Tja.

Jag har fått en 11kw Garo laddbox installerad med lastbalansering men endå skjuter jag huvudsäkringar lite då och då.

Har inte börjat rota i inställningarna på laddboxen men är det något jag kan behöva ändra där för att aktivera lastbalanseringen eller ska det skötas automatiskt ?

Installatören ska ställa in den korrekt. Har de ställt efter rätt storlek på huvudsäkringarna?

Garoboxar är relativt avancerade att pilla med så har elektrikern ställt in fel får dom väl fixa till det. Går ju att göra som installatör på distans. Fungerar lastbalanseringen som den ska? När jag satte in min fanns inte kamstrups elmätare med i mjukvaran så fick vänta på uppgradering. Lastbalanseringen ska lysa grönt i elskåpet samt ha bra mottagning mot Wi-Fi alternativt fast sladd och lysa grönt. Strular detta fungerar den inte och säkringarna kommer ryka

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Va ut och kollade i elskåpet, blinkar faktiskt en röd lampa så jag gissar att någonting inte lirar.

Några lätta saker man kan kolla själv eller är det bara att ringa firman?

Man får ju utgå från att installatören säkerställde att installationen var komplett, för att Garos lastbalanseringen ska fungera krävs följande:
-Att HAN-porten på elmätaren är aktiverad av elbolaget samt att man anslutit den med rätt sladd.
-Att Garo har stöd för den installerade elmätaren
-Att den har kontakt med laddboxen, kan vara så att den även behöver internettillgång.
-Att man ställt in rätt huvudsäkring

Om inte elektrikern påtalade att nånting var fel vid installationen så känns det igentligen bara som att det är Wi-Fi/nätverk som kan bara strula senare.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Man får ju utgå från att installatören säkerställde att installationen var komplett, för att Garos lastbalanseringen ska fungera krävs följande:
-Att HAN-porten på elmätaren är aktiverad av elbolaget samt att man anslutit den med rätt sladd.
-Att Garo har stöd för den installerade elmätaren
-Att den har kontakt med laddboxen, kan vara så att den även behöver internettillgång.
-Att man ställt in rätt huvudsäkring

Om inte elektrikern påtalade att nånting var fel vid installationen så känns det igentligen bara som att det är Wi-Fi/nätverk som kan bara strula senare.

Tackar för svaret!

Elektrikern har sålt boxen inkl lastbalansering så man får anta att dom gjort allt rätt.

Ska ta en titt på wifin säkert som du säger att det är den som jävlas

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Rör inte en skruv. Ring firman och säg att du inte fått det du betalat för.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Rör inte en skruv. Ring firman och säg att du inte fått det du betalat för.
Litet problem är dock att boxen är installerad för ett år sedan.

Tog en j*vla tid att få bilen som jag beställt (Hyundai)

Lyckades logga in och uppdatera programvaran, ska prova ladda imorgon så får vi se vad som händer

En skärmbild som visar information om en lastbalanseringsmätare med mätarställning och ström/effekt för olika faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Silly Bear Silly Bear skrev:
Litet problem är dock att boxen är installerad för ett år sedan.
Vad är problemet?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är problemet?
Iofs inte säkert det e ett problem

Men hur lång tid efter kan man reklamera fel

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera-felaktig-tjanst/

Klaga så fort du upptäcker felet Du måste klaga på felet inom rimlig tid från att du upptäckte felet. Klagar du inom två månader räknas det alltid som inom rimlig tid. Väntar du för länge med att klaga kan du förlora möjligheten att kräva att företaget ska rätta till felet.

Tips är att skicka in det skriftligt såfort du kan. Det gör inget att det gått ett tag om du klagar inom den rimliga tiden från när du upptäckte felet

Frågan är ju hur din elförbrukning ser ut i övrigt, hur snabbt varierar lasten?

Nu vet jag inget om just denna boxen, men om man antar att du har 20A säkringar och att du redan ligger på 16A förbrukning från laddboxen (11kW) när helt plötsligt elpatronen går in med 3x16A, ja då har inte laddboxen särskilt mycket tid på sig att upptäcka detta.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Frågan är ju hur din elförbrukning ser ut i övrigt, hur snabbt varierar lasten?

Nu vet jag inget om just denna boxen, men om man antar att du har 20A säkringar och att du redan ligger på 16A förbrukning från laddboxen (11kW) när helt plötsligt elpatronen går in med 3x16A, ja då har inte laddboxen särskilt mycket tid på sig att upptäcka detta.
Precis vad jag också misstänker, gick bra när jag laddade i somras (kompis bil) och då var jordvärmepumpen av.

Ska kolla bland inställningarna om jag kan sänka max strömmen

3x20A känns onekligen i underkant, räcker ju att starta en diskmaskin samtidigt som elpatron är aktiv för att skjuta huvudsäkringen.

S
L Liljeros skrev:
3x20A känns onekligen i underkant, räcker ju att starta en diskmaskin samtidigt som elpatron är aktiv för att skjuta huvudsäkringen.
Va?
3x20 eller 3x16 är de vanligaste huvudsäkringarna i Sverige. Det är sällan problem att köra diskmaskin och elpatron samtidigt :)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.