Skillnaden mellan IVT490, Fighter 100P & CE50

1k läst  4 svar

1. GreenTurtle
    Medlem Nivå 7
    Undrar vad de stora skillnaderna mellan IVT490, NIBE Fighter 100P och Comfortzone CE50 är?
    Såg att Fightern hade större varmvatten tank 225 liter (163 vs. 210 liter). Finns det fler fundamentala skillnader?

Har fjärrvärme, vilken pump fungerar bäst ihop med det? Vet att IVTn kräver en tilläggsmodul, gör även de andra det eller finns det redan inbyggt?

Tacksam för svar!

2. F
    Medlem Nivå 5

Re: Skillnaden mellan IVT490, Fighter 100P & CE50

Tja kan till att börja med säga så att Fighter 100P bara producerar varmvatten, ingen golv/radiator-värme-krets.
    Därav att den har större varmvattenberedare.
    Så skall du titta på Nibe så är det 310 eller 360 evenuellt, annrs tittar du inte på maskiner med samma funktion.

Oavsett fabrikat kräver dom alla dockningsmoduler mot fjärrvärme.

3. GreenTurtle
    Medlem Nivå 7

OK, intressant! Var lite intresserad av Fightern pga den stora varmvattentanken men där föll det då. Såg på 310 och 360 att det lika liten tank på dem som på IVT490n!
    Jag har dessutom golvvärme i huset.

Finns det andra alternativ att titta på? vad jag är ute efter är framförallt en större varmvattentank, men som då även fungerar mot golvvärme och fjärrvärme. Eller är alternativet en ren fjärrvärmeväxlare istället?

4. B
    Medlem Nivå 6

Comfortzone har en variant av CE50, kallad CE50L som är utan ackumulatortank. Man kan då själv välja storlek på tanken, ex vis 300 liter. Golvvärme är inget problem. Tanken kan kopplas ihop med solpaneler och vattenmantlad kamin. Fjärrvärme vet jag inget om. Bäst att höra med tillverkaren.

5. C
    Medlem Nivå 14

Om du inte vill värme huset med elpatron så ska du ju jämfara effekten på pumparna!
    sen kollar du hur mycke dit hus drar som mest. mellan skilnaden kommer att bli elpatron!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: