Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Skillnad mellan Bosch POF 1200 AE och POF 1400 ACE

1. V
    Medlem · Södermanland · 193 inlägg

VideX

Medlem
    Jag kollar på lite olika handöverfräsar och har då bl.a. sett Bosch gröna maskiner, men försöker se skillnader mellan maskinerna och POF 1400 ACE är ca 600 kr dyrare än POF 1200AE.

Frågan är då är POF 1400 ACE värd de ca 600 kr det skiljer i pris?

Bosch POF 1200 AE

Tekniska data Märkeffekt 1.200 W Avgiven effekt 650 W Spännhylsa (bifogas) 6 mm
    8 mm
    1/4"
    Tomgångsvarvtal 11.000 – 28.000 varv/min Max. fräskorgsrörelse 55 mm Maskinens vikt 3,4 kg Funktioner

• Spindellåsning
    • Bosch SDS för kopierhylsor
    • Softgrip
    • Bosch styrelektronik

Bosch POF 1400 ACE

Tekniska data

Märkeffekt 1.400 W Avgiven effekt 650 W Spännhylsa (bifogas) 6 mm
    8 mm
    1/4"
    Tomgångsvarvtal 11.000 – 28.000 varv/min Max. fräskorgsrörelse 55 mm Maskinens vikt 3,5 kg Funktioner

• Spindellåsning
    • Bosch konstantelektronik
    • Fininställning av fräsdjupet
    • Bosch SDS för kopierhylsor
    • Softgrip
    • Inbyggd arbetsbelysning
    • Bosch styrelektronik

De skillnader jag kan se förrutom motoreffekt är:
    -Bosch konstantelektronik
    -Fininställning av fräsdjupet
    -Inbyggd arbetsbelysning

• Laddar…
  2. L
    Medlem · Skåne · 63 inlägg

Lateralus

Medlem
    Jag har själv en POF 1200 som jag är nöjd med, riktigt bra pris för den prestandan man får. Har haft både dyrare och billigare maskiner som gett upp av olika skäl, denna har nog rekordet i hållarhet än så länge. Hade jag köpt en fräs idag hade jag definitivt valt POF 1400 för att få den där fininställningen av fräsdjupet. Konstantvarvtal hade nog inte heller varit dumt, den stallar en del vid lägre varvtal. Arbetsbelysningen är nog mest lull-lull, jag brukar inte se ett dugg av arbetsstycket för allt sågspån ändå :)

Var av en händelse och kände lite på julas skyltningsexemplar av POF 1400 då jag funderar på att köpa mig en sådan också :) Fräskorgsrörelsen kändes mycket mjukare och jämnare än på min egen fräs, som visserligen har körts en del.

3. CCPusher
    Medlem · Malmöhus · 812 inlägg

CCPusher

Medlem
    Jag har en pof 1400 som jag köpte just på grund av fininställningen, den är guld värd om du vill ha någon slags precision på djupet, vill du inte det kan man bara yxa ner den, det funkar fint det me ;)

Arbetsbelysningen tänkte jag inte så mycket på när jag köpte den men OJ! vilken skillnad det gör, det är lite som det där med lampa på skruvdragaren, smäck tänkte man väl i början men nu har jag svårt att klara mig utan.
    Det är ju ofta lite halvskumt när man fräser (mycket armar och stora maskinkroppar och nyfikna huven som skymmer belysningen), kör man med utsuget när man fräser så ser man verkligen exakt vad det är man håller på med, kanongrej helt enkelt.

Konstantelektroniken har jag inte ens tänkt på, men det är väl meningen att det är så den ska fungera..
    Jag har iofs aldrig kört utan heller så jag har svårt att säga mer än så.

Hade faktiskt tänkt sälja den nu när jag har blivit med festool (satans gift!) men nu börjar jag tveka lite... :)
    Varför fattar inte tyskarna att det är bra med lampor?!:@

• Laddar…
  4. CCPusher
    Medlem · Malmöhus · 812 inlägg

CCPusher

Medlem
    Heh.. insåg att jag snöade in mig lite i specifikationerna..
    Svaret är: Ja

5. V
    Medlem · Södermanland · 193 inlägg

VideX

Medlem
    Nån som har koll på vart man hittar POF 1400 ACE billigast?

Tror inte det är värt att importera då frakten lär bli rätt dyr (har kollat lite på Ebay).

