Skötsel av rosenhallon?

16k läst  4 svar

1. Strix
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Jag har blivit så förtjust i rosenhallon. Har tagit över en förvildad trädgård
    där rosenhallonen vuxit sig vilda (ca 7 x 3 meter).
    Nu vill jag göra en berså utav härligheten, vad tros om den idén?
    Skötsel; ska de skötas som vanliga hallonbuskar? Går det att ansa dem så det blir lite tätare, och inte
    rusar i höjden? Och förökning, någon som förökat dessa med frö, eller kan man dela plantorna?
    Dessutom undrar jag om någon försökt göra någon slags luktolja av blommorna/knopparna, de doftar så fantastiskt. Lite cederträaktigt.

2. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Den får gärna rotskott och två-åriga grenar bör gallras och viss uppbindning är nödvändig. Tror inte den är optimal just för en berså eftersom den är lite taggig och bör hållas efter men den är ändå väldigt söt. Förökning förmodar jag funkar bra med rotskotten. Tänk på att inte ha andra hallontyper i närheten eftersom den då kan förändras.

Har själv ingen erfarenhet av den.

3. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    Åfyf*n för rosenhallon. Har sanerat tomten från detta otyg. Dess rötter tar sej fram överallt (över berg, under betongmurar till grannen, tvärs gräsmattan, under boden osv osv. Rötterna är inte att leka med då de skjuter skott i sidled samtidigt som det går djupa rötter som söker näring. En sån aggressiv växt hade jag nog planterat i en stor balja vilken jag sänkt ner i jorden, men i min trädgård fick den inte vara kvar.

De tre-fyra åren de fanns i vår ägo så klippte vi ner hela rasket på senhösten och på våren var det lika frodigt igen - en riktig energiskog.

4. Strix
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!
    I det här fallet får rosenhallonen ta plats, det är en stor yta, som en halv fotbollsplan, så det gör inte så mycket att det svävar ut. Jag ska göra ett försök iallafall!

5. Fasting65
    Medlem Nivå 11
    halv fotbollsplan?! . Ja, då är det ju inget omedelbart problem kanske. Har man en liten Stockholms-villatomt på 7-900 kvadrat så är man i ett annat läge.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: