1 485 läst · 12 svar
1k läst
12 svar
skillnad mellan totalenreprenad, delad samt anlita själv?
Jag sitter just nu i snårskogen att välja husfabrikanter.... Det låter enkelt och smidigt att ta totalentreprenad, men efter lite efterforskning känns det som att man kan komma billigare undan med att bygga "själv" (alltså på egen hand anlita byggare, elektriker m.m....). Måla och tapetsera kan vi göra, fast helst inte
.
Är det någon som har en jämförelse vad skillnaden i kostnad blir?
Vi har tittat på bl.a. LBs Ugglan Classic 159, samt Eksjös Kvadrat (1,5 plan).
Är det någon som har en jämförelse vad skillnaden i kostnad blir?
Vi har tittat på bl.a. LBs Ugglan Classic 159, samt Eksjös Kvadrat (1,5 plan).
Medlem
· 303 inlägg
Hej Yennih!
Välkommen till forumet. Här finns mycket skrivet om olika entreprenadsformer, ett sätt att hitta informationen är att använda sökfunktionen.
Nedan följer två artiklar som kan vara bra att börja med:
- Totalentreprenad
- Delad entreprenad
//Mvh Impossible
Välkommen till forumet. Här finns mycket skrivet om olika entreprenadsformer, ett sätt att hitta informationen är att använda sökfunktionen.
Nedan följer två artiklar som kan vara bra att börja med:
- Totalentreprenad
- Delad entreprenad
//Mvh Impossible
Hej!
Visst så styr plånboken det mesta!
Men att bygga ett hus är en av de största händelserna man gör i sitt liv så jag tycker det är farligt att bara stirra sig blind på kostnader. Jag vet att det går att bygga med kostnader som är konkurrensbara med prefabhus frågan är bara vad man jämnför med och hur mycket man arbetar för att få ner kostnaderna.
Jag tror att ni får sätta er ner och fundera på vad, hur och med vilken kvalitet ni vill bygga, om ni tror på att varje tomt är unik och om ni skall bygga huset efter den eller om ni tror att ni kan hitta ett "färdigt" som duger lika bra. Lätt? Nopp, men viktiga val och funderingar när det är en sån stor händelse.
Lycka till!
Visst så styr plånboken det mesta!
Jag tror att ni får sätta er ner och fundera på vad, hur och med vilken kvalitet ni vill bygga, om ni tror på att varje tomt är unik och om ni skall bygga huset efter den eller om ni tror att ni kan hitta ett "färdigt" som duger lika bra. Lätt? Nopp, men viktiga val och funderingar när det är en sån stor händelse.
Lycka till!
Jag anser att skillnaden är enorm rent juridiskt i ansvarsfrågan om något händer under själlva byggnationen eller om något uppstår efter en viss tid i huset. JAg skulle aldrig bygga med annat än totalentreprenad, av samma anledning som jag väljer att ha hemförsäkring. Ett husbygge kostar alldeles för mycket för att jag skall ha råd att chansa.
Ofta har ju hustillverkaren anlitat andra företag för att sätta upp huset, varför inte anlita dessa på sidan av efter att stommen är rest tex, då har man ju kapat av ett led så att säga? Detta gäller då även andra yrkesgrupper...
Eftersom du då inte har något som ansvarar för HELA bygget. Om något blir fel, vem skall du då hålla ansvarig. Det finns massor sådana rättsfall och tvister där det är svårt att bevisa vem som är skyldig att avhjälpa och åtgärda problemen. Och om den lilla firman du anlitat gått i konkurs finns det ingen d kan vända dig till. Som sagt, praktiskt är det inte superstorskillnad, däremot juridiskt så skall man inte blanda ihop dessa. Om du vill kolla upp detta vidare kan du ju höra med konsumentverket som rekommenderar att man bygger med totalentreprenad. De brukar ju ha rätt bra koll på sina grejer.
Jag skulle nog ändå satsat på att försöka leja entreprenören som sätter upp huset
att göra övriga arbeten också men inte genom totalentreprenad för det är ju ganska stora pengar man kan spara på detta vis.
Jag tycker mig ha läst i detta forum att det kan gå åt pipan fast man gör en totalare.
