Byggahus.se

Skitiga oljade trägolv!

1. C
    Medlem · 221 inlägg

Charisma

Medlem
    Hur är det med den saken om man jämför med lackade? Upplever mitt oljade köksgolv som skitigt, det blir "dassigt" väldigt fort. Snyggt när det är nyrengjort, men blir lätt skitigt. Lackat golv bättre i den synpunkten?

2. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem

Re: Skitiga oljade trägolv!

Ja, lackat blir inte lika lätt skitigt. Den lackade ytan är inte lika porös som den oljade och skiten har därför svårare för att få fäste.

3. G
    Medlem · 6 978 inlägg

gaia

Medlem

Hej!
    Sist i PLUS pratades det bl.a. om underhåll av oljade golv. All sortens rengöringsmedel ska inte ens komma i närheten av oljat trä, vatten endast vid behov och högst några droppar diskmedel i är tillåtet. Blir det doserat ett och annat skvätt och ej droppar i skurhinken så tvättas oljan ur träet och till slut är det svårt att hålla ytan rent ??? En expert från SP rekommenderade golvsåpa som rengörings- och underhållsmedel för oljade golv. Såpan återbygger den skyddsytan som golvet skall ha. Kan det hjälpa?
    gaia

4. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Har använt Faxe Golvolja på furudörrar och en trappa. Trappan var lätt att hålla ren med Faxe Golvsåpa. Använde även såpan på granpanelen i tvättrummet (ingen olja på väggarna) och det höll sig fantastiskt fint.
    Faxe Trärens fungerar fint i bastun och på andra obehandlade träytor. När trappan behövde oljas om tvättade jag med Trärens först och oljade sedan. En lite nackdel bara: DYYYYYYYRT...

5. G
    Medlem · 633 inlägg

Gummigum

Medlem

Tripp Trapp heter oljans tillverkare nuförtiden sade min färghandlare....ifall Ni inte hittar den i butiken ( vilket vi inte gjorde)

Fast oljat köksgolv skulle jag aldrig nånsin våga ha - det blir för skitigt för snabbt. Vi har annars oljade/såpade golv i ovanvåningen mfl ställen men inte köket......om jag hade haft trä där skulle jag lackat.

6. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Kulturhantverkarna har väl en linoljesåpa som kanske är bra för rengöring av skitiga oljade trägolv i köket. Annars har ovan nämnda Tripp Trapp också någon rengörningsprodukt i sitt sortiment. Själv har vi också olijade trägolv i köket OCH tre barn OCH hund = en helt omöjlig kombination (som kronan på verket har vi nu också ett helt gäng hantverkare som inte har något naturligt ärende in i köket men som ändå alltid har klampat in där ser jag på em när jag kommer hem)).

7. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Hello!

Jag har oljat furugolv i köket. Jag håller med om att det blir en del fläckar men med en omgång såpaskurning blir golvet som nytt igen! Jag blev faktiskt förvånad första gången jag såpade det vilken effekt det hade.

Men vi är bara 2 i hushållet i lägenhet så det kan förstås vara värre.... ;)

/ PJ

8. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem

Har också oljat golv i köket / matplats och 2 små som inte gör annat än dräller diverse gegg omkring sig. Måste säga att det är ganska lätt att hålla rent. Vi har lite underhållsolja som man tydligen ska blanda i skurvattnet då och då (men vi har inte gjort det ännu).
    Man ska inte använda vanlig grön såpa i skurvattnet, det torkar ut träet.

9. B
    Medlem · 270 inlägg

byggherreNR1

Medlem

Även vi har oljat golv i vårt hus, så även i kök.
    Jag upplever dem inte som svåra att hålla rena. Dock så torkar vi sällan av golven utan damsugar och tar en trasa på de ställen som behövs.

När vi våttorkar använder vi en bra såpa och går över alla golv rejält (använd inte mycket vatten bara). När de torkat upp efter nån halvtimme eller två tar jag rent vatten och en svab. i vattnet lägger jag ca 2 nubbeglas med tiberex olja. Går över golvet igen, byter vatten och olja när den feta hinnan försvunnit från ytan i hinken.

Detta är bäst att göra på kvällen så att man inte går över golvet för mycket.

Efter detta blir får golvet djupare lyster och blir mer liv i. Denna djuprengöring kommer vi göra 4 ggr per år de första 3 åren sedan 2 ggr per år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.