Vi har idag billiga innedörrar som lämnar mycket att önska när det gäller ljuddämpning.
Jag funderar på att köpa en massiv innerdörr till vårt sovrum för att dämpa barnens oljud lite grann, men blir lite förvirrad när jag läser om massiva innerdörrar.
Efter en snabb googling har jag förstått att det finns massiva dörrar, men även "semimassiva" dörrar som består av formpressad MDF. Dessa ger tyngd som en massiv dörr men ljuddämpningen får jag lite olika bud om.
Jag vill inte lägga en förmögenhet på dörren så jag har hittat några billiga alternativ på Bauhaus som har båda modellerna för 1500kr (semimassiv, 32kg) respektive 2000kr (massiv, 32kg). Prisklassen över är betydligt dyrare massiva dörrar för runt 4-5000kr.
Hur står sig formpressade semimassiva dörrar jämfört med massiva dörrar när det gäller ljuddämpning?
Jag skulle välja den billigare med spånskiva i fyllningen. Den har inga lösa speglar som riskerar att läcka ljud och den är generellt tjockare.
När det gäller ljud måste du tänka lufttätt, kommer det in luft så kommer det in ljud.
Tätningslister runt om hela dörren är superviktigt, även nedåt mot golv eller tröskel.
Montaget är också viktigt så att tätningslisten verkligen tätar överallt.
Du bör också täta utrymmet mellan karm och vägg med en fog, även eventuella glipor mellan golv och tröskel.