Byggahus.se

Skorsten till bastu

1. N
    Medlem · Bayern · 557 inlägg

Nikorasu

Medlem
    Nu har jag kommit så långt att jag snart ska beställa skorsten till bastun. Finns ju litet olika varianter. De flesta särskilda bastuskorstenar har ett oisolerat startrör.

Finns något särskilt syfte med det - litet extra strålningsvärme kanske? Eller är det för att undvika vattenånga i skorstenens isolering som annars hamnar nära stenarna?

Utan särskild funktion känns det kanske mera lämpligt att inte ha ett hett rör som man i västa fall kan bränna sig på.

Vad säger ni?

2. A
    Medlem · Stockholms län · 9 231 inlägg

Avemo

Medlem
    Poängen är just att mer av värmen kommer bastun till godo. Har du å andra sidan ett isolerat rör kan du ha det närmare en trävägg. Bränna sig kan man göra i båda fallen om man inte är försiktig.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Norrbotten · 2 239 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Jag tror också att en anledning till att det ska vara en meter oisolerat startrör är att rökgaserna måste bli lite kallare innan de går in i det isolerade. Annars hade det nog inte varit ett krav som det då är åtminstone i anvisningen för min harvia-kamin.

4. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 362 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Vilken Kamintyp är det, som har de kraven ? Har en M3 och där finns inte det kravet, därav frågan.

5. M
    Medlem · Norrbotten · 2 239 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Möjligt att jag minns fel, jag har inte kvar monteringsanvisningarna, men jag har för mig att det stod min 1000 mm oisolerat rör.

6. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 362 inlägg

HasseTeknik

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.