27 106 läst ·
7 svar
27k läst
7 svar
Skillnader i ljudisolering mellan lägenheter från olika decennium?
Hej,
Jag tänkte bara fråga någon vet hur ljudisoleringen skiljer sig åt mellan lägenheter byggda under olika decennium?
Hur tysta är tex sekelskifteslägenheter (byggda ca år 1890-1910), lägenheter byggda på 20-talet, lägenheter byggda på 60-talet, samt moderna lägenheter byggda på 2000-talet, osv?
Går det att säga något generellt angående detta, med bakgrund av att olika byggtekniker har använts under olika decennium?
Tack på förhand!
Jag tänkte bara fråga någon vet hur ljudisoleringen skiljer sig åt mellan lägenheter byggda under olika decennium?
Hur tysta är tex sekelskifteslägenheter (byggda ca år 1890-1910), lägenheter byggda på 20-talet, lägenheter byggda på 60-talet, samt moderna lägenheter byggda på 2000-talet, osv?
Går det att säga något generellt angående detta, med bakgrund av att olika byggtekniker har använts under olika decennium?
Tack på förhand!
i äldre hus användes trä i bjälklagen med fyllning av sand, murbruk och annat löst bråte. Väggar mellan lägenheter oftast i fullstenstegel. Träbjälklag är överlag rätt dåliga på att ta hand om stegljud och även luftljud i vissa fall... Det tidigare beror på att trä är ett randomiserat material vad gäller täthet och massa, samt att svikten i träbjälklag gör att stegljud uppkommer... Luftljuden har att göra med ventilation och otäthet i konstruktionen.
Tegel är ett vasst material ur ljudisoleringssunpunkt. Nackdelen kan vara knackljud.. Sedan är värmestammarna rätt ljudledande i gamla hus...och avloppen...
När betongen gjorde sitt intåg så gjordes bjälklagen i detta. Betong på 20 cm tjocklek kan jämföras med en meter trä ungefär om vi pratar ljudisolerande egenskaper. Dock så behöver detta inte resultera i ett bättre ljudklimat då de använde massa järnskrot i samband med gjutning typ gamla järnvägsräls och skit...
I nyare hus klassas i A,B o C ur buller hänsende... A är bäst och C är normalstandard... Gamla hus ligger på D normalt. Dessa siffror har med luftljudsisolering (Rw värde som är den reduktion väggen isolerar bort) Stegljud Lw vilket är den ljudtrycksnivå som uppstår på andra sidan ett stegljud)
Exakta siffror finns på Boverketshemsida i BBR.
I nya hus har man 20-25 cm betongbjälklsag samt betong i lägenhetsskiljande väggar. Ofast.... Gips funkar det med och då gör man detta i dubbelväggs konstruktion...
En sak till man kan säga är att det inte bara är väggar och bjälklag som sätter ribban här... Dimensioner på rummet, möblering osv spelar stor roll...
Ett fel dimensionerat sovrum är inte kul... tex 2.5 m i takhöjd...2,5 m brett och 5 m långt...inte bra.... I gamla lägenheter togs det faktiskt rätt ofta hänsyn till måtten i rummen. Samtidigt är det rätt ofta högt i tak i äldre lägenheter vilket naturligt skapar ett bättre klimat ur resonans vinkel osv....
Men generellt....
Det är bättre nu än förr rent tekniskt på byggkonstruktionssidan men kanske sämre vad gäller inre dimensionering på rummen...Samtidigt har bullerklimatet ökat markant de sista 20 åren...
Tegel är ett vasst material ur ljudisoleringssunpunkt. Nackdelen kan vara knackljud.. Sedan är värmestammarna rätt ljudledande i gamla hus...och avloppen...
När betongen gjorde sitt intåg så gjordes bjälklagen i detta. Betong på 20 cm tjocklek kan jämföras med en meter trä ungefär om vi pratar ljudisolerande egenskaper. Dock så behöver detta inte resultera i ett bättre ljudklimat då de använde massa järnskrot i samband med gjutning typ gamla järnvägsräls och skit...
I nyare hus klassas i A,B o C ur buller hänsende... A är bäst och C är normalstandard... Gamla hus ligger på D normalt. Dessa siffror har med luftljudsisolering (Rw värde som är den reduktion väggen isolerar bort) Stegljud Lw vilket är den ljudtrycksnivå som uppstår på andra sidan ett stegljud)
Exakta siffror finns på Boverketshemsida i BBR.
I nya hus har man 20-25 cm betongbjälklsag samt betong i lägenhetsskiljande väggar. Ofast.... Gips funkar det med och då gör man detta i dubbelväggs konstruktion...
En sak till man kan säga är att det inte bara är väggar och bjälklag som sätter ribban här... Dimensioner på rummet, möblering osv spelar stor roll...
Ett fel dimensionerat sovrum är inte kul... tex 2.5 m i takhöjd...2,5 m brett och 5 m långt...inte bra.... I gamla lägenheter togs det faktiskt rätt ofta hänsyn till måtten i rummen. Samtidigt är det rätt ofta högt i tak i äldre lägenheter vilket naturligt skapar ett bättre klimat ur resonans vinkel osv....
Men generellt....
