Byggahus.se

Skogsmark, tomtgräns, häckar och allemansrätt.

3k läst  31 svar

1. ChrisWS
    Byggnovis Nivå 1
    Hej på er.

Jag är helt ny som medlem men har följt olika trådar i ett antal år. Här har jag ett problem som gäller min trädgård, på min mark och oinbjudna besökare. Jag hoppas att jag postar i rätt forum.

För 8 år sedan flyttade jag hem till Sverige igen för ett jobb i en större storstad. För tre år sedan orkade jag inte med tempot och behövde komma därifrån. Jag är författare och kände mig helt blockerad. :worried:

Mitt "problem" är att jag vill kunna få lov att vara ifred. Konstigt, jag vet. ;) Jag flyttade ut från city just därför att jag var allt för stressad. Skaffade mig ett hus i skogen med en del egen mark (8 hektar) runt omkring. Nu skulle väl jag kunna få vara ifred, ta det lugnt, skriva och bara må bra?

Nej, det var ju inte riktigt så lätt. Beroende lite på årstid så är det av någon anledning ändå så att en massa människor lullar runt i skogen. Ja, allemansrätten i all ära, jag tycker den är unik och värd att värna om men inpå mitt privata boende, i min fridfulla oas, ja där vill jag ju kunna få vara ifred.

Jag har haft "morgongäster" som har campat på min gräsmatta. Det har stått bilar på min privata väg så att jag inte har kunnat köra ut med min egen. Ibland har folk till och med stått och tittat in genom mitt köksfönster! Det funkar liksom inte för mig. Det måste ju gå att lösa på ett sätt som inte inkluderar hagelbössan. Den trevligaste gästen var en älg som stod och mumsade på äpplen. :p

Förbudsskyltar i stil med "Privat", "Hit men inte längre" och "Minerat område" verkar kanske lustigt men det gör väl bara folk ännu mer nyfikna. Någon hund att varna för har jag heller inte. Staket runt tomten är heller inte speciellt trevligt. Själva tomten, med hus gräsmatta, växter och rabatter, är ett ganska stort område. Ca 120x90 meter eller 1,8ha. Men då kanske en rejäl häck runt tomten skulle kunna fungera? Det tycker jag är mycket vackrare än staket. Jag är trädgårdsintresserad och hyfsat händig men inte speciellt erfaren.

Så frågan är väl egentligen;
    1. Definierar jag själv vad som är min privata tomt utav det som är resten av min mark?
    2. Får jag odla upp en häck runt "tomten" så länge den är på min mark?
    3. Finns det någon lämplig häck som trivs i mellansverige, kan växa sig tät på ett par år, klarar att växa i blandskog och inte kostar skjortan? (Skjortan fick jag sälja när jag köpte huset.)

Jag är nyfiken på vad ni andra skulle ha gjort. :)

Hälsningar från Chris.

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    1. Du har en hemfridszon omedelbart kring huset där du ska få vara ifred. Den definieras dåligt i lagstiftningen och utgångspunkten är nog snarast att alla ska visa hänsyn och inte stövla in i folks trädgårdar och gårdsplaner. Ligger ditt hus öppet och plant med en trädgård/klippt gräsmatta kring så lär hemfridszonen vara rätt stor. Om den verkligen är 1,8 ha som i ditt fall är väl mer osäkert. Bor du mer kuperat med skog in på knuten så krymper hemfridszonen snart.

2. Det är bara att plantera en häck (om du inte förstör några skyddade naturvärden). Häck har historiskt planterats av just skälet att hålla folk och fä ute. Därför har man valt torniga saker som t ex hagtorn.

3. Ingen häck växer upp på två år och speciellt inte i kalla Dalarna. Men på god mark kan det se bra ut inom 10 år. I skog är det generellt svårt att få god tillväxt för träden tar all vatten och näring samt att ljuset kan bli begränsande. Har du öppen mark så är bukettapel trevlig. Vill du att det ska se mindre odlat ut så kan traditionella hagtorn fungera, t ex trubbhagtorn. Häckplantor kostar kring 20-25 kr plantan om man köper många barrotade. Billigare i Tyskland men då tillkommer transporten.

3. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Tråkiga upplevelser du har, men du har som du är ute efter lite mer rättigheter än vad du upplever att andra respekterar.

Tomtens storlek först. Den är på 1,08 ha om måtten stämmer. Det är som 10–12 moderna villatomter, så att alla inte upplever det som privat mark vilken de inte får vistas på pga. hemfridszonen är kanske inte jättekonstigt.

