Byggahus.se

Skillnad på plejd eller zigbee

1. G
    Medlem · 1 522 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Plejd är ett system som verkar poppis men häromåret läste jag om Malmbergs smart home och det systemet verkar vettigt rent kostnadsmässigt. Det verkar dessutom kompatibelt med Zigbee.

Någon på detta eminenta forum som har erfarenheter av zigbee eller Malmbergs smart home?

Är helt ny på smarta hem och har investerat i z wave styrning i det nya garaget men tänker mig lite blandning i bostadshuset som är fristående från garaget.

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 848 inlägg

useless

Lök.
    Det korta svaret på frågan i rubriken:
    Zigbee är ett standardiserat kommunikationsprotokoll som ägs av Zigbee alliance. Alliansen har över 500 företag som medlemmar som tillverkar olika kompatibla prylar med diverse funktioner.
    Plejd använder ett eget bluetooth-baserat protokoll för att prata med andra Plejd-enheter. Det finns en tillverkare av kompatibla prylar...

3. G
    Medlem · 1 522 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Så vad är att rekommendera av plejd och zigbee/Malmbergs?

4. fgo
    Husägare · Dalarna · 2 119 inlägg

fgo

Husägare
    Plejd om elektrikern får bestämma verkar det som.
    Jag har hittat en elektriker som låter mig köpa de saker jag vill ha och han installerar. Jag kör zigbee.

5. Bästa svaret

useless
    Lök. · Gävleborg · 21 848 inlägg

useless

Lök.
    Om plejdens begränsade funktioner räcker så är det säkert ett bra val. Vill du ha lite mer avancerade funktioner och kunna integrera med någon smart controller så är zigbee (eller zwave) bättre.

6. G
    Medlem · 1 522 inlägg

Grizzlybjörnen123

Medlem
    Malmbergs smart home, någon som testat det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.