7 475 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Skillnad på olika maskiner, nybörjarfråga
Sida 1 av 2
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Hej!
Tänkte ställa en halvdum fråga, har jobbat en hel del med en del av verktygen men vill bara kolla lite:
Vad är det för skillnad mellan sänksåg och cirkelsåg? Och en en bortsåg/gersåg samma sak fast den sitter fast på en ställning??
Tänker mig skillnad på varvtal, användningsområde, vilken är bäst till vad.....
Kan man ha en skena till cirkelsågen? Isåfall är det samma som sänksåg fast sänksågen inte har klingskygg?
Tänkte ställa en halvdum fråga, har jobbat en hel del med en del av verktygen men vill bara kolla lite:
Vad är det för skillnad mellan sänksåg och cirkelsåg? Och en en bortsåg/gersåg samma sak fast den sitter fast på en ställning??
Tänker mig skillnad på varvtal, användningsområde, vilken är bäst till vad.....
Kan man ha en skena till cirkelsågen? Isåfall är det samma som sänksåg fast sänksågen inte har klingskygg?
Den stora skillnaden mellan en cirkelsåg och en sänksåg är väl att man med en sänksåg kan man starta mitt på ett arbetsstycke, du sänker ner klingan som sågar sig igenom materialet. Med en cirkelsåg måste man börja vid kanten.
Sen så är väl oftast en sänksåg mer av ett precisionsverktyg än en cirkelsåg, dock behöver det väl inte nödvändigtvis vara så. Det finns skenor till cirkelsågar också (inte till alla fabrikat dock). En sänksåg går att använda utan skena, men i praktiken använder nog de flesta nästan alltid skenan på en sänksåg.
En bordssåg är en klinga som sticker upp ur ett bord, med flyttbara anslag på bordet. Perfekt för att klyva virke t.ex. En kap/gersåg har du istället klingan på en ledad "arm" som du sänker ner i det du ska såga.
Googla upp lite bilder/filmer så tror jag du fattar bättre.
Sen så är väl oftast en sänksåg mer av ett precisionsverktyg än en cirkelsåg, dock behöver det väl inte nödvändigtvis vara så. Det finns skenor till cirkelsågar också (inte till alla fabrikat dock). En sänksåg går att använda utan skena, men i praktiken använder nog de flesta nästan alltid skenan på en sänksåg.
En bordssåg är en klinga som sticker upp ur ett bord, med flyttbara anslag på bordet. Perfekt för att klyva virke t.ex. En kap/gersåg har du istället klingan på en ledad "arm" som du sänker ner i det du ska såga.
Googla upp lite bilder/filmer så tror jag du fattar bättre.
Sänksågen har bättre spånhantering enligt mig.
Den saknar klingskydd då klingan sitter helt inbyggd i uppfällt läge.
Har man en gång vant sig med skena är det nog svårt att låta bli att använda den.
Bosch (blå) har samma skensystem till både sänksåg och cirkelsåg.
Den saknar klingskydd då klingan sitter helt inbyggd i uppfällt läge.
Har man en gång vant sig med skena är det nog svårt att låta bli att använda den.
Bosch (blå) har samma skensystem till både sänksåg och cirkelsåg.
Skillnaden mellan sänksåg och cirkelsåg är att man ställer spärren för sågdjupet på sänksågen och sedan sänker sågen. Fördelen är att det är betydligt enklare att starta mitt i ämnet för t.ex. urtagning. Medan på cirkelsåg så ställer du hela sågen till önskad djup och kör utifrån det. Visst saknar sänksåg klingskydd men sänksåg är ändå säkrare ur användarperspektiv.
Dammupptagningen (tillsammans med dammsugare) är ljusår bättre på sänksågar då de har täckt kåpa.
Cirkelsåg är mer allround då sänksåg inte är lika smidig till att kapa reglar (om man nu inte använder kap&gersåg) men när det kommer till skivor så är det betydligt enklare att använda sänksåg i och med att skenan visar direkt var sågsnittet hamnar.
Det finns skenor till cirkelsåg också men precisionen är något sämre än sänksåg med skenor och med tanke på priset är det oftast omotiverat att ha skenor till cirkelsåg då man för samma pengar kan få sänksåg.
Sist men inte minst så blir sågsnittet nästan alltid finare med en bra sänksåg.
Dammupptagningen (tillsammans med dammsugare) är ljusår bättre på sänksågar då de har täckt kåpa.
Cirkelsåg är mer allround då sänksåg inte är lika smidig till att kapa reglar (om man nu inte använder kap&gersåg) men när det kommer till skivor så är det betydligt enklare att använda sänksåg i och med att skenan visar direkt var sågsnittet hamnar.
