Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Skillnad på borrhammare i lågpris/mellanpris/högpris-segmenten?

1. N
    Medlem · Skåne · 393 inlägg

NyfikenVit

Medlem
    Och saken är faktiskt den att funktionen inte verkar vara vanligast på lågpris/kines-borrhammarna utan på mellanpris-borrhammarna. Tex har Bosch PBH 2800 RE och Black & Decker KD985KA för ca 1300-1800 kr den funktionen, men jag har inte hittat någon kinesmaskin för < 500 kr som har funktionen.

2. B
    Medlem · vällingby · 608 inlägg

Binesh

Medlem
    En ren bilmaskin ska inte ha steglös avtryckare, det går inte och jobba effektivt. Då är det bara On/Off med förinställbar hastighet/styrka som gäller.

Däremot är det kombimaskiner det avhandlas här och då är det mer intressant med steglös hastighetsreglering just för att en kombimaskin i första hand är en borrhammare!

3. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 090 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Rund_Skruvad: farthållare har inget med detta att göra. Däremot så finns det elektroniska fartbegränsare (i min bil iaf) som ett komplement till farthållare. Mao farthållare för landsväg och fartbegränsare runt skolor. Men f...n ingen kloss tack.

Nyfikenvit: Titta istället på proffsmaskinerna med ställbart slag och ställbart varv och glöm klossen i avtryckaren.

Binesh: Ren Bilmaskin YES, men även slaghammare har variabel hastighet, mao så fort du har behov av lite känsla var du hackar så blir dom steglösa.

Eftersom jag själv håller på och jagar borr/slaghammare så suktar jag just nu mest efter Bosch GBH 5-40 DCE. Verkar vara en riktigt bra avvägning mellan smidighet och pris/prestanda.

4. N

NyfikenVit

Medlem
    Visst, Bosch GBH 5-40 DCE verkar riktigt grym! Den har dessutom mycket bra vibrationsdämpning med ett vibrationsemmisionsvärde på 10 m/s^2 vid borrning i betong jämfört med tex Bosch GBH 2-26 DFR som har 15 m/s^s (trots att 5-40:an har en slagstyrka på 11 J jämfört med 3 J för 2-26:an!). Men sen kostar GBH 5-40 DCE också ca 7000 kr inkl moms och väger 6.8 kg, så det tillhör ett helt annat segment en det jag själv letar inom. Jag tror inte det finns så många (om ens någon!) borrhammare i proffssegmentet för ca 2000-3000 kr som har möjlighet att ställa in slagstyrka och varvtal på det sättet som Bosch GBH 5-40 DCE har. Därför kanske en inställningsratt i avtryckaren istället kan vara en skaplig "fattigmanslösning" så att säga... ;)

5. B

Binesh

Medlem
    Titta på knapparna på avtryckaren!
    Jag har en bilmaskin från samma serie som GBH 5-40 DCE, och den är On/Off...
    Troligen är den du visade också en sån där On/Off maskin med möjlighet att ställa in styrka/varvtal.

6. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
    Bosch GBH 5-40 DCE får man hemlevererad (inkl moms o frakt) för c:a 5k från UK.
    Med en "Parkside" som sköter skruvhål i sten o betong väggarna i källaren, en sladdlös Blå med slagborr för kakel och puts så skulle GBH5:an kunna ta nästan hela övre segmentet inkl större bilningsjobb.

7. N

NyfikenVit

Medlem
    Hur viktigt anser ni det vara att borrhammaren har funktionen "konstant varvtal oberoende av last"? Jag har det på min blå Bosch slagborrmaskin och gillar det. Men är det lika viktigt att ha den funktionen på en borrhammare?

Redigerat 30 mar 2009 18:35
  8. Nimajneb

Nimajneb

Medlem
    Tycker personligen det skulle vara roligare att kunna fä en känsla för Joule v.s. verklighet.... mao vad betyder 3,7,11,25 J i verkligheten ????????

