2 909 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Skippa bärlina närmast huset
Hej
Håller på med ett altanprojekt och har lite funderingar kring bärlinorna.
Tänkte bygga med kryssbjälklag med 45x170 reglar för bärlina och bjälklag.
Altanen kommer ut 6m från huset och tänkte först köra med 4 plintrader för bärlinor. Vill inte fästa en bärlina i huset.
Dock är marken närmast huset ca 80cm ut bara grus och det går dränering mm i marken under. Marken där är även i rätt nivå för bjälklaget. Funderar därför på om man skulle skippa plintraden närmast huset och låta bjälklaget vila direkt på stenplattor där. I så fall blir det bara tre plintrader och den närmaste huset kommer då ca 2,1 meter ut och sen vid 3,8m och 5,6m.
Är det en dum ide?
Håller på med ett altanprojekt och har lite funderingar kring bärlinorna.
Tänkte bygga med kryssbjälklag med 45x170 reglar för bärlina och bjälklag.
Altanen kommer ut 6m från huset och tänkte först köra med 4 plintrader för bärlinor. Vill inte fästa en bärlina i huset.
Dock är marken närmast huset ca 80cm ut bara grus och det går dränering mm i marken under. Marken där är även i rätt nivå för bjälklaget. Funderar därför på om man skulle skippa plintraden närmast huset och låta bjälklaget vila direkt på stenplattor där. I så fall blir det bara tre plintrader och den närmaste huset kommer då ca 2,1 meter ut och sen vid 3,8m och 5,6m.
Är det en dum ide?
Mer eller mindre precis över marknivå. Två bärlina kommer jag få gräva ur ett litet "dike" på 10-15cm för att dom sitter lite under marknivån. Marken består bara av sand, har borrat ner 1,3m med en skurupsborr på lite olika ställen.
Kommer använda färdiga plintar med justerbara stolpskor, borrar ett håll lägger i markduk och fyller upp med 8-16 makadam sen ställer plinterna på.
Kommer använda färdiga plintar med justerbara stolpskor, borrar ett håll lägger i markduk och fyller upp med 8-16 makadam sen ställer plinterna på.
Du behöver inte fästa någon bärlina i huset. Att man gör det är för att det är snabbt enkelt och billigt. Lite beroende på dina markförhållanden så är jag också mycket tveksam till om du ens behöver gräva för några plintar. Jag grävde bort 15 cm matjord för att slippa ogräs. La markduk och stenkross och sedan betongplattor som jag vilade bjälklaget på. Har legat i fem år nu ”Steady as a rock”. Mitt är i och för sig fastsatt i fasaden så om du vill vara extra säker kan du göra en yttre plintrad.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden