Byggahus.se

Skorsten verkar vittra sönder

1. P
    Medlem Nivå 10
    Hejsan..

Nu har det Skitigt sig igen..

har köpt ny antenn, antenn mast, mast fäste för skorsten.

När jag då skulle sätta fast mast fästet så o skulle dra åt.. Så lossna några tegelstenar.. fästet satte jag näst högst upp på den stenen.. Illa..

Efter lite närmare inspecktion så verkar det som om en större del av fogmassan på skorstenen är mer eller mindre sönder vittrad..

Tegelstenarna verkar vara ok dock så verkar Fogarna ha gett upp.. Kul va.. å andra sidan det kunde ha varit värre :-/

Så frågan lyder.. får man mura om själv? eller måste man släpa hit en murare som gör jobbet?

Vad ska det vara för murbruk...? Sen ska jag skaffa ett skorstens skydd...

Lite om huset byggt -47, Olje pannan gick i gaven på -80 talet.. EL pannan står o slukar EL.

Så det e inte undra på att Skorstenen har gjort sitt.. undrar hur långt ner bara.. :surprised: får väll gå upp på Vinden med en Mejsel o kolla lite..

2. P
    Medlem Nivå 10

Re: Skorsten verkar vittra sönder

Hittade denna länk när jag surfade..

Lite stateskik o dyrligt om vanliga skador i Nybyggda samt äldre hus..
    intresant tyckte i allafall jag att det är..

http://www.smahusskadenamnden.se/Rapport_ssn.pdf

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

1. Dina problem beror säkert på att skorstenen nu är kall och fuktig.... Den vill ha mössa på huvudet för att må bra!

2. Min skorsten (ungefär samma byggår) kunde jag plocka ner för hand de översta 3-4 metrarna....

3. Man ska inte montera antennen i skorstenen. Det funkar bra på en ny skorsten, men med åren så bryter antennens rörelser sönder skorstenen - speciellt om du har lite längre maströr. Montera antennen på gaveln istället.

4. Du får mura själv. I vilken utsträckning en sotare måste besiktiga detta sedan är jag osäker på - förhoppningsvis måste någon kolla att det blev bra...:)

4. P
    Medlem Nivå 10

Tackar för svaren..!

ang punkt 3..

Det köper jag.. Fast jag har ingen Gavel :-[ sned tak överallt.. Masten blir 1 & ½ meter hög då är Skorstenen ca 1 meter hög..

Sotare bör komma åt dom kanalerna som fungerar trots att antennen sitter så lågt.. annars får jag slänga på yttligare 1 & ½ meter..

Om jag inte kan komma på en annan lösning dvs..

jag har några kanaler som är igen murade.. bla den/dom till öppna spisen.. så ev river jag hela skortenen över taket så med lite tur kommer jag åt o få bort den igen murrade biten.. Vi får se jag ska göra lite mera undersökningar..

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Ja utan gavel blir det ju stvårt.... ;)

Det går ju att montera antennen på taket också, men av två onda ting kanske det då är bättre att ha den kvar på skorstenen.

6. Immobil
    Medlem · Nivå 16

8) Sätt masten inne på vinden, så är den skyddad mot väder och vind(;D). ;)

7. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Tänk vilken enorm kompetens och erfarenhet det finns på detta forum.... 8)

8. Immobil
    Medlem · Nivå 16

8) Det är inte klokt, vad kloka vi är. ;) ;D

9. S
    Medlem Nivå 2

om du skall mura om skorstenen så kanske du inte skall fästa den runt skorstenen pga

1. En skorsten skall vara vacker att se på

2. När det blåser så blir det vibrationer i skorstenen som forkortar livslängd på murbruk.

Lycka till ;)

10. yonna
    Medlem · Nivå 15

Varför kommer sotaren om du inte längre använder skorstenen? Är det för att hålla fläkt/ventilation igång (och behöver man sotare för detta?)? Om du inte utnyttjar skorstenen för någon värmeanläggning måste du väl få lov att foga om skorstenen själv - och ge den ett tak :-/?

11. G
    Medlem Nivå 3

Kan funka mindre bra om man har plåttak. Bilden kan bli ganska dålig...