Har haft robotklippare (Husqvarna) sedan 2019 och älskar den.

Men! Emellanåt får sig skyddsskivan till knivarna en böj, och börjar väsnas en massa. Hittills har jag löst det genom att svära tyst och bända lite i skivan tills den inte går emot knivens skruv längre.

Visst måste det finnas ett bättre sätt att få skruvarna att inte gå emot skivan?

• En skyddsskiva för knivarna på en Husqvarna robotklippare, något böjd vilket kan orsaka ljudproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Den där konstruktionen är rätt kass. Dessutom hugger skruvskallarna i hålen och hugger med tiden ut en lång ränna där skruvskallarna sedan dessutom gärna kilar fast sig.

Vissa har skruvat bort "hasplåten" och kastat den åt h-e. Det är nog pragmatiskt sett den enklaste lösningen.

Själv får jag för mig att den ändå har en funktion att skydda knivdisken. Har funderat på att låta skära ut en skiva utan hål (som då så klart får demonteras vid knivbyte). Alternativt, eller i kombination med någon sorts buffert på knivdisken eller skivan så att det inte är skruvskallarna som tar emot.

Vet inte om HQ har förbättrat konstruktionen på senare modeller? Vissa har ju inte ens denna plåt, kanske trots allt är det som är lösningen?

Tack! Gjorde som du föreslog och plockade väck skivan. Hittills har roboten inte sprängts i bitar! 😁

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.