Jag flyttade till ett hus förra våren och har följande problem med badrummet på övervåningen:
Väggarna ser ut att vara i gott skick, inga plattor som släpper och inget mögel. Det syns inget i taket på våningen under.
- Fallet i golvet är dåligt, det kan lätt bli blött på hela golvet när man duschar
- Återkommande problem med klinkerplattor som lossnar från golvet
- Det har bildats mögel på golvet
- När vatten skvätter hela vägen bort till tröskeln rinner det igenom så att det blir en liten pöl på andra sidan tröskeln i hallen (men om man duschar försiktigt kan man undvika att vattnet hamnar så långt bort)
I besiktningsprotokollet jag fick vid köpet stod övre badrummet noterat som ett "påpekande" - men inte "bör åtgärdas" - med följande kommentarer:
- Utrymmet bedöms ha äldre standard och den tekniska livslängden är passerad.
- Silikontätning utförd runt klinkerram.
- Bakfall förekommer.
- Några bomplattor noterades.
Jag förstår att badrummet behöver renoveras, men p.g.a. konjunkturläget vill jag helst skjuta upp det för att ha en ordentlig buffert genom krisen. Men jag kan väldigt lite om fuktskador och hur de utvecklas, så jag har svårt att bedöma läget:
- Har jag överreagerat, kan jag fortsätta använda badrummet som vanligt några år till?
- Är det inget akut, men något jag behöver hålla koll på, dra ner på duschandet i badrummet och se till att ventilera och vädra ordentligt?
- Kan renovering vänta, men under förutsättning att duschen inte används alls i det badrummet under tiden?
- Kan renovering absolut inte vänta, badrummet behöver åtgärdas snarast för att undvika att skadorna förvärras?
Jag har också funderat på att göra en fuktutredning för att få en bättre uppfattning, men tänker samtidigt att det kan vara bortkastade pengar eftersom jag ser själv att det finns problem som behöver åtgärdas förr eller senare. Jag kanske inte behöver betala flera tusen för att någon ska berätta det för mig - eller så är det precis en sådan bedömning jag behöver för att kunna avgöra hur akut det är?
All input, tankar och idéer uppskattas!
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
-
-
Medlem · 32 inlägg 1 okt 2022 12:241 okt 2022 12:24 #2
Jag hade monterat in en duschkabin. på så sätt leder du allt vatten direkt till avloppet.
på det du beskriver låter det dock som om du redan kan ha en vattenskada, men en kabin förhindrar att den blir värre.- Laddar…
-
Medlem · 116 inlägg 1 okt 2022 12:481 okt 2022 12:48 #3
Som ovan sagt så kan en duschkabin kraftigt minska fukttillskottet. Kika på blocket om du vill spara pengar.
Vad finns under badrummet? Jag hade haft mer is i magen med en betongplatta än ett träbjälklag.
Jag har lite svårt att tolka fotot, är tröskeln ut ur badrummet helt platt?
Att du har problem med fukt visar ju flera saker, jag hade främst varit intresserad varför.- Laddar…
-
2 okt 2022 17:28 #4
Tack för svar Kanelbullen123 och Odi et Amo!
Ja, duschkabin är en möjlighet jag har funderat på. Men det kan också vara att jag duschar i nedre badrummet istället och har övre endast som toalett tills vidare.
Men om jag tolkar era svar är ni alltså inne på spåret att det inte nödvändigtvis är akut men att duschandet bör minimeras?
En kärnfråga här som jag kanske skulle börjat med: om man inte tillför ny fukt, kommer en fuktskada inte att förvärras då? Eller kan det vara en process som har satt igång och fortsätter även om man slutar använda badrummet?
-
Medlem · 116 inlägg 2 okt 2022 22:012 okt 2022 22:01 #5
Att inte tillföra mer är såklart bra, men om det är mycket fukt så är det inte orimligt att man bör öppna upp för att det ska kunna torka ut.
Vad finns under/runt badrummet? En stor fuktskada går till sist igenom och syns.
