Byggahus.se

Skjuta på skatten vid försäljning!?!?

1. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem
    Hejsan alla... Vet inte om detta är rätt forum... Men vi provar o ser om någon kan hjälpa mig... :)

Jag ska bygga ett nytt hus och har sålt min lägenhet med rätt stor vinst.. :D
    Men nu påstår skattekontoret att jag måste betala kapitalvinstskatt på vinsten... >:(

Det är nämligen så att de 3 åren jag haft lägenheten har jag jobbat mycket utomlands under längre perioder, och har därför valt att stå skriven hos mina föräldrar som skött min ekonomi när jag inte varit i landet... Jag ändrade alltså INTE min mantalsskrivningadress när jag köpte och FLYTTADE till min lägenhet... :-/

Nu påstår skattmasen att eftersom jag inte varit skriven där, så har jag inte bott där!! :surprised: .... Och har man inte bott där så får man inte skjuta på skatten!!! :'(

Jag kan ju bevisa att jag bott där, och jag menar, vad tror dom, att jag har haft den som investeringsobjekt?? Jag menar.. HALLÅ!! Räknar man ihop ränta på lånen, årsavgifterna, och renoveringskostnader och inköpskostnaden, har den kostat mig 250,000:- under dessa tre år, och jag säljer med en vinst på 50 000:-, så räknat som en investering är det ju en ren förlust affär isåfall. :(
    Och mina föräldrar och jag har bott i samma församling, och ingen har lyft bidrag, eller på annat sätt tjänat något på att jag itne stått skriven i min egna lägenhet.. :-/

Vad säger ni... Någon som vet vad som gäller.... Någon som har erfarenheter av liknande??
    Alla tipps och råd tas emot med enrom glädje.. ;D

2. S
    Medlem · 450 inlägg

sollentuna

Medlem

Re: Skjuta på skatten vid försäljning!?!?

Hej!

Jag har ingen aning om ifall du kan få uppskov om du kan bevisa att du faktiskt bott i lägenheten trots att du inte varit skriven där men det är väl bara att försöka!

Annars blir inte skatten så där värst stor, på en vinst på 50 000 blir det 10 000 kr. 2/3 av vinsten skall beskattas med 30% vilket ger 50000 x 2/3 x 0,3 = 30000. OBS, så var det sist jag kollade iallafall, men jag kan ha fel! Visst är det surt att skatta 10000, men du får försöka trösta dig med att du sålt med vinst!

Du skriver också att du renoverat en massa, har du dragit av dessa kostnader i din vinst på 50000, annars ska du dra av dessa (även mäklararvode) innan du räknar ut din vinst!

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 827 inlägg

yonna

Medlem

Det här var ju väldigt intressant! Dottern studerar utomlands i sex år och har hyrt ut sin bostadsrätt hela tiden. Måste fråga henne var hon egentligen är skriven ... :( ... hennes skattepapper etc går ju till mej ... :( Hon ska alltså sälja lägenheten (16 x insatsen ;D) nu i augusti ... Visserligen bodde hon där ett par år men det var fem år se'n.

4. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Tack sollentuna... ;D

Jag är rädd för skattmasen... :-X

Vågar inte "prova".. Utan att först vet vad som gäller.. Sätter dom efter dig och skickar hundarna på dig, kan det sluta hur illa som helst...
    Du vet väl att när det gäller skattetvister så ligger all bevisbörda på den enskilda individen, och dom kan ju rent teoretiskt få för sig att påståd vad som helst, och står du där med skägget i brevlådan.. :-/

Jo.. vinsten blir ca 50,000:- efter det att jag dragit av renoveringarna, och mäklararvoden... :)
    Men... där är ännu ett bekymmer... För det är om jag drar av allt som renoveringen kostat mig....
    Och där var dom inte heller snälla på skattekontoret.. >:( >:( Dom påstod att tapeter, färg och liknande inte var avdragsgillt, för det ansågs tillhöra normalt underhåll.. så som jag förstod dom accepterar dom bara renoveringen som jag gjorde i badrummet...

Vad kan man säga... Jag HATAR skattmasar >:(

yonna:
    Dom sa till mig att man måste ha bott där ett år, så du/din dotter lär också få bekymmer.
    Alltså ett år tillbaka från försäljningsdatumet... :(

5. yonna

yonna

Medlem

Sorry ... jag läste inte rubriken ordentligt ...

... i det här fallet skall ju ingen skatt uppskjutas ... hon har räknat med maximal beskattning ... det blir inte dåligt ändå  ;)

det är kul att betala skatt var det inte den där tobleronedonnan som sa det?