Det är bättre nu än förr rent tekniskt på byggkonstruktionssidan men kanske sämre vad gäller inre dimensionering på rummen...Samtidigt har bullerklimatet ökat markant de sista 20 åren...
I vår förra lägenhet från ca 69/70 (1900, inte 1800
), kunde man nästintill aldrig höra grannen bredvid, men grannen under hördes desto mer. Betong med mycket armeringsjärn i vägg och golv (en mardröm att få upp vägfästa hyllor!!!).
Har fått för mig dock att basljud är nästintill omöjligt att isolera bort i normala hus, iaf de flerfamiljshus jag bott i (olika åldrar, 60, 70 och 90-tal....). Ofta har man hört basen men inget annat av musiken när grannen eller nästangrannen spelat.....
Har fått för mig dock att basljud är nästintill omöjligt att isolera bort i normala hus, iaf de flerfamiljshus jag bott i (olika åldrar, 60, 70 och 90-tal....). Ofta har man hört basen men inget annat av musiken när grannen eller nästangrannen spelat.....
Låga frekvenser sätter ju tyngre material i rörelse än höga frekvenser. Ljud fungerar som ljus... korta vågor reflekteras lättare än långa vågor.
Sedan det allra viktigaste.. Teori är en sak sedan upplever alla ljudet olika. Buller för mig betyder inte buller för alla...
Basljud får man bort med tyngre konstruktioner. Sedan är det ju så att folk tenderar till att tycka att det är ballt med mycket bas... SÅ ta hand om buller vid källan dvs tala om för din granne att vid höga volymer så är det mer rättvist mot örat att sänka bas och diskant och höja mellanregistret....
Sedan det allra viktigaste.. Teori är en sak sedan upplever alla ljudet olika. Buller för mig betyder inte buller för alla...
Basljud får man bort med tyngre konstruktioner. Sedan är det ju så att folk tenderar till att tycka att det är ballt med mycket bas... SÅ ta hand om buller vid källan dvs tala om för din granne att vid höga volymer så är det mer rättvist mot örat att sänka bas och diskant och höja mellanregistret....
Tack för alla svar! Det verkar dock som om det är svårt att få någon enhetlig bild av vad som gäller.
Nyare lägenheter var enligt "zankan" klassade i en skala A, B, och C (där A var bäst och C sämst). Och gamla lägenheter sades motsvara D (dvs sämre än det sämsta som byggs idag?). Men frågan är om man kan vara så generell i bedömningen av äldre lägenheter? Enligt "b8q" var tex ju den lägenhet han bodde i från 1959 tystare än hans brors lägenhet från 2007!
Så frågan är hur man egentligen ska veta vad man kan förvänta sig vad det gäller ljudisolering när man köper en bostadsrätt? Tyvärr finns det ju inga klara mått på hur väl ljudisolerad en lägenhet är, i alla fall inte för äldre lägenheter. Frågar man mäklaren så lär han väl säga att lägenheten är väl ljudisolerad oavsett vilken lägenhet han/hon säljer.
Slutligen undrar jag om det är någon som har erfarenheter från hur väl ljudisolerade sekelskifteslägenheter är (från ca 1890-1920)?
Tack än en gång!
Nyare lägenheter var enligt "zankan" klassade i en skala A, B, och C (där A var bäst och C sämst). Och gamla lägenheter sades motsvara D (dvs sämre än det sämsta som byggs idag?). Men frågan är om man kan vara så generell i bedömningen av äldre lägenheter? Enligt "b8q" var tex ju den lägenhet han bodde i från 1959 tystare än hans brors lägenhet från 2007!
Så frågan är hur man egentligen ska veta vad man kan förvänta sig vad det gäller ljudisolering när man köper en bostadsrätt? Tyvärr finns det ju inga klara mått på hur väl ljudisolerad en lägenhet är, i alla fall inte för äldre lägenheter. Frågar man mäklaren så lär han väl säga att lägenheten är väl ljudisolerad oavsett vilken lägenhet han/hon säljer.
Slutligen undrar jag om det är någon som har erfarenheter från hur väl ljudisolerade sekelskifteslägenheter är (från ca 1890-1920)?
Tack än en gång!
Bor själv vid Fridhemsplan i Stockholm. Huset är byggt ca 1930 och ljudisoleringen är riktigt dåligt tyvärr. Man hör bl.a. om grannen går på toaletten och pinkar. Betong finns i vissa väggar (gissar att bärande) men annars verkar det vara tegel lite överallt. Även mardröm att sätta upp hyllor på väggen eftersom teglen inka klarar av att bära hyllans vikt. En eventuellt orsak är våra gamla fönster. Vet ej om man byggde tvåglasfönster redan på 30-talet men våra ser mycket ålderdomliga ut. Själva huset genomgick totalrenovering och stambyte för ca 10-12 år sedan. Eventuellt kostade det för mycket att byta ut fönstren och man renoverade de gamla.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skillnader mellan lucktyper
Kök -
Stora skillnader mellan Huawei EMMAs förbrukning och nätägarens data
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Penselskillnad: Skillnader mellan Anza Platinum och Anza Elite?
Färg, Måla & Tapetsera -
Gips mellan golvbjälkar för ljudisolering mellan våningsplan?
Byggmaterial & Byggteknik -
Skillnader mellan DCMS575 och DCM575?
Verktyg & Maskiner