Byggahus.se

Skillnad på filterlösning och kostnadseffektivitet

1. H
    Medlem · 1 inlägg
    Hej,
    Tog 2019 ett vattenprov för att testa vårt vatten. Köpte ett större analyspaket för att få en översikt. Se fil märkt 2019 m. Analysen visade på väldigt höga värden av koliforma bakterier samt något hög järnhalt. För att säkerställa tog jag ett år senare en mikrobiologisk analys, visade fortfarande höga värden av koliforma men något lägre.

Vattnet doftar ruttet ägg, försvinner när man vispas vattnet i glasen eller efter att man rengjort hydroforen genom att skrubba rent den med en rotborste. Brunnen är borrad har inget avlopp ovanför sig, inget jordbruk eller djur som kan lämna artefakter via ytvattnet.

Skickade med vattenproven som underlag till två firmor som jobbar med vattenrening. Callidus och Jädra rent vatten (JRV). Där fick jag samma förslag på lösning men en stor skillnad på priset.

Nu undrar jag vad som motiverar till det mycket högre priset från Callidus? Kan köpa att järnfiltrer möjligen renar vattnet bättre men jag har å andra sidan inte något skyhögt värde av järn. Å andra sidan så kanske inte JRVs järnfilter kan filtrera bort det lilla jag har? Är det olika typer av filtermassor, vad är för och nackdelar?

Bra att veta (fråga gärna om det är något jag missat så lägger jag till nedan)
    * Hydrofor, se bild.
    * 4 p i hushållet
    * Har aldrig haft dålig tillgång på vattnet

2. M
    Medlem · 6 inlägg
    Det ser ut att vara olika järnfilter. Callidus system bygger på tillsats av kaliumpermanganat under regenerering(backspolning) medans JRV har inbyggd syresättning. Både sätten reducerar svavelväte och bör ta bort all järn från vattnet.
    I övrigt så är inte den ena sämre eller bättre än den andra, det finns olika tillvägagångssätt för hur man tacklar problemen i vattnet.

Kika över driftkostnaden för anläggningen, det bör vara olika driftkostnader för filter som använder kaliumpermanganat kontra de som inte använder det.

3. D09
    Medlem · 9 383 inlägg
    Mitt tips är att titta på fabrikat av kineticofilter ( säljs under olika namn ) när du jämför filterlösningar.

Hade callidus hemma i två omgångar men det blev inte bra. Köpte ett beg mach 4060mt och har kanonbra vatten sen dess med minimalt underhåll ( fyll på en säck med salt typ )