Byggahus.se

Skillnad Ikeas nya kvartsbänkskivor Kasker vs Oxsten?

1. 6
    Medlem · Gävleborg · 475 inlägg

62_an

Medlem
    Fick höra av en kökssäljare hos Ikea för några veckor sedan att det kommer en ny kvartskompositbänkskiva nu till hösten 2021 som heter Kasker. Vad jag kan förstå ska den ersätta nuvarande Oxsten som kommer att utgå.
    På alla (?) utländska Ikea-siter verkar Kasker redan säljas, det verkar vara bara är i Sverige som Oxsten fortfarande säljs (?).
    Dokumentet jag fick av säljaren är daterat april 2020 (!), visar 14 olika färger/mönster som ska komma i Sverige, 12st i 30mm tjocklek och 2st i 20mm. Några har matt finish.
    Som jämförelse finns Oxsten nu i 8st olika färger/mönster som alla är 38mm.

Vad jag kan se så är färger och mönster nya, men jag får en känsla av att det inte är riktigt samma mönster i alla länder. Kanske är det samma urval, men olika många, eller så är det helt olika, det kan ju vara olika leverantörer i olika länder.
    I USA finns 20st olika Kasker, 19st 3cm och 1st 2cm ( https://www.ikea.com/ext/us/custom-kitchen-countertops/ )
    I Norge och Finland finns Kasker i totalt 17 färger, åtminstone i Norge bara i 3cm.
    I Danmark och England 11st, åtminstone i England bara 3cm.

På Ikeas svenska sida finns inte Kasker än. Men om man googlar på Kasker kan man hitta den på den svenska siten, men den står då som utgången!

Är det någon som fått samma info?
    Någon som vet om det är någon skillnad mellan Kasker och Oxsten, förutom nya färger/mönster och tjocklekar?

Redigerat 28 jun 00:20
  2. N
    Medlem · 9 inlägg

Nr7

Medlem
    Hört att oxsten ska utgå men inte mer än så. Också intresserad av att veta skillnaden.
    Gillar att deras nya skivor ska vara något tunnare.

3. 6
    Medlem · Gävleborg · 475 inlägg

62_an

Medlem
    Var in till Ikea I Gävle i veckan och dom hade redan fått hem prover på de skivor som ska komma. Fick veta följamde:
    Tydligen var Ikea inte överens med nuvarande leverantör av Oxsten, så man har valt en ny leverantör. Det skulle ju kunna förklara att man också byter namn på kvartskompositskivan.
    Kasker som ersätter Oxsten blir 30mm och ett par färger blir också i 20mm.
    Oxsten har bara ett tunt skikt, ca 1cm med komposit, resten upp till 38mm är spånskiva, kanten som man ser längst ut är en list av samma tunna skiva som är limmad mot själva huvudskivan.
    Den nya Kasker blir tydligen homogen kvartskomposit. Så även om den synbarligen är tunnare, blir den isåfall betydligt tyngre, som jag har fattat, ungefär lika tung som en granitskiva av samma storlek.

Det kommer också en helt ny keramisk skiva som heter Skararp. Den säljs också redan utomlands, bl.a. I England.
    På ett av proven för Skararp stod det på baksidan Dekton, som är ett fabrikat som säljs av andra köks- och stenfirmor.
    Skararp kommer tydligen att bara finnas i 20mm. Hos andra leverantörer är Dekton också bara 20mm, men man kan där beställa Dekton-skivorna att se tjockare ut genom att man limmar på en kant, på samma sätt som med Oxsten. Men som jag uppfattade säljaren på Ikea, kommer inte Ikea att erbjuda den lösningen, så där blir det isåfall bara 20mm tjocklek.
    Vi pratade inga priser, men som det verkar på de utländska Ikea-siterna kommer Kasker att bli dyrare än Oxsten och Skararp ännu dyrare.
    Men, man vet ju aldrig säkert förrän i höst!
    Kasker och Skararp kommer I September då Oxsten samtidigt slutar säljas.

Redigerat 11 jul 01:45
  4. L
    Medlem · 460 inlägg

Lopex

Medlem
    Fast det är samma tillverkare om det är samma som gör dekton, då dom nu görs av cosentino som gör silestone och dekton.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.