Byggahus.se
Jag har upptäckt (ytterligare) ett fel på mitt golvvärmesystem som installerades 2011 av förra husägaren 🙁.

Jag har Uponor system med 6st slingor.
På den övre raden sitter 6st röda manuella flödesventiler och på den undre raden sitter 6st blåa Uponor styrdon.

Jag har högre temperatur på den undre raden där alla styrdon sitter och lägre temperatur på övre raden med röda handrattar. Detta säger väl att jag har Tillopp genom styrdonen och retur genom injusteringsrattarna och så ska det väl egentligen inte vara?

Visst ska väl vattnet rinna ut ur den övre raden och tillbaka genom styrdonen som sitter på den undre fördelarraden?

Är det sämre att ha det som jag har det eller spelar det ingen roll?

Hoppas ni förstår. Jag kan ladda upp bild på hur det ser ut annars.

Tacksam för svar.

Genom fördelare och ventiler kan det väl inte spela roll? Men däremot om du har returtemperaturbegränsare eller dylikt.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Denna bild kommer från Uponor själva. Det låter rätt likt din installation?

675x295_proqoe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framledning ska vara på den övre raden.

Redigerat:
  • Gilla
Davil
  • Laddar…
Kan inte se att det kan spela någon roll avseende strömningsriktningen. Det borde fungera oavsett.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
M
Det är inte bra, men det är inte katastrof.
Man brukar dock lägga slingorna från tilloppet längs med alla ytterväggar för att få en jämn värme iom att vattnet som är varmast då passerar där först. Detta kommer då bli tvärtom.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Testa att stänga bypassen längs till höger. Är dina injusteringsventiler högst upp inställda korrekt? Är de väldigt strypta så kommer vattnet bypassa till retur sidan. Kan vara det du känner?

• Gilla
Davil
  • Laddar…
M
Jag fattade det som att nedre raden slingor känns varmare, vilket talar för att det är returen.

Dem kan inte ha kopplat fel tidigare i stammen? Satt cirkulationspumpen åt fel håll/på fel plats?

Marcussjogren skrev:
Jag fattade det som att nedre raden slingor känns varmare, vilket talar för att det är returen.

Dem kan inte ha kopplat fel tidigare i stammen? Satt cirkulationspumpen åt fel håll/på fel plats?
Det talar för att returen är varmare tycker du?

Nej returen är förstås svalare.

• Gilla
Davil
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Det är inte bra, men det är inte katastrof.
Man brukar dock lägga slingorna från tilloppet längs med alla ytterväggar för att få en jämn värme iom att vattnet som är varmast då passerar där först. Detta kommer då bli tvärtom.
Om det blir tvärtom beror ju på hur slingorna är lagda......

Vad är problemet ?

Oj tack för alla svar! Grymt fin respons 👍

Eftersom jag har upptäckt flertal fel tidigare såsom veck på golvvärmeslangar, ihopblandade slangar mot fördelaren jämfört med ritning mm och nu såg detta så blev jag orolig då jag inte vet om detta har någon betydelse.

Det verkar som att flödesriktningen går åt rätt håll faktiskt. Jag blev orolig när jag läste uponors installationsanvisning där det står att styrdon sitter på returledning och att så inte är i mitt fall.

Jag har en följdfråga :

Hur ska bypass ventilen vara som sitter längst till höger? Ska båda de små vita rattarna vara öppna både på övre raden och undre raden?

Mvh.David

MathiasS skrev:
Denna bild kommer från Uponor själva. Det låter rätt likt din installation?

[bild]

Framledning ska vara på den övre raden.
Exakt så ser det ut!
Och som sagt var så har jag framledning på undre raden, men vattnet går rätt håll i golvslingorna (tror jag).

TotalControl skrev:
Testa att stänga bypassen längs till höger. Är dina injusteringsventiler högst upp inställda korrekt? Är de väldigt strypta så kommer vattnet bypassa till retur sidan. Kan vara det du känner?
Injusteringsventilerna börjar bli ok.
De är / har aldrig varit för mycket strypta vet jag iallafall. Jag har den längsta slingan helt ostrypt, men sedan är det värre med övriga slingor som jag haft mkt svordomar över.

Ska bypass vara avstängd?

M
bjornligan skrev:
Det talar för att returen är varmare tycker du?
Förlåt, jag vet inte vad jag skriver ibland. *facepalm*

Framledningen är alltid varmare, inget annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.