Däremot måste man kanske veta vad det är för gäng man anlitar, så att det inte är några skojare.
Om man tex beställer stommonterat så är ju den kritiska biten avklarad, gipsa och fixa invändigt går ju nästan inte att misslyckas med.
MEN om man inte har minsta byggvana skall man såklart inte bygga med annat än total...
Just my 2 cents..
att göra övriga arbeten också men inte genom totalentreprenad för det är ju ganska stora pengar man kan spara på detta vis.
Jag tycker mig ha läst i detta forum att det kan gå åt pipan fast man gör en totalare.
Däremot måste man kanske veta vad det är för gäng man anlitar, så att det inte är några skojare.
Om man tex beställer stommonterat så är ju den kritiska biten avklarad, gipsa och fixa invändigt går ju nästan inte att misslyckas med.
MEN om man inte har minsta byggvana skall man såklart inte bygga med annat än total...
Just my 2 cents..
Visst, man kan spara stora pengar men man kan också förlora stora pengar. Det finns mycket mer som kan gå fel än bara stomresningen i et hus. Och är det så att du har anlitat grundentreprenören för plattan själv har du ju inte ens täckt hela husets "yttre". Grunden är extremt viktig för hela huset. Håller emd om att gipsning och målning kan vem som helst göra, men allt andra då? T.ex. fuktspärrar i badrum och vvs som kan ha enorma konsekvenser om något går fel? Försäkringarna kan man inte förlita sig på för de täcker ju bara om arbetet är fackmannamässigt gjort.
Medlem
· ÖREBRO
· 651 inlägg
Nu får du väl ändå ge dig kungkokos. Varför skulle inte ett badrum bli fackmannamässigt utfört vi delad entreprenad?? Tror däremot att kvaliteten tenderar att bli sämre vid totalentreprenad då man betalt ett pris till en part som sen såklart försöker göra allt så billigt som möjligt. Sen har man inte tillträde till huset på samma sätt som gör att man kan gå runt och kolla saker. Jag har byggt 2 hus på delad entreprenad, blir det ett till kör jag det igen. En stor drake är dessutom svårare att processa mot då de har helt andra resurser att bånka tillbaka.
Man sparar en hel del pengar på att skippa villaförsäkringen också, så varför gör ni inte det med?
Ang. tillträde. Vi hade egen nyckel till bygget trots totalentreprenad så det har inget med entreprenadformen att göra.
Ang. tillträde. Vi hade egen nyckel till bygget trots totalentreprenad så det har inget med entreprenadformen att göra.
Nu får du väl ändå ge dig kungkokos. Varför skulle inte ett badrum bli fackmannamässigt utfört vi delad entreprenad?? QUOTE]
Snacka om att vilja misstolka. Det var ju inte riktigt det jag skrev, eller hur?
Och nä, stora drakar är inte svårare att tampas med. Tvärt om kan de ibland klara av vissa smällar och har mycket mer att förlora än mindre firmor som ingen hört talas om och som när som helst kan försätta sig i konsurs och bara starta ny firma. Finns så fruktansvärt många sådana exempel där företag gör skitjobb, tjänar snabba pengar, försätter sig i konkurs innan klagomålen blir för många, startar ny firma och kör sedan ett varv till. Vem vänder du dig till då om du inte har totalentreprenad? Det här är inte historier jag bara hört på Plus utan sett i verkligheten.
Men storstadsregionen som jag talar om kanske ser annorlunda ut från landsbygden där man har stenkoll på alla i socknen...där kanske alla t.o.m är genomärliga och inte intresserade av att tjäna mcyket pengar?
Hej på er!
Kan instämma i det mesta som skrivits på den här länken.
Oavsett vilken entreprenads form man väljer kan problem uppstå och med alla säkerhet
infinner sig dessa problem av olika nivåer under byggets gång.
Vi har själva byggt med totalentreprenad.
Detta har inneburit att vi betalt ca 10-15% extra för att någon skall ta på sig detta ansvar.
Vet inte om det är värt den här kostnaden men i skrivande stund har vi bara en part att prata
med vad avser de problem som fram till dags datum inte är lösta.
