Byggahus.se

Skillnad på stommar från Ikea (1000kr) och Ballingslöv (10 000kr)?

1. K
    Medlem · 928 inlägg

kortis

Medlem
    Min lilla läcka var mitt på en stor målad yta

2. Teq
    Medlem · 8 inlägg

Teq

Medlem
    Spånskivor kan ju vara olika fukttröga. Det är en viktigare egenskap när man köper badrumsmöbler. Där IKEAs köksmöbler inte alls lika fukttåliga som IFÖ, Noro och andra. Det bara att fråga om det är fukttröga spånskivor i butiken.

När det gäller kök så säljer IKEA mer än vad de andra tillverkarna gör tillsammans och de har lagt 8 år på att utveckla Metodstommarna. Det gör stommarna billigare.
    Jag kommer sätta in en Metod stomme i vår nya tvättstuga. Jag tror att den senaste generationen håller tillräckligt hög kvalitet.

3. emmschen
    Självbyggare · Skåne · 233 inlägg

emmschen

Självbyggare
    stommarna är samma material. Spånskiva sväller när det blir blött oavsett fabrikat på stomme.

• Laddar…
  4. emmschen
    Självbyggare · Skåne · 233 inlägg

emmschen

Självbyggare
    Det där priset måste ju vara ett skämt?
    Köp IKEA’s, de är inte sämre.

5. R
    Medlem · 22 inlägg

RobertG

Medlem
    Kolla inredningsvaruhuset.se det riktigtiga priset är 7500 ink moms! Vet inte varför dom ger det där priset utan att dölja artikel numret om dom vill blåsa sina kunder.

6. P
    Medlem · 182 inlägg

Peter787

Medlem
    IKEAs köksskåp är tänkta att monteras hängande på en skena som bygger 10mm. Man kan montera utan skena om man vill.

7. L
    Medlem · Jönköping · 60 inlägg

laxen86

Medlem
    Allt beror på preferenser. Ballingslöv har högre kvalité på sin spånskiva rent generellt.
    Det bryr du dig inte om ifall priset inte passar och du har tid/intresse av att modifiera och montera Ikeas stommar och spara in lite pengar.

Jag har båda delar i mitt kök, köpte begagnat kök med vitvaror. Köpte sedan till överskåp och vitrinluckor medan dom gamla luckorna lämnades in för omlackering.
    Fick dock köpa o modifiera ett bänkskåp från Ikea, såga ner djupet o fräsa nytt spår för ryggen.

Min erfarenhet är att Ikeas köksdetaljer är känsligare för fukt, om detta beror på tunnare ytskikt el ej låter jag vara osagt men hade inte satt in Ikea köksstommar/luckor i badrum el tvättstuga för egen del.

• Laddar…
  8. E
    Medlem · 1 inlägg

Eckepecke

Medlem
    Det är aldrig någon som funderar över att en del av prisskillnaden kommer sig av att ikea skövlar skog i fattiga länder för att sedan mala ner det och tillverka stommar etc i länder med obefintliga löner?

Det blir ju naturligtvis inte 10.000kr per stomme. Men nog är det dyrare att tillverka saker i Sverige, som vi nu jämför med.

9. T
    Medlem · 37 inlägg

trcjesa

Medlem
    Ligger inte Hultsfred i Sverige?

Är

10. E
    Verktygstokig · Lindome · 392 inlägg

Edvuld

Verktygstokig
    Skogen IKEA "skövlar" är FSC-märkt.
    https://www.ikea.com/se/sv/this-is-.../trae-fran-ansvarsfullt-skogsbruk-pubd54d92c7

Lönerna är förstås lägre, precis som med så många andra produkter som tillverkas i andra länder... Men det är de stora volymerna som gör att det blir mycket billigare.

Jag hade en Faktumstomme i våtrum, 10cm från duschkabin i 5 år utan några problem. Dock hade jag målat alla öppna träytor. Samtidigt har jag ett tvättställsskåp från Ikea som ska vara bättre i våtrum. Där fick jag såga ut för ett par vattenrör. Det har bubblat sig lite efter tre år trots målning. Antagligen blir det en del kondensvatten från rören som droppar ner löpande rakt på urjackningen.

Jag hade nog köpt IKEA i vilket fall. Det går ju att byta oftare för samma pris, även om det inte är optimalt ur miljösynpunkt.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Stockholm · 9 inlägg

tomas123

Medlem
    Ta Ikea och lägg pengarna på annat istället tycker jag.

Jag har precis byggt tillsammans med otroligt erfaren köksbyggare ett kök innehållande mest under och överskåp från Ikea. Några stommar med speciella mått fick han bygga men annars är allt från Ikea.
    Han sa att Ikea helt klart är Ok och särskilt när man kollar på prisskillnaden.
    Det vi satsade pengar på var riktiga luckor samt allt som har med inredning att göra, Tycker det är där man får mest kvalitet. Är otroligt nöjda med det.

• Laddar…
  12. Keiller
    Husägare · T-län · 1 404 inlägg

Keiller

Husägare
    Är Ballingslövs stommar helt igenom svensktillverkade? Är det svensk skog, skövlat och nermalat av svenska arbetare med höga löner?

13. A
    Husägare · Kalmar Län · 12 598 inlägg

AndersS

Husägare
    Nja, IKEA Industri har tillverkning även i Sverige. I Hultsfred finns en av de största spånskivefabrikerna och även IKEAs produktion av garderober.
    Så även restprodukter från våra svenska skogar återanvänds eller när kvalitén inte räcker till för att bli virke blir det spån av det.
    https://www.landskogsbruk.se/skog/flisberget-som-aldrig-hinner-vaxa-upp-till-himlen/
    Man flisar inte skog som det kan bli virke av, är nog dålig ekonomi;). Blev lite OT men inlägget jag citerade var inte riktigt sakligt.
    Sedan har IKEA anläggningar på många håll i europa där flertalet ligger i det gamla "östeuropa" där det finns råvarutillgångar.

• Laddar…
  14. B
    Medlem · Halland · 213 inlägg

Bolian

Medlem
    Har Ikeas badrumsskåp med bänkskiva för fristående handfat. Det började svälla i framkant efter några månader. Blir det sista hos Ikea jag köper till ändamål där vatten kan vara inblandat.

15. H
    Medlem · Västra Götaland · 2 415 inlägg

HEM2121

Medlem
    Dessutom kan man köpa till delar i samma mått som man har. Hur glad blir man när man ska köpa nya handtag till skåp och lådor och det visar sig att de befintliga hålen inte passar till någon av Ikeas handtag som de har i sitt sortiment några år senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.