Det finns skenor till cirkelsåg också men precisionen är något sämre än sänksåg med skenor och med tanke på priset är det oftast omotiverat att ha skenor till cirkelsåg då man för samma pengar kan få sänksåg.
Sist men inte minst så blir sågsnittet nästan alltid finare med en bra sänksåg.
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Okej
Så sänksåg är mest för att kapa i skivor då helt enkelt? Kanske golv också om man behöver kapa snyggt på längden?
Men medans en cirkelsåg är lite mer allround?
Så har man inget utav det som inte jag har för tillfället så kanske en cirkelsåg är bättre då!
Säg tex att man ska bygga ett tralldäck, då har man väl bra användning av en kap o ger såg? Försökte köra med min gamle cirkelsåg men det blev jättefula snitt av den, varför går det bättre med gersågen? I ett sånt fall kan man inte använda dig av sänksåg direkt?? Jag körde med fogsvans alltihop
men nu e de snart dags igen....
Så sänksåg är mest för att kapa i skivor då helt enkelt? Kanske golv också om man behöver kapa snyggt på längden?
Så har man inget utav det som inte jag har för tillfället så kanske en cirkelsåg är bättre då!
Säg tex att man ska bygga ett tralldäck, då har man väl bra användning av en kap o ger såg? Försökte köra med min gamle cirkelsåg men det blev jättefula snitt av den, varför går det bättre med gersågen? I ett sånt fall kan man inte använda dig av sänksåg direkt?? Jag körde med fogsvans alltihop
Lite beroende på vad man gör såklart, men mest nytta tror jag man har av en kap/gersåg. Har man inget så är nog det den bästa investeringen. Åtminstonde var det, det första jag köpte!
Med en kap/ger ligger ju brädan still medan du kapar den, och du får vinkelräta snitt.JoakimJohansson skrev:Okej
Säg tex att man ska bygga ett tralldäck, då har man väl bra användning av en kap o ger såg? Försökte köra med min gamle cirkelsåg men det blev jättefula snitt av den, varför går det bättre med gersågen? I ett sånt fall kan man inte använda dig av sänksåg direkt?? Jag körde med fogsvans alltihopmen nu e de snart dags igen....
Ska du åstadkomma samma sak med en cirkelsåg blir det mer pyssel, rita ut strecket, helst använda skena mm.
När man sågar i virke så gör man nästan bar två saker det är KAPA och KLYVA
Kapa då sågar man tvärs fiberriktningen
Klyva då sågar man längs med fibrerna
Kap och gersåg den kapar då virket och som namnet säger även kapar i en vinkel tex om man vill göra en liten tavelram med gerade hörn.
Klyvsåg den klyver virket(sågar längs med fibrerna) tex om man har en planka som är 145mm*2m och vill ha två 70mm*2m så klyver du plankan på längden.
Dom olika sågsätten kräver olika klingor eller som det egentligen är olika slipningar på tänderna.
Det finns allround klingor men dom är inte speciellt bra på någon av sågningarna.
En kap och gersåg kan man inte klyva en planka med.
Cirkesåg och sänksåg kan både kapa och klyva en planka. Fast det är extremt svårt intill omöjligt utan någon form av jigg att kapa en tavelram med precision med sagda verktyg fast då har du byggt en kap och gersåg.
Dom största fördelarna har nämnts angående sänksåg men en sak som jag tycker är bra och det är att oavsett vilken vinkel du ställer in på sågen så sågar du på dit ritade streck. Man lägger alltså skenan mot dina måttstreck på med sågen och sågar.
En av sakerna som gör sänksågen så mycket bättre än en cirkelsåg på skena är inställningen så att sågen inte glappar på skenan, är bättre (större precision) vilket gör att sågen gör superfina snitt.
En bordsåg är en sänksåg monterat i ett bord underifrån. Med två fördelar "skenan" är ett flytbart anhåll för klyvning. Sedan brukar det vara ett spår i bordet parallellt med klingan i det spåret kan man föra ett litet anhåll fram och tillbaks som används vid kapningar i alla möjliga vinklar. Med andra ord en kap och gersåg.
Det kanske vart på en väldigt enkel nivå men det är inte meningen att på något sätt vara en besserwisser utan bara en riklig förtydligan.
Mvh pär h
Kapa då sågar man tvärs fiberriktningen
Klyva då sågar man längs med fibrerna
Kap och gersåg den kapar då virket och som namnet säger även kapar i en vinkel tex om man vill göra en liten tavelram med gerade hörn.
Klyvsåg den klyver virket(sågar längs med fibrerna) tex om man har en planka som är 145mm*2m och vill ha två 70mm*2m så klyver du plankan på längden.
Dom olika sågsätten kräver olika klingor eller som det egentligen är olika slipningar på tänderna.
