Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Skissat på en altan. Är det godkänt? :)

1. Morsansgrabb
    Medlem · Stockholm · 105 inlägg

Morsansgrabb

Medlem
    Jag ska under våren bygga en altan. Det är utan tvekan mitt största byggprojekt, men jag tror jag ska kunna ro det i land.

Jag har gjort en skiss i sketchup och tänkte ifall någon hade någon input. Själv undrar jag om jag behöver kortla mellan skruvreglarna till exempel. Altanen mäter sju gånger fyra meter och ska ligga mot huset, men jag tänker inte skruva bärlina i fasaden utan tänkte köra plintar. Är det korkat? Har jag överarbetat detta eller ser det ok dimensionerat ut?

2. T
    Medlem · 1 555 inlägg
    Antar att 7m är det som ligger mot fasaden? Har du i så fall tänkt att trallbrädorna ska gå vinkelrätt från fasaden? Kortla är alltid bra.

• Laddar…
  3. Morsansgrabb

Morsansgrabb

Medlem
    Mycket riktigt. 7 meter mot fasaden, och trallen vinkelrätt från fasaden, med en fris runt tänkte jag.

4. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 4 358 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Det ser ju bra ut.
    Hade själv lagt trallen åt andra hållet.
    Jag gillar när det är stumt och lite lätt överdimensionerat så självklart kortlat.
    Skruvade inte i fasaden heller.

5. Morsansgrabb

Morsansgrabb

Medlem
    tack! Finns det någon anledning till att du hade lagt trallen åt andra riktningen?

• Laddar…
  6. Mathildatiger
    Husägare · Uppsala · 219 inlägg

Mathildatiger

Husägare
    Så gjorde vi och är supernöjda med utseendet. Dessutom blev det inga skarvar (utom i frisen).

• Laddar…
  7. Morsansgrabb

Morsansgrabb

Medlem
    Hur stor blev er altan? Jag tänker att vi blir tvungna att skarva lite här och där pga 7 meter lång, men jag kanske har helt fel.

• Laddar…
  8. Mathildatiger

Mathildatiger

Husägare
    Vår altan är 3,9×9 m. Eftersom trallen ligger långsida till långsida så kunde vi köpa brädor som räckte hela vägen (3,9 minus fris).
    Sen blev det såklart skarv i frisen som ju är 9 m.

9. Morsansgrabb

Morsansgrabb

Medlem
    Ah, men det är precis så jag tänkte jag också. Kommer bli snyggt och prydligt med icke-skarvad trall. Har du någon bild tror du? Vi verkar ha lite liknande projekt.

• Laddar…
  10. Mathildatiger

Mathildatiger

Husägare
    Hittar tyvärr ingen bild och ligger hemma i corona så orkar inte släpa mig ut.

• Laddar…
  11. Morsansgrabb

Morsansgrabb

Medlem
    Ajajaj, krya på dig, och hoppas det är en mild variant du drabbats av.

12. raveper

raveper

Hobbysnickare
    Ja utseendemässigt brukar det vara snyggare om just långa saker ligger på längden.

13. Morsansgrabb

Morsansgrabb

Medlem
    Ah, så jag borde planera det åt det andra hållet? Jag tänkte att det vore skönt att slippa skarva de bärande undre lagret. Hm... Nu fick jag lite att tänka på.

14. raveper

raveper

Hobbysnickare
    Jag tycker du skall ta dig en funderare iaf.
    Själv gillar jag även att det blir så lite spill som möjligt.

• Laddar…
  15. T
    Medlem · 1 555 inlägg
    Jag har en 10m bred altan där brädorna ligger längs fasaden. Har då delat in det i tre sektioner, som delas av med en fris.
    Du skulle kunna köra en fria i mitten och på så sätt få ca 3.5m bredd på sektionerna. Då blir det också skarvfritt.
    Tycker också det är snyggast när det ligger längs huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.