Efter att ha kaklat så är det nu en en förhållandevis stor glipa mellan kakel och bänkskiva. Jag använde kakelkryss 2 mm men tycker glipan blev alldeles för stor. Jag vill helst ha en L-formad list i både neder- och överkant (se bild) men då blir det knepigt att ha silikonfog dessutom, då får inte listen plats nedtill. (Överkanten är redan fogad, det funkar ändå)

Jag har tittat på andra typer av listen men det enda som blir så som jag vill ha det, är den L-formade metallisten som syns på bilden som alltså ska tryckas in under kakelplattan och sedan vara som en smal kant framtill.

Kan jag strunta i silikonfogen? Det är ett u-format kök så båda långsidorna kommer inte alls i kontakt med vatten och bänkskivan är av sten.

Stor glipa mellan vit kakelvägg och sandfärgad stenbänkskiva i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan vit kakelvägg och beige bänkskiva med en L-formad metallist åt sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
AcinomL AcinomL skrev:
Det är ett u-format kök så båda långsidorna kommer inte alls i kontakt med vatten och bänkskivan är av sten.
Även om det inte är tänkt att det ska vara något vatten där så ska det väl lagas mat där och det innebär att det förr eller senare kommer att spillas ut någon vätska som utan tätning riskerar att rinna ner längs väggen och blöta upp något skåps baksida (kanske börja lukta).

Men det är klart att du kan strunta i att täta, det är ju ditt kök.

• Gilla
AcinomL
  • Laddar…
B
Hade skippat listen och lagt silikon istället i nerkant. Även om det inte kommer vatten, så är det brödsmulor, saftspill och alltmöjligt annat som kommer fastna där i hörnet. En mjuk rundad silikonfog torkar man lätt av med en trasa.

Den där listen ser inte ut att vara lätt att göra ren.

• Gilla
AcinomL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.