6. S
    Medlem · Västra Götalands län · 7 inlägg

Starlord

Medlem
    • Västra Götalands län
    • Medlem sep 2009
    • 7 inlägg
    Jag har precis beställt en POF 1400 ACE från Amazon.uk för 1200 kr inkl frakt och Boschs set med 6 frässtål.
    Då frässtålen kostar ca 150 kr så är priset för maskinen drygt 1000 kr inkl frakt.
    Det är dock två saker som kan spöka.
    Det ena är elkontakten men då jag har en adapter sedan ett tidigare köp är det inga problem, eller så byter man kantakt.
    Det andra är ev. garantiärenden. Visserligen ska Bosch ha EU-garanti men efter sökningar på nätet verkar det som om inte alla återförsäljare i Sverige är villiga att ta emot utlandsköpta maskiner.
    Då Bosch generellt gör bra grejor, borde det förhoppningsvis inte vara några problem med det.
    Annars får man ta diskussionen med Amazon.
    Jag väntar med spänning på min maskin. :)

Av tidigare erfarenheter med att köpa saker från England, kan jag säga att det har aldrig varit några problem.

7. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 283 inlägg

mycke_nuPremiumikon: Hand

Medlem
    Bra tips! Beställde just från Amazon, SEK 893 inkl moms och dessutom gratis frakt.

Viss skillnad mot 1500 här hemma..

8. S
    Medlem · Västra Götalands län · 7 inlägg

Starlord

Medlem
    • Västra Götalands län
    • Medlem sep 2009
    • 7 inlägg
    Hej!

Mycke_nu: Grattis till ett bra köp.

Jag har nu kört min nyinköpta maskin (POF 1400 ACE enl. tidigare inlägg) ett antal timmar och jag kan bara säga att det är värt de extrapengarna att köpa denna maskin. Mjukstarten är underbar och belysningen hade jag inte klarat mig utan. Att fräsa ut mellanrummen mellan golvbrädor i ett dunkelt rum görs utan problem med belysningen.
    Att den blåser rent runt fräsen är ett stort plus också. Enda nackdelel är att dammet flyger runt i hela rummet. Det blir till att köpa en grovdammsugare ock koppla på.

Till VideX: Att köpa utomlands (inom EU) innebär oftast inte dyrare frakt än att köpa inom Sverige. Det enda som kan ev. spöka är som jag nämnde tidigare garantiärenden.
    Man får dock väga det mot att man kan få tag på sakerna ofta betydligt billigare.

MVH
    Pawel

9. Johnsen
    Medlem · Skåne · 10 inlägg

Johnsen

Medlem
    Hej.

Dagen började med att jag sökte efter en bra handfräs i mellanskiktet, och slutade med att jag köpte den gröna 1400 på Amazon (blev 850 kr inkl frakt), så tack för tipset! :)

Micke och Starlord, nyfiken var ni fick tag på adapter. Finns den att köpa i svenska affärer som Kjell/Jula?

10. bygga_bo
    Medlem · Skåne · 2 315 inlägg

bygga_bo

Medlem
  11. K
    Medlem · Örebro · 1 370 inlägg

Klicka

Medlem
    Köpte också där ifrån. Men upptäckte sen att kopierringen inte har så hör passform. Såg sen att fler tyckte det på amazon.

12. Johnsen

Johnsen

Medlem
    Tack bygga_bo "rätt roligt att läsa ordkriget där på länken". Ok, ajdå vad innebär det Klicka?

13. Johnsen

Johnsen

Medlem

"Men upptäckte sen att kopierringen inte har så hör passform."?

Har läst igenom alla reviews, men hittar inget som säger att kopieringsstålet ska vara dåligt, bara att det är svårare att hita bits som passar/är bra i 8 mm. Hur menade du? länka gärna till en sådan recension:).. Mvh Johnsen

14. bygga_bo
    Medlem · Skåne · 2 315 inlägg

bygga_bo

Medlem
  15. Johnsen

Johnsen

Medlem

Sorry.

Oj det inlägget såg jag inte, men desto visare nu.

Hoppas problemet inte gäller alla maskiner, men tror inte jag kommer använda mig av kopieringsringen något nämnvärt så känns OK.

Tack, här blir jag nog kvar ett bra tag, verkar vara en mycket vettig sida. Har en känning att nästa inlägg blir på "bygga eget fräsbord" delen av sajten (y). Ha det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.