nog att täcka de 3 övre skarvarna. När det gäller den nedersta delen plockas den bort vid sotning. Röret går i 90° vinkel in i kaminen. Då får jag kitta om den delen efter varje sotning - vilket iofs inte är så besvärligt bortsett från att kittet kräver 24 tmmars torkning.
    Tack ändå för tipset. Jag ska testa detta.

8. J
    Medlem · Nivå 6
    Är det stort spel mellan rören ? det finns även panngarn som inte är så tjocka att peta in , pannkitt där är är lite överkurs , men går att bara peta mot lite lätt , det är ju drag i skorsten så då ska det inte ryka in där , bara inte ha för mycket , blir lite tufft att få isär kanske

9. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Ursäkta,men vad menar du? Måste du plocka bort skorstensröret varje gång du skall sota?? Det kan inte vara rätt... En skorsten skall ha sotluckor, det är inte meningen att man skall demontera vid sotning. Kan den installationen verkligen vara godkänd av sotaren. Behövs rökröret demonterad vid sotning så är det inte konstigt att det ryker in...... Skarvar tätar man vid montage sedan skall man inte röra dem mer....

10. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Jag ska ta en bild på anslutningen när jag kommer hem. Kamin och skorsten är godkända vid installationen men det är möjligt att "min" funktion inte längre är bra och därav kanske är orsak till att skorstenen inte längre finns på marknaden.

11. E
    Medlem · Nivå 11
    Troligen är din skorstensanslutning ,som på de flesta pelletkaminer, långt ner mot golvet på baksidan och borde för enkel sotning ha en sotlucka där för att kunna suga ut sotet som sotaren river ner från det vertikala röret. Det går att sota via rökgasfläkten i kaminen och som gör att den blivit godkänd, men det är betydligt bökigare. Iom att kaminen blåser ut röken är det stundtals övertryck i skorstenen och det är viktigt att alla skarvar är såpass täta att rök inte kommer ut i rummet. Att behöva ta loss rökanslutningen för att ta bort sotet gör att det till slut blir otätheter. Visst går det att göra ett svep som täcker den läckande rörskarven men att ta bort o sätta tillbaka denna vid varje sotning tar lite längre tid. Så här kan t.ex en oisolerad rörbit med sotlucka se ut.

12. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Just det: jag har ingen sotlucka.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: