Byggahus.se
Hej!

Jag har en fråga jag gärna vill ha hjälp med svaret på.
Jag har idag 6st "gamla" garderober som står på en sockel, med fula tråkiga vita dörrar.
Jag skulle vilja sätta skjutdörrar där istället! Är detta möjligt och hur gör jag? Var köper jag prylar och så?
Höjden i taket strular kanske till det lite? Det är 2,67m till tak.
Ett alternativ är att kasta ut alla dom och slänga in ikeas med färdiga skjutdörrar, men det blir ju dyrt som fan.
Jag är inte snickare själv bör tilläggas.
Tacksam för hjälp!
/P
:wow:

• IMG_0484.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt är möjligt, även med rejäl takhöjd, man kan ju bygga ner en sockel från taket till skjutdörrarna så att säga. www.elfa.com har en del tips. Ett billigare alternativ är skånska byggvaror.

Roundup skrev:
Allt är möjligt, även med rejäl takhöjd, man kan ju bygga ner en sockel från taket till skjutdörrarna så att säga. elfa har en del tips. Ett billigare alternativ är skånska byggvaror.
Ja men vi snackar typ 67cm nerbyggnad! Det blir en jäklit hög sockel :S.
Hmmm, vad svårt detta skulle vara då!

snickarboden skrev:
Och sen har man rolandsystem.se och de har inga problem med den höjden.

/Kent

Bra tips, men blir inte det jäklit dyrt? Som att slänga ut dom garderoberna och köpa nya med skjutdörrar på ikea. Det kostar ju också skjortan, eller? :(

Om Du tycker att IKEA:s garderober "kostar skjortan" tvivlar jag på att det finns nåt alternativ som Du uppfattar som prisvärt förutom att bygga dom själv i MDF, det blir nog inte så himla dyrt.
Dom system som jag tittat på skulle fungera för dej, ett av flera problem med IKEA:s lösning är ju att skjutdörrarna hänger på garderoberna vilket tex. inte elfa gör.
Vi har elfa skjutdörrar men dom kostar ju betydligt med än IKEA:s så i ditt fall är dom väl inte aktuella.

Inte säkert det blir så dyrt om du kan behålla den gamla inredningen.
Med IKEA får du ju köpa både stommar, inredning och dörrar.

Gissar bredden där är kring en 3,5 meter? Då borde enkla sådana dörrar från golv till tak landa på typ 11.000:- De har prislistan på nätet.

/Kent

Som någon sa, elfa, höjden måttbeställs, montera på skena på golvet direkt framför de gamla garderoberna. Sätt skiva ovanför för att täcka hålet som blir.

OffT : IKEA har inga grejor som "kostar skjortan"...

Varför skall man täcka för med en skiva om dörrarna går från golv till tak??? Det är ju perfekt förvaringsutrymme däruppe.

/Kent

Y
Precis. skippa täckskivor.
Har både stor skjutdörrgarderob och inbyggda 80 garderober i väggarna där jag byggde egna lådor ovanpå.
-Varför inte ta vara på alla skrymslen man har.

Jag har köpt Lumis skensatser (se längst ned på sid 23 i deras prislista - googla på "lumi prislista" så hittar du den). Funkar säkert kanon när jag väl kör igång bygget med mina 3 garderober. De kommer att byggas i olika sovrum med bredderna 235 cm, 150 cm resp 160 cm med 262 cm i höjd. Som dörrpaneler köper jag troligen björkfanerad MDF av den lokala sågen. Ett olöst problem är dock vad jag ska sätta för profiler på dörrsidorna där kapsnitten blir.

Någon som löst det eller har ett bra förslag?

Jag kan tänka mig en profil som är enkel och modern.

Redigerat:
Pittorsen skrev:
Ja men vi snackar typ 67cm nerbyggnad! Det blir en jäklit hög sockel :S.
Hmmm, vad svårt detta skulle vara då!
Nja, om du av någon anledning väljer skjutdörrar som inte finns i den höjd du behöver, t ex en Elfa-modell som finns i max 2,5 m, så saknas ju 17 cm. Då kan du ju bygga en 17 cm "halvvägg" ned från taket, som du sen fäster takstyrskenan i. Det behöver man inte vara snickare för att fixa. Det räcker med några enkla verktyg som fogsvans, borrmaskin och skruvmejsel, ett par regler, lite gipsskiva och skruv. Och så spackel och blaska på lite färg.

• Gilla
anna2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.