Hej!
Med vårens ingång ska jag borsta/skölja av kiraiverandan inför sommarsäsongen ( byggd juni 2019)
På bifogade bilder är det några frågor jag har
1 . Bör trallen rengöras med rotborste/grönsåpa eller tycker ni det ser ok ut?
2. Jag har inte finslipat kiraien vid läggning utan lät den sitta ett år först, det är flertalet bräder där man skulle behöva en lätt finslipning för att få bort skrovligheter, eftersom den är rillad vad bör jag tänka på? Påverkas estetiskt rillningen vid slipning? Eller är det så lite som går bort att det ej spelar roll?
3. Det är 4-5 ställen där det rest sig, kan den enorma monsunperiod som varit åstadkommit detta? Eller kan det använts fel skruv?
4. Har på två bräder fått algtillväxt pga att samma bräder vid regn haft stillastående ”pölar” på sig. Allt verkar platt annars, det är under själva matbordet detta inträffar (en mittenskåra där jag misstänker vatten samlad o rinner ner i större utsträckning än regnfall i sig. Otillräckligt fall?
Med vårens ingång ska jag borsta/skölja av kiraiverandan inför sommarsäsongen ( byggd juni 2019)
2. Jag har inte finslipat kiraien vid läggning utan lät den sitta ett år först, det är flertalet bräder där man skulle behöva en lätt finslipning för att få bort skrovligheter, eftersom den är rillad vad bör jag tänka på? Påverkas estetiskt rillningen vid slipning? Eller är det så lite som går bort att det ej spelar roll?
3. Det är 4-5 ställen där det rest sig, kan den enorma monsunperiod som varit åstadkommit detta? Eller kan det använts fel skruv?
4. Har på två bräder fått algtillväxt pga att samma bräder vid regn haft stillastående ”pölar” på sig. Allt verkar platt annars, det är under själva matbordet detta inträffar (en mittenskåra där jag misstänker vatten samlad o rinner ner i större utsträckning än regnfall i sig. Otillräckligt fall?
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
-
Absolut! Har efter detta inlägg lärt mig en hel del. Det är ju klart dyrare än tryckimpregnerat, men det är samtidigt mycket snyggare, känns skönare att gå på, fritt från kvistar (dock ej stickor!) och står emot allt! Tvättar med högtrycken varje vår och det blir som nyttP PhilipBIM skrev:
Beror på hur du vill att den ska se ut om ngr år , du kan inte använda olja för grönimpregnerad trall (oljan tränger ej in i trät)Vildebill skrev:
Hej!
Oljar du kommer trallen bli svart efter ngr år .
Kör du såpa blir trallen grå .
Gör du ingenting förutom tvätta bort alger så får du sprickor I trät .
Beror även vilken högtryck du har, en kärcher k7 på maxstyrka rubbar inget på bangkiraien trots att man rör försiktigt längst med bara 10cm ifrån. Har i en tidigare tråd använt deras terasstvätt som roterar strålen för ett smidigt resultat. Stoppar även först i kärcher wood cleaner som tillsats för kem följt av terastvätten. Vansinnigt smidigt på de ca 60km verandan ärP PhilipBIM skrev:
Enligt någon bygghandel ska man använda osmo powergel först och skölja av med slangen
Liknande trådar
-
Energiinnehåll ved för 14 olika träslag – från al till äpple (kommentarer)
Artikelkommentarer -
Hus från 1938 - någon som har ett likadant hus?
Planlösningar -
Panel direkt på tretex?
Byggmaterial & Byggteknik -
Märkligt oljud från CTC EcoAir 510M
Värmepumpar -
Villa med byggström 1,5 år senare; bör jag stämma?
Juridik