Byggahus.se

Skjutdörrsbeslag för garderob - bästa beslagen?

1. subtilis
    Bannad Nivå 3
    Jag funderar att slänga ut en 60-talsgarderob i vår hall och ersätta den med skjutdörrar + ELFA-hylla bakom. Garderoben befinner sig i en för ändamålet avsedd alkov (betongväggar), h 247 x b 97 x d 60 cm. Jag hade tänkt bygga dörrarna i pärlspont på en ram.

Frågan är: vilka är de bästa beslagen för ändamålet? Det behövs ju två spår om dörrarna ska kunna gå omlott. Idealiskt, som jag ser det, vore enkel installation med skenor både i golv och tak (eller fäst bakom täckbräda i lämplig höjd) och beslag som skruvas fast i dörrens baksida. Golvskenan bör inte vara för hög så att man slår i tårna.

Habo har en mängd olika skjutdörrsbeslag som har helt olika utformning. Det är förvirrande. Köper man färdiga skjutdörrar är beslagen såvitt jag vet samma oavsett (jfr ELFA).

Finns det någon "expert" på detta som kan tipsa?

Redigerat 26 feb 2013 10:08
  2. M
    Medlem Nivå 9
    Jag har själv byggt med Habo K30, då har du två spår omlott i skenan. Dörrarna hänger på skenan, (dvs rullar inte på golvet), så maxvikten/dörr är begränsad. Tycker de glider bra men jag vet att vissa prompt vill ha hjul mot golvet.

3. AXS
    Medlem · Nivå 10
  4. anders07
    Medlem · Nivå 16
    Kvik (ja, kökstillverkaren) har bra grejer till bra priser med låga profiler. Man kan köpa skenor och beslag separat...

5. subtilis
    Bannad Nivå 3
    Kan man hitta exempel på deras hemsida?

6. subtilis
    Bannad Nivå 3
    Verkar vara svårt att hitta beslag som inte kräver en fräst skåra i botten på dörren. Varför kan man inte ha hjul och räls både uppe och nere?

7. subtilis
    Bannad Nivå 3
  8. vintage
    Medlem Nivå 1
    Vi har själv byggt med skjutdörrsbeslag för "barndoor" och dörren hänga på skena och på golvet finns golv guide. Det finns beslag för montering på överkanten eller på utsidan av dörren. Max last är 90 kg per dörr. Vi valde ett beslag i stål men det finns även i svart. Jag hittade beslag via pricerunner. Jag kommer inte ihåg vad företag heter men dom finns i Ydre.