1. Nej, inte fullt ut, men du kan påverka det. Står inte huset mitt i trädgården blir det svårt att hävda hemfridszon på hela tomten, likaså om det går en väg över tomten. Men sprider sig tomten 40–50 meter åt respektive håll från huset och det inte finns något som tydligt avgränsar den (t.ex. en väg, en bäck, ett uthus) ser jag inga större problem i att hävda hemfridszon över hela. Än mer så om du tydligt kan avgränsa marken som du själv skriver.

2. Ja.

3. Inte mitt bord.

Tvärtemot din åsikt skulle jag säga att ett staket gör sig bättre på landsbyggden än en häck gör. Själv skulle jag övervägt en gärdesgård eller ett "häststängsel", alltstå trästolpar med två liggande plankor på kanske 60 och 100 cm höjd.

Att folk tar sig rättigheter utöver vad de har är dock svårt att hindra. Någon som skamlöst tittar in genom fönster eller parkerar så att vägen spärras är svårt att helt skydda sig mot. Man kan nog minska risken genom att tydligt visa att en gård är bebodd liksom genom att vid vägen anlägga en mötesplats som också kan brukas som p-ficka. Det är dock inget du har skyldighet att göra, bara något som kan övervägas för att minska friktionen av det som ändå sker.

4. ChrisWS
    Byggnovis Nivå 1
    Tack för informationen Claes. Det är just en hemfridszon som jag behöver. :)
    Nu är den yta som jag ser som tomt eller trädgård inte 1.8 utan 1.08 hektar, precis som Nötegårdsgubben skriver. Missade den lilla nollan där.

Precis. Tack för att du såg det.

Nej, huset står vid ena kortsidan av tomten så det är bra mycket mer trädgård på ena sidan än den andra. Jag har försökt att stega längs skogskanten så måtten är hyfsat ungefärliga. Tomten är omgärdad av träd på alla sidor men det är väl den enda tydliga gränsen. Det mesta är gräsmatta men på andra sidan av en liten bäck så är det mer som ängsmark. Jag har funderat på att göra gräsmatta där med och använda bäcken med en liten spång över, som ett naturligt smycke däri. :D

Skickar med en liten skiss på hur det ser ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    mintomt.jpg

-Chris.

5. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Ja, jag skulle nog hägna in fram till bäcken. Det är lite på gränsen tycker jag, men inte uppenbart oskäligt.

Beroende på om du har brevlåda och/eller soptunnor vid huset skulle jag också fundera på att sätta upp en bom alternativt en skylt om att obehörig motortrafik är förbjuden. Det är nog ungefär så långt du kan gå.

6. D
    Medlem · Nivå 19
    Drygt 1ha är nog svårt att motivera som hämfridszon.

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 9
    Jag tycker inte att du ska tveka att hänga upp en skylt med "privat" eller liknande, eller vara tydlig på andra sätt att signalera att du gärna vill vara ostörd. Folk i allmänhet är ganska förstående om du är tydlig men respektfull (Fast då är det nog bra att inte "gapa efter [alltför] mycket"). Att trafiken skulle öka pga nyfikenhet tror jag inte. Var tydlig, men låt allmänheten ha den tillgång till naturen som de har rätt till.

8. L
    Bannad · Nivå 20
    Angående frizon så har du fullt rätt att markera det , enklast och billigast är att göra det enkelt ,
    folk förstår , klart det finns dom som skiter i det mesta , och eftersom du bor i skogen kan det vara intressant att veta för somliga , vad det är för eremit som vill bo så här , men värt att försöka
    I övrigt så är allemansrätten ganska kraftig för den övriga delen av fastigheten

9. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Sätt upp en skylt med varning för nudister eller galen hund kanske? P-förbudsskylt i början på vägen ?

10. L
    Medlem · Nivå 10
    Går din väg på din egna mark? Och är det enbart till din bostad? I sådana fall kan du sätta en bom som hindrar folk att köra in på din privata väg.

Sen skulle jag skita i vad folk tycker är hemfridszon och inte o sätta stängsel/staket eller häck runt om allt som är din tomt, ingen normalt funtad människa kommer att ta illa upp.

Finns det gott om skog och mark runtom så finns det ingen anledning till att vara på din gård

11. harry73
    Allvetare · Nivå 23
    Om din tomt är en tydlig trädgård i en skog, skulle jag uppfatta den som hemfridszon.
    Kanske inte andra sidan bäcken.
    Staket hjälper att göra det tydligt.
    Vid början av din väg kan du mura två stolpar och sätta gårdsnamn, addres eller ditt namn på. Kanske även brevlåda. En skylt ej genomfart kan också hjälpa.
    Bondsyren är ett billigt sätt att skapa häck, men kan ta några år

12. ChrisWS
    Byggnovis Nivå 1
    Tack för alla synpunkter. :) Jag satte upp en skylt med "Privat väg" men det kan nog bli att jag får ta bort den om någon klagar. Läste nedanstående på https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Stangsel-och-skyltar/

"Inga privata skyltar för att stänga ute allmänheten
    En del markägare sätter upp skyltar för att stänga ute allmänheten. Det kan vara skyltar av typen "Privat mark", "Ej obehöriga" och liknande.