25J borrar genom graniten till kina och river stockholms slott medan en3J skrapar försiktigt på en putsad vägg?!?!?!?!??!?!?!?!?!??!?!?

9. Mikael_L
    Medlem · 44 790 inlägg
    Jag har en GBH 2-18 RE med 1,7 J.
    Har inte använt den så mycket än, så det jag skriver nu kan ju ändras med tiden. :surprised:

Men jag tycker den är helt OK upp 8-10 mm i vanlig hård betong, men helt klart börjar den där skära i smör -känslan avta i de här dimensionerna. Vid 12mm så verkar man få börja gå lite varsamt fram för att inte bränna borr osv.
    När jag körde 8mm i granit, då brände jag borret!
    Inget kvalitetsborr, vet inte hur mycket det påverkar.

Skulle vilja klassa GBH 2-18 RE (och andra lika starka maskiner) som en perfekt hem och hushållsmaskin, för de som som bor i betonglägenhet och mest borrar fast saker i väggarna med 5, 6 och 8 mm hål. Och inte borrar varje vecka.

Och det är rena amatöråsikter, med alldeles för lite erfarenhet för att borda uttala sig alls. :D

10. B

Binesh

Medlem
    Har också GBH 2-18 RE och den har jag borrat upp till 22 mm i mycket hård betong, och det med en Lidl hammarborr! Trots att den är dimensionerad för upp till 18 mm. Visserligen kärvade den ibland och då fick man hjälpa den genom att rotera tillbaka och in igen. Men upp till 16 mm går det som smör om man använder kvalitetsborr.
    Dock instämmer jag helt i det Mikael_L säger, att det är den är en perfekt husehållsmaskin för den är den optimala "pluggborrningsmaskinen" med låg vikt och lagom mycket styrka.

11. S
    Medlem · 979 inlägg

somelvis

Medlem
    2 joule är lagom för en bra borrhammare. Dvs borra i tegel & armerad betong

4-5 joule är helt ok fär att bila ner kakel i badrum och mindre bilning i hårdare material typ skorstenar och visst bilande i betongplatta.

9-15 Joule är schysst för stambyte i armerad betong och viss demolering.

15 Joule och upp är för demolering av sånt du inte vill behålla och en fotlängd eller två ifrån det du vill behålla.

Tänk på att billiga maskiner vibrerar något vansinnigt. Varning för vita fingrar och skador på blodkärl !
    Tunga maskiner är mycket tröttande, för mig som är mindre vältränad blir en maskin otymplig vid vikt över 6 kilo. Det påverkar precisionen i arbetet.

Mvh

12. Mikael_L
    Medlem · 44 790 inlägg
    g :D :D :D

13. N

NyfikenVit

Medlem
    Med "billiga" maskiner, menar du sådana som finns på Jula, Biltema, Harald Nyborg etc för ca 250-500 kr? Eller menar du att det även är skillnad i detta avseendet på en maskin för 1000 kr (tex grön Bosch) och en för 2000-3000 kr (tex blå Bosch)?

14. B

Binesh

Medlem
    De billigare Hilti och blå Bosch för några tusen behöver inte ha samma antivibrationsfunktion som de större då det inte är så stora slagstyrka i dem.
    Men ja det är helt klart behagligare med dem än med snikvarianter.

Jag bifogade en bild med info om hur man ska använda maskinerna i olika storleksklasser. Det gäller blå Bosch, men man får i alla fall ett hum om storlek/styrka kontra användning.

Redigerat 2 apr 2009 20:12
  15. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 432 inlägg

Daniel_NPremiumikon: Hand

Moderator + Youtuber
    De för 250-500 kr är en styggelse att arbeta med längre stunder. Grön bosch är såklart bättre, men är definitivt inte gjorde för att arbeta så länge som den blåa varianten. Ska du bara köra lite för hemmabruk så lär det ju dock spela mindre roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.