Det finns allround klingor men dom är inte speciellt bra på någon av sågningarna.
En kap och gersåg kan man inte klyva en planka med.
Cirkesåg och sänksåg kan både kapa och klyva en planka. Fast det är extremt svårt intill omöjligt utan någon form av jigg att kapa en tavelram med precision med sagda verktyg fast då har du byggt en kap och gersåg.
Dom största fördelarna har nämnts angående sänksåg men en sak som jag tycker är bra och det är att oavsett vilken vinkel du ställer in på sågen så sågar du på dit ritade streck. Man lägger alltså skenan mot dina måttstreck på med sågen och sågar.
En av sakerna som gör sänksågen så mycket bättre än en cirkelsåg på skena är inställningen så att sågen inte glappar på skenan, är bättre (större precision) vilket gör att sågen gör superfina snitt.
En bordsåg är en sänksåg monterat i ett bord underifrån. Med två fördelar "skenan" är ett flytbart anhåll för klyvning. Sedan brukar det vara ett spår i bordet parallellt med klingan i det spåret kan man föra ett litet anhåll fram och tillbaks som används vid kapningar i alla möjliga vinklar. Med andra ord en kap och gersåg.
Det kanske vart på en väldigt enkel nivå men det är inte meningen att på något sätt vara en besserwisser utan bara en riklig förtydligan.
Mvh pär h
Medlem
· Östergötland
· 450 inlägg
Det var en bra beskrivning!
Tror jag har koll på det nu...
Vad ska man tänka på vid köp av dessa sågar då? Snabbt varvtal??
Viktigt att välja rätt klinga kap eller klyvskiva alltså!
Annars är det samma slags klinga på sänksåg, gersåg och cirkelsåg?
Sammanfattning:
Gersåg: bästa hjälpen vid kapning av brädor, trall, reglar, i både vinkel och raka snitt
Sänksåg: endast för klyvning av brädor och kapa större skivor typ osb, spån, mdf. Och bänkskivor:
Men vad är cirkelsågen bäst på? Eller är det mest en allround såg? Har sågat mycket spån och mdf med cirkel men typ omöjligt att få det helt hundra rakt
Tror jag har koll på det nu...
Vad ska man tänka på vid köp av dessa sågar då? Snabbt varvtal??
Viktigt att välja rätt klinga kap eller klyvskiva alltså!
Annars är det samma slags klinga på sänksåg, gersåg och cirkelsåg?
Sammanfattning:
Gersåg: bästa hjälpen vid kapning av brädor, trall, reglar, i både vinkel och raka snitt
Sänksåg: endast för klyvning av brädor och kapa större skivor typ osb, spån, mdf. Och bänkskivor:
Men vad är cirkelsågen bäst på? Eller är det mest en allround såg? Har sågat mycket spån och mdf med cirkel men typ omöjligt att få det helt hundra rakt
Jo man får riktigt bra snitt med en bra cirkelsåg också men i och med att det kan glappa lite om man nu använder skena till cirkelsåg så får man inte samma precision. Och i vissa material, t.ex. laminat så är det betydligt enklare att hantera en sänksåg då man kan enkelt minska sänkdjupet till typ 1-2 mm och ritsa innan man ändrar sågdjupet och sågar igenom hela materialet. Man behöver knappt röra sågen utan bara flytta upp och ner på djupstoppet.sblixten skrev:
Om man har begränsad budget så är faktiskt inte en cirkelsåg av lite bättre kvalitet inte så dum om man kompletterar med de smarta hemmabyggen som finns här i forumet.
Det finns även väldigt mycket på youtube om hur man tillverkar dessa hjälpmedel och jiggar.
Sök på "skilsaw"
Det finns även väldigt mycket på youtube om hur man tillverkar dessa hjälpmedel och jiggar.
Sök på "skilsaw"
Förstår vad du menar och kan bara hålla med att det blir enklare att få ett fint snitt med en sänksåg.End skrev:Jo man får riktigt bra snitt med en bra cirkelsåg också men i och med att det kan glappa lite om man nu använder skena till cirkelsåg så får man inte samma precision. Och i vissa material, t.ex. laminat så är det betydligt enklare att hantera en sänksåg då man kan enkelt minska sänkdjupet till typ 1-2 mm och ritsa innan man ändrar sågdjupet och sågar igenom hela materialet. Man behöver knappt röra sågen utan bara flytta upp och ner på djupstoppet.
Börja med en riktigt bra fogsvans, typ Bahco superior xt. Du kommer att kunna fixa det mesta med den, och risken för att såga av fingrar etc är riktigt liten. De andra sågarna är ofta effektivare och ger snyggare resultat, men de är också betydligt farligare för den som är ovan.