;D

6. S
    Medlem · 450 inlägg

sollentuna

Medlem

Har du bott i lägenheten när du varit hemme i Sverige? Isåfall borde det väl kanske kunna styrkas av några grannar. Men man kan väl fråga anonymt hos skattmasen? Ringer man behöver man inte uppge vem man är. Men då blir det råd i generella termer.

Hur som helst så kan du alltid försöka att söka uppskovet och sen kan det inte bli värre än avslag (trist nog, men det är inte olagligt att göra så). Samma sak gäller renoveringen, du kan väl göra avdrag på de kostnader du har och sen hoppas att det går bra. Vad som är renovering och vad som är underhåll är ju lite luddigt. Man skickar inte in kvitton när man deklarerar utan gör bara sitt avdrag och sen är det först vid en ev. gransking man skall bevisa vad det är man dragit av.

Lycka till!

7. yonna

yonna

Medlem

Det lär vara svårt att få avdrag för målning, tapeter etc om det inte gäller en nybyggnad (och det har man ju normalt inte i lägenhet) eller en väsentlig standardhöjning - som i ditt fall badrummet. Rent underhållsarbete är ur taxeringsnämndens synpunkt aldrig avdragsgillt.

8. S
    Medlem · 712 inlägg

Strixx

Medlem

Jag har ringde till skattmasen... hittade ett nummer på deras hemsida, där man kunde få upplysningar.. :p

Det var så jag fick reda på att jag inte fick skjuta på skatten.. Men jag vet inte hur pass bildad tanten var som svarade mig... Kanske bara en dam anställd för att säga nej åt allt.. vad vet jag.... >:(

Därför undrar jag om någon har varit med om liknande förhållande... :)

Det var i och för sig inte bara lite målar färg jag slängde upp på väggen, och inte bara lite tapeter över det gammla... Utan en betydlig renovering...

Ångade ner alla gammla lager (50år) av tapeter, lagade alla sprickor och hål i väggen (såg ut som ett månlandskap). Satte upp struckturväv, målade och laserade ovan på, jobbet utfördes av hantverkare. Stuckatur sattes upp, och nytt golv och golvlister lades.

Var ända krona som jag lade ut gjorde att värdet höjdes på lägenheten. Utan att gjort allt jobb hade jag antagligen inte gjort en krona i vinst på lägenheten, alltså anser jag att allt var värdehöjande, som det väl heter i någon lag... någonstans. 8)

9. yonna

yonna

Medlem

Mitt eget typfall (äldre villa)
    - totalrenovering av källare med nya inneväggar; klinkers
    = endast avdrag för klinkers eftersom 'inget' golv tidigare fanns
    - rörmokeriarbete byte av äldre stammar = inget avdrag (ev kommer man acceptera att extra brunn installerats i tvättstuga för framtida dusch)
    - insättning av äldre skjutdörr = avdrag då ingen dörr fanns
    - reparation av murade väggar i trapphus; omputsning; glasfiberväv; målning = inget avdrag
    - komplettering av överskåp i kök = avdrag då inga skåp fanns
    - nedtagning av mellanvägg i övervåning = inget avdrag
    - parkett i fd kök i övervåning = avdrag då 'inget' golv fanns
    - målning/tapetsering i hela huset = inget avdrag
    - reparation av innertak garage pga läckage = inget avdrag
    - elarbete pga ovan renovering = inget avdrag

Nå, vi får se om min beräkning stämmer; totalkostnad drygt 200' och ev kommer knappt hälften accepteras ... Jag förmodar att min lista är ganska realistisk. Renovering som betraktas som underhåll (oavsett hur mycket jobb som nedlagts) är faktiskt inte avdragsgillt och det gäller samtliga taxeringsmyndigheter. Det har alltså inget med 'värdehöjande' att göra. Kan man bevisa att det är en förbättring från ursprungshuset kan man ev få med kostnaden. Det är stor skillnad mellan 'underhåll' och förbättring. Ett hus från 1800-talet som behöver 'förbättrade' väggar har inget med ytskiktet att göra.

Jag hade en diskussion med taxeringsmyndigheten om min källare. Det finns ingen dränering där från början. Myndigheten ansåg trots detta att avdrag inte fick göras eftersom huset är så gammalt så man får räkna med att dränering måste göras förr eller senare. Betraktades som 'underhåll'.

Däremot fixade man ett rejält avdrag på taxeringsvärdet när det gäller isolerglasfönstren som sattes in i slutet av 70-talet ... det är således allmänt känt att dessa fönster inte höll måttet! Knepigt, inte sant ;)? Jag nämnde inget avdrag vid deklarationen och man drog av ett icke oväsentligt belopp!

Nu har vi egentligen frångått ämnet  ;) och gått över på reavinstbeskattning och inte uppskjutande reavinstskatt  ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.