Har ett problem som kanske är ett icke-problem, vill få altankonstruktionen så låg som möjligt pga berg.

Funderar att skippa golvreglar och bara sätta bärlina cc50/60 och kottla för att få stabiliteten.

är detta ok? Dimentioner på bärlinan och kottlingar?

Klart det är okej, funkar lika bra. Dimensioner är ju helt beroende på spännvidder, jag körde helt och hållet på 45x195 på min stora altan.

Ska vara "stumt", hatar att det svajar

Vad är största dimensionen du får plats med?

Blir många plintar o gräva. Du kan ju även lägga golvreglarna mellan istf på bärlinorna.

Berg under så kommer borra, men ja många plintar blir det. Räcker 2m mellan plintarna eller måste det stå närmare? Funderar på 45x195 som dimention

Precis tänkte använda golvreglar alt köpa mer material som bärlinan och använda som kottling

sir_daniel skrev:
Funderar att skippa golvreglar och bara sätta bärlina cc50/60 och kottla för att få stabiliteten.

är detta ok? Dimentioner på bärlinan och kottlingar?
Det är lättare att bedöma det om man vet hur stor altanen ska bli.

Sätt bärlina o plintar som om du skulle bygga en vanlig altan med golvreglar ovanpå, dimensioneringstabell hittar du på forumet.
Sedan sätter du golvreglarna som kortlingar istället för ovanpå. Du spar in massor med plintar jämfört med att använda bärlinan som golvregel.

Nimajneb skrev:
Sätt bärlina o plintar som om du skulle bygga en vanlig altan med golvreglar ovanpå, dimensioneringstabell hittar du på forumet.
Sedan sätter du golvreglarna som kortlingar istället för ovanpå. Du spar in massor med plintar jämfört med att använda bärlinan som golvregel.
Jag gjorde på förslaget vis. 40m2 och 12 plintar. Det jag sparde in i bygghöjd kunde jag lägga på grövre konstruktion. Stadigt än, efter sex år.

Låter kanon, blir att mäta och börja räkna på dimentioner när berget under är borta :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.