Hej! Vi funderar på att bygga ett helt nytt hus. Men varken jag eller sambon tycker att de kök som ingår i husen är särskilt attraktiva. Såååå, är det någon som har skippat standardkök i nybygge och istället exempelvis kört på IKEA-kök? För och nackdelar med det isåfall. Det känns som att vi förlorar tid iom att vi får montera och sätta upp det själva, men känns som att vi ändå sparar en hel del pengar på det.

• Gilla
Ulf Enkvist
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är bra att veta att avdraget för att skippa köket inte är särskilt stort eftersom byggföretagen har en hög mängdrabatt hos deras köksleverantör. Utan byggföretagets kök kan ni förstås inte heller under de kommande åren klaga (använda garantier, reklamationer) hos byggföretaget vid köksproblem, t.ex. blir det inte längre deras problem om en dåligt installerad kyl orsakar en vattenskada på golvet, i väggen etc. En senare inflytt leder till högre kostnad för dubbla bostäder.

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är bra att veta att avdraget för att skippa köket inte är särskilt stort eftersom byggföretagen har en hög mängdrabatt hos deras köksleverantör. Utan byggföretagets kök kan ni förstås inte heller under de kommande åren klaga (använda garantier, reklamationer) hos byggföretaget vid köksproblem, t.ex. blir det inte längre deras problem om en dåligt installerad kyl orsakar en vattenskada på golvet, i väggen etc. En senare inflytt leder till högre kostnad för dubbla bostäder.

Men så bra svar, tack så mycket

R rutan98 skrev:
Hej! Vi funderar på att bygga ett helt nytt hus. Men varken jag eller sambon tycker att de kök som ingår i husen är särskilt attraktiva. Såååå, är det någon som har skippat standardkök i nybygge och istället exempelvis kört på IKEA-kök? För och nackdelar med det isåfall. Det känns som att vi förlorar tid iom att vi får montera och sätta upp det själva, men känns som att vi ändå sparar en hel del pengar på det.
Ni har helt rätt! Köp ikea och trivs!

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Eksjöhus har fullt avdrag för kök dock. Jag valde bort köket och fick avdrag på runt 140k.
Dom monterar köket jag levererar. Dock inte platta paket utan jag får snickra ihop stommarna sen får dom en ritning och dom smäller upp det. Det var nemas problemas. Kan ju säga så här; en av de få som ger så pass bra avdrag när jag har jämfört mellan alla husleverantörer.

Mats-S
R rutan98 skrev:
Såååå, är det någon som har skippat standardkök i nybygge och istället exempelvis kört på IKEA-kök?
IKEA-kök är väl om något standardkök tillsammans med några andra budgetkök. Kan väl inte vara värt att välja bort köket som huset kommer med för att ersätta det med ett annat standardkök? Kollade lite på Vedums hemsida (dom levererar till Eksjöhus) och det var väl typ IKEA (?) vad jag kunde se.

Kolla på Ballingslöv, Puustelli eller motsvarande om du vill ha ett premiumkök :) Många kampanjer nu, dom köken kommer dessutom med färdiga skåp (ingen ihopmontering). Så får ni 140K tillbaka (som det påstås i kommentar ovan) har ni en bra grundplåt för ett premiumkök, som dessutom just nu är på kampanj.

Redigerat:
  • Gilla
CantDecide
  • Laddar…
BirgitS
Mats-S Mats-S skrev:
Kolla på Ballingslöv, Puustelli eller motsvarande om du vill ha ett premiumkök :) Många kampanjer nu, dom köken kommer dessutom med färdiga skåp (ingen ihopmontering). Så får ni 140K tillbaka (som det påstås i kommentar ovan) har ni en bra grundplåt för ett premiumkök, som dessutom just nu är på kampanj.
Det är alltid någon sorts kampanj, i somras hade Puustelli 50 000 i sommarkampanj och när den tog slut i september så blev det kampanjer med luckrabatter och vitvarupaket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.