Kommunen måste ge tillstånd om en skylt av detta slag ska sättas upp. Allmänheten ska kunna vistas i områden för friluftsliv. Kommunen måste även ge tillstånd för skyltar som "förbjuder" gångtrafik, cykling och ridning på enskilda vägar.

Det finns undantag
    Ibland är det uppenbart att allemansrätten är satt ur spel. En markägare kan då få sätta upp skyltar för att avvisa besökare från området. Och inget tillstånd behövs från kommunen. Främst handlar det om områden som skyddas genom

Brottsbalkens bestämmelser om tomt, plantering eller särskilt skadekänslig mark.Markägaren får förbjuda fordonstrafik på en enskild väg och sätta upp skylt om detta. Det är också tillåtet att sätta upp en skylt som varnar för verklig fara, till exempel en skylt "Varning för tjuren" vid en beteshage med tjurar. I undantagsfall kan en enskild väg få skyltas med begränsningar i annan trafik än motortrafik."

13. ChrisWS
    Byggnovis Nivå 1
    Ja, det är min mark och min väg ut till den allmänna vägen. Det finns däremor en del möterplatser och ibland använder folk dem som P-platser. Jag har funderat på en bon nere vid den "stoira" vägen men nu blev det en skylt.

Jag tycker ju personligen at en häck runt trädgården är snyggare och mer avskärmande än ett staket så jag skulle ju föredra det. Sedan tar det väl ett bra tag innan det är en häck som fungerar så någon annan slags markering vore en bra början. Det är ju ändå drygt 400 meter runt om så det lär ju inte bli billigt. :(
    Sedan vill jag ju helst ha brevlåda och soptunnor vid tomten och inte nere vid stora vägen. Det är ju ändå lite drygt 100 meter att släpa tunnorna så, ja, lite lat är jag. ;) Det finns faktiskt gott om plats att vända uppe vid trädgårdsgränsen så det borde ju gå. Har inte undersökt det dock.

Nu bor det ju faktiskt folk i "närheten" men för mig som har bott i city så är det här otroooligt fridfullt och mina riktiga grannar märks inte. Nej, jag tror att de som lullar in i trädgården är folk som bara åker ut och promenerar för det är väldigt vackert i skogen. Sedan genar de över gräsmattan och ibland kommer de gåendes längs min väg. Det är lite för nära inpå för mig.
    Det är säkert en del svamp och bärplockare också men så länge de håller sig i skogen, och inte på vad jag anser som min tomt, så får de gärna vara på min mark. Det finns nog gott om svamp till alla. :)

Ritade en lite större skiss och försökte att vara så noga med proportionerna som jag kunde. Tja, ni fattar kanske vad jag försöker att få fram. Den röda biten är den som jag vill ha för mig själv. :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    ChrisSW_mark.jpg

Ha det så bra och tack än en gång för era synpunkter. :)

-Chris.

14. K
    Hobbysnickare Nivå 5
    En snabb o enkel markering borde vara att sätta upp elstängsel.
    Behöver ju inte vara inkopplad men de flesta antar ju att det finns någon slags djurhållning på gården och genar inte lika lätt över tomten.
    Finns det någon orsak till varför de vill ut i skogen just runt ditt hus? Är det någon fornlämning eller särskilt fin natur?

• Laddar…
  15. ChrisWS
    Byggnovis Nivå 1
    En liten bit från min infart, på andra sidan vägen, så finns det ett bra ställe att parkera på. Sedan är det kanske lätt att utgå därifrån via min väg för att komma ner till en liten sjö bortom min mark.
    Det är nog ett ganska mysigt ställe att bada på men det går inga vägar ner till sjön på den här sidan. Sedan har jag sett en hel del kantareller men de är inte på min tomt.
    Fornlämningar har jag inte sett. Det finns en gammal husgrund på ett ställe men den kan inte vara särskilt gammal. Jag är inte speciellt förtjust i varken svamp eller bad så jag har inte utforskat det mer än så. Visst är det vackert i skogen och jag har sett både älg, rådjur, räv, kaniner och ekorrar.
    Om mina grannar har samma "problem" vet jag inte. En av dem kom förbi och sade hej när jag precis hade flyttat in men vi ses väldigt sällan. Mitt hus är byggt i slutet på 1800-talet men renoverat så sent som på 2008. Om det bott någon kändis här har jag ingen aning om men jag borde kanske kolla. ;)