Jag hade velat undersöka det närmare för att sova gott. Hur och med vilken ambition vet jag inte. -
Renoverare · Uppsala · 1 076 inlägg 3 okt 2022 06:343 okt 2022 06:34 #6
Vad betyder att "mögel har bildats på golvet"? Var och på vilket golv? Är det mycket mögel som återkommer är väl det ett tecken på att badrummet borde göras om.
Annars är ju gummilister som man sätter på golvet ett ännu billigare sätt än duschkabin att få vattnet att inte rinna ut över hela golvet. -
3 okt 2022 15:49 #7
På våningen under är det ett annat badrum.
Att badrummet behöver renoveras råder det inget tvivel om, frågan gäller alltså hur akut och vilka åtgärder om några man kan göra för att skjuta upp det. -
3 okt 2022 16:55 #8
Hur har ni det med ventilationen? Det där möglet ser väl ut att sitta på ytan på fogarna, det tolkar jag som att fukt blir kvar för länge på golvet och i rummet efter dusch.
Jag röstar också för duschkabin eller att du inte använder duschen där tills det är utrett. Om det är skada på gång blir det ju inte bättre av att man tillför mer fukt/vatten. -
4 okt 2022 23:38 #9
- Laddar…
-
4 okt 2022 23:58 #10
I badrum vill man gärna ha fuktstyrd fläkt som går igång när man duschar, eller åtminstone något som man boostar en stund med en knapp. Annars får man garanterat mögel om inte grundventilationen är tillräckligt kraftig. Kondens kan dessutom ställa till med fuktskador på snickerier och eventuella fönster. -
Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg 5 okt 2022 01:105 okt 2022 01:10 #11
Möglet tyder mer på dålig ventialtion, än på problem med tätskiktet.
Du har fått förslag i tråden på två nivåer av åtgärd för att minska risken, dusckabin och lister på golvet.
Jag skulle som akutlösning sätta en silikonfog mot tröskeln där det läcker ut till rummet utanför. Det är inte säkert att det hjälper, det kan vara vatten som går ned i klinkersfogarna och under klinker, under tröskeln. Och det är ingen jättebra lösning, men som akut, tillfällig lösning kan det fungera.
Det där att plattor lossnar, det kan var ett tecken på pågående fuktskada. Skivmaterialet under det läckande tätskiktet sväller av fukten. Men det kan finnas andra skäl till att de släpper. Fel vid sättningen en gång i tiden (skinnbildning på fixet, innan plattan sätts). Det kan vara svikt i bjälklaget. osv.
Bäst är givetvis att åtgärda badrummet. Men jag skulle inte vara jätteorolig att använda det. Även om här är en fuktskada, så blir det oftast bara marginellt dyrare att åtgärda, än själva badrumsrenoveringen. Givet att man avbryter användningen av rummet om det dyker upp indikationer på läcka på våningen under, eller i intillaggande rum. Att vatten rinner ut under tröskeln är EN sådan indikation, men får man stopp på det så.. -
30 okt 2022 13:09 #12
Tack alla för svaren!
Jag beställde en fuktutredning från Ocab ändå (kostade 2288 kr och inkluderade rapport till försäkringsbolag - väl värt pengarna) och det visade sig att det mycket riktigt var en vattenskada. Det har läckt igenom tätskiktet i golvet och det var förhöjda fukthalter i taket i badrummet på våningen under. Inget uppmätt i väggar eller angränsande rum i alla fall.
Så med den vetskapen tänker jag inte duscha alls i det övre badrummet, och det blir en renovering ändå om jag kan lösa finansiering.- Laddar…
Liknande trådar
-
Installation av solceller, hur länge kan de skjuta upp? Jobbet är inte klart än
Juridik -
Skjuta upp omläggning av tak
Tak & Vind -
Köparen vill skjuta upp tillträdesdag
Bostadsrätt -
Hur viktigt är det att vi slutar skjuta upp detta? Spika fast listerna över platon
Grund & Markarbeten -
Stambyte och badrumsrenovering (Om en läcka upptäcks tidigt)
Vatten & Avlopp