Byggahus.se

Skillnad på fönstertillverkare?

1. W
    Medlem Nivå 2
    Hej här kommer ytterliagare en fråga om skillnaden på fönstertillverkare, och ja jag har googlat, sökt och läst en massa på olika sidor:D

Vi funderar på att byta ut samtliga våra fönster i en tegelkåk från 66 där fönstren är original. Antagligen blir det aluminium kanske trä men plast är inte aktuellt. Jag har tittat runt en del på diverse märken och fastnade först för Elit, SP eller Ekstrands då de är kända märken. Igår så tog jag en sväng förbi Skånska byggvaror vilka också har fönster till ett riktigt bra pris fick även höra att de tydligen inlett ett samarbet med PEAB byggservice om montage. Säljaren sa att fönstren var tillverkade i ett av Baltländerna (glömt vilket) och kan kapa priserna då det inte finns några mellanhänder...

Så jag undrar nu är det stor skillnad på ovan nämnde märken förutom garantitiden, är det någon som har erfarenheter av Skånska byggvaror och inte bara hört att de är sämre??

Sen en sista fråga, är det bra att köpa komplett paket från exempelvis XL-bygg där montering ingår, eller ska man försöka hitta en duktig snickare som kan mäta, beställa och montera fönstren?

Tack på förhand frånb en förvirrad fönstertittare:x

/P

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Elit är främsta men såklart också en bra bit dyrare. Själv kör jag på SP's fönster.

Skånska brukar ha OK grejer men inte mer men tar så klart ett lägre pris då.

Tycker du ska välja en snickare själv och köpa in fönstrena själv.

3. W
    Medlem Nivå 2
    Tack för synpunkten!

Men är det ingen som själva provat Skånska byggvarors fönster till en villa? Vad är det som skiljer så mycket att det är motiverat att välja Elit eller SP istället?
    /P