Oavsett vilken entreprenadform man väljer måste man som husbyggare vara oerhört aktiv under HELA bygget. Trotts detta är det inte säkert att det faller väl ut när man börjar att
närma sig inflyttningsdag.
Som Kungkokos skriver är det kanske ett storstadsproblem trots om man kollat upp alla
parter som är involverade i sitt husbygge med referenser osv.
Om jag fick välja idag vad avser entreprenads formen är jag lite mer kluven vilken jag skulle
Välja. Tycker inte att totalentreprenad är bra ur kostnads synpunkt med tanke på hur mycket
extra de tar för det, men vad avser den juridiska aspekten är det helt ok.
Att bygga ett hus skall förmodligen inte vara lätt med tanke på all de processer som rullar
samtidigt trotts att man har ganska bra kolla vad avser projektledning/juridik m.m.
Vi kommer trotts detta att i framtiden bygga ett nytt hus IGEN men förmodligen inte med samma husföretag/byggfirma.
Hälsn
/Mikael//
Kan instämma i det mesta som skrivits på den här länken.
Oavsett vilken entreprenads form man väljer kan problem uppstå och med alla säkerhet
infinner sig dessa problem av olika nivåer under byggets gång.
Vi har själva byggt med totalentreprenad.
Detta har inneburit att vi betalt ca 10-15% extra för att någon skall ta på sig detta ansvar.
Vet inte om det är värt den här kostnaden men i skrivande stund har vi bara en part att prata
med vad avser de problem som fram till dags datum inte är lösta.
Oavsett vilken entreprenadform man väljer måste man som husbyggare vara oerhört aktiv under HELA bygget. Trotts detta är det inte säkert att det faller väl ut när man börjar att
närma sig inflyttningsdag.
Som Kungkokos skriver är det kanske ett storstadsproblem trots om man kollat upp alla
parter som är involverade i sitt husbygge med referenser osv.
Om jag fick välja idag vad avser entreprenads formen är jag lite mer kluven vilken jag skulle
Välja. Tycker inte att totalentreprenad är bra ur kostnads synpunkt med tanke på hur mycket
extra de tar för det, men vad avser den juridiska aspekten är det helt ok.
Att bygga ett hus skall förmodligen inte vara lätt med tanke på all de processer som rullar
samtidigt trotts att man har ganska bra kolla vad avser projektledning/juridik m.m.
Vi kommer trotts detta att i framtiden bygga ett nytt hus IGEN men förmodligen inte med samma husföretag/byggfirma.
Hälsn
/Mikael//
Entreprenadformen är viktigast ur ett juridiskt perspektiv.
För själva byggandet handlar det alltid att vara en aktiv byggherre som är uppmärksam, påläst och frågvis.
Jag skulle nog vilja påstå att om man lyckas få till en totalentreprenad måste man som byggherre vara än mer aktiv under byggtiden eftersom du då oftast pratar detaljerna med en samordnande part (projektledare, byggledare eller vad du vill kalla personen) och den informationen kan tappa viktiga delar till den som verkligen ska utföra arbetet. Så se till att besöka byggplatsen ofta och prata med de olika inblandade entreprenörerna.
Min erfarenhet säger att det är skönt att ha en part att prata med i juridiska diskussioner.
Entreprenadformen är en som vilken försäkring som helst, den finns där när skadan har uppkommit, den kan aldrig förhindra en skada.
För själva byggandet handlar det alltid att vara en aktiv byggherre som är uppmärksam, påläst och frågvis.
Jag skulle nog vilja påstå att om man lyckas få till en totalentreprenad måste man som byggherre vara än mer aktiv under byggtiden eftersom du då oftast pratar detaljerna med en samordnande part (projektledare, byggledare eller vad du vill kalla personen) och den informationen kan tappa viktiga delar till den som verkligen ska utföra arbetet. Så se till att besöka byggplatsen ofta och prata med de olika inblandade entreprenörerna.
Min erfarenhet säger att det är skönt att ha en part att prata med i juridiska diskussioner.
Entreprenadformen är en som vilken försäkring som helst, den finns där när skadan har uppkommit, den kan aldrig förhindra en skada.