Hej!
Jag har en fråga jag gärna vill ha hjälp med svaret på.
Jag har idag 6st "gamla" garderober som står på en sockel, med fula tråkiga vita dörrar.
Jag skulle vilja sätta skjutdörrar där istället! Är detta möjligt och hur gör jag? Var köper jag prylar och så?
Höjden i taket strular kanske till det lite? Det är 2,67m till tak.
Ett alternativ är att kasta ut alla dom och slänga in ikeas med färdiga skjutdörrar, men det blir ju dyrt som fan.
Jag är inte snickare själv bör tilläggas.
Tacksam för hjälp!
/P
:wow:
Jag har en fråga jag gärna vill ha hjälp med svaret på.
Jag har idag 6st "gamla" garderober som står på en sockel, med fula tråkiga vita dörrar.
Jag skulle vilja sätta skjutdörrar där istället! Är detta möjligt och hur gör jag? Var köper jag prylar och så?
Höjden i taket strular kanske till det lite? Det är 2,67m till tak.
Ett alternativ är att kasta ut alla dom och slänga in ikeas med färdiga skjutdörrar, men det blir ju dyrt som fan.
Jag är inte snickare själv bör tilläggas.
Tacksam för hjälp!
/P
:wow:
Ja men vi snackar typ 67cm nerbyggnad! Det blir en jäklit hög sockel :S.Roundup skrev:
Hmmm, vad svårt detta skulle vara då!
Om Du tycker att IKEA:s garderober "kostar skjortan" tvivlar jag på att det finns nåt alternativ som Du uppfattar som prisvärt förutom att bygga dom själv i MDF, det blir nog inte så himla dyrt.
Dom system som jag tittat på skulle fungera för dej, ett av flera problem med IKEA:s lösning är ju att skjutdörrarna hänger på garderoberna vilket tex. inte elfa gör.
Vi har elfa skjutdörrar men dom kostar ju betydligt med än IKEA:s så i ditt fall är dom väl inte aktuella.
Dom system som jag tittat på skulle fungera för dej, ett av flera problem med IKEA:s lösning är ju att skjutdörrarna hänger på garderoberna vilket tex. inte elfa gör.
Vi har elfa skjutdörrar men dom kostar ju betydligt med än IKEA:s så i ditt fall är dom väl inte aktuella.
Inte säkert det blir så dyrt om du kan behålla den gamla inredningen.
Med IKEA får du ju köpa både stommar, inredning och dörrar.
Gissar bredden där är kring en 3,5 meter? Då borde enkla sådana dörrar från golv till tak landa på typ 11.000:- De har prislistan på nätet.
/Kent
Med IKEA får du ju köpa både stommar, inredning och dörrar.
Gissar bredden där är kring en 3,5 meter? Då borde enkla sådana dörrar från golv till tak landa på typ 11.000:- De har prislistan på nätet.
/Kent
Som någon sa, elfa, höjden måttbeställs, montera på skena på golvet direkt framför de gamla garderoberna. Sätt skiva ovanför för att täcka hålet som blir.
OffT : IKEA har inga grejor som "kostar skjortan"...
OffT : IKEA har inga grejor som "kostar skjortan"...
Varför skall man täcka för med en skiva om dörrarna går från golv till tak??? Det är ju perfekt förvaringsutrymme däruppe.
/Kent
/Kent
Jag har köpt Lumis skensatser (se längst ned på sid 23 i deras prislista - googla på "lumi prislista" så hittar du den). Funkar säkert kanon när jag väl kör igång bygget med mina 3 garderober. De kommer att byggas i olika sovrum med bredderna 235 cm, 150 cm resp 160 cm med 262 cm i höjd. Som dörrpaneler köper jag troligen björkfanerad MDF av den lokala sågen. Ett olöst problem är dock vad jag ska sätta för profiler på dörrsidorna där kapsnitten blir.
Någon som löst det eller har ett bra förslag?
Jag kan tänka mig en profil som är enkel och modern.
Någon som löst det eller har ett bra förslag?
Jag kan tänka mig en profil som är enkel och modern.
Redigerat:
Nja, om du av någon anledning väljer skjutdörrar som inte finns i den höjd du behöver, t ex en Elfa-modell som finns i max 2,5 m, så saknas ju 17 cm. Då kan du ju bygga en 17 cm "halvvägg" ned från taket, som du sen fäster takstyrskenan i. Det behöver man inte vara snickare för att fixa. Det räcker med några enkla verktyg som fogsvans, borrmaskin och skruvmejsel, ett par regler, lite gipsskiva och skruv. Och så spackel och blaska på lite färg.Pittorsen skrev:
Liknande trådar
-
Kan jag använda den gamla plattan på något sätt eller är det bäst att ta bort alltihop
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Skjutdörrar - gamla skenor
Fönster & Dörrar -
Sätta upp skjutdörrar framför inbyggd garderob.
Inredning -
Bygga infällda dubbelskjutdörrar av gamla dörrar
Fönster & Dörrar -
Gamla skjutdörrar
Fönster & Dörrar