Skiftande färg på tegelpannor

2k läst  2 svar

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Vi har en plåtslagar/takfirma som håller på att lägga om vårt tak. Huset är från 20-talet och ligger i s.k. detaljplanerat område där det finns vissa restriktioner för vad man får göra och inte göra.
    Endast rött lertegel fick det alltså bli..

Nu till saken: På ena sidan av taket så skiftar pannorna väldigt mycket i färg. Merparten av pannorna är orange(Vittinge) men sen har de satt upp rätt så många röda pannor mitt i så det ser ut som ett lapptäcke...ser helkonstigt ut...jag vet att pannor kan skifta en del i färg men borde man inte kunna räkna med att firman ska tänka på att det inte ska synas allt för mycket...lägga de missfärgade där det inte syns etc?

Taket är ännu inte klart så det finns mycket tegel kvar att ev. byta ut dem mot. Problemet är dock att det är så stor lutning på det partiet så i princip alla pannor är spikade just där.

Kan man kräva att firman åtgärdar detta?
    Till saken hör att det var några killar med och spikade tegel som inte har utbildning på det (enligt min kontakt på firman). De skulle egentligen varit med och langat pannor samt målat plåt endast vad jag förstod. Unga killar som säkert inte tänker sig för. Men ska vi behöva ta den smällen och må dåligt av vårat lapptäcke under lång tid framöver...? Det ser alltså helknasigt ut...
    Någon som har liknande erfarenheter?

2. yonna
    Medlem · Nivå 14

Re: Skiftande färg på tegelpannor

Du behåller de gamla Vittingepannor som fortfarande är intakta och kompletterar med nya eller begagnade? Eller lägger du helt nytt tak i lertegel?

Jag fick mitt eget tak genomgånget inför försäljningen förra året och ca 20% av de gamla pannorna byttes ut - resultatet blev ett, som du så målande beskriver, lapptäcke. Personligen vittnar ju ett sådant tak om att man vårdar och underhåller ett takmaterial som är gammalt. Ser fint och gediget ut - i mitt tycke  ;).

Har du däremot beställt helt nya lertegelpannor får du ändå räkna med vissa färgskiftningar och jag tycker faktiskt inte att du kan begära att takläggarna skall färganpassa pannorna om du inte från början sorterat ut dessa. Taket kommer ganska snart att inta en homogen färg. Har du ett konventionellt sadeltak förstår jag inte var man kan lägga pannor 'mindre synligt'?

Om de 'outbildade' killarna spikat pannorna på korrekt sätt - och pannorna ligger så rakt och fint som man kan lägga (lertegel är ju ett 'levande' material) ser jag ingen anledning klaga på deras jobb. Jag förmodar att de haft en erfaren takläggare som jobbat samtidigt med dem.

Men kan du inte lägga in en bild på takets bägge sidor? Det är ju en avvägningsfråga du ställt och det kan ju vara värre än jag tror  ;).

3. V
    Medlem Nivå 1

Re: Skiftande färg på tegelpannor

I detta fallet är samtligt tegel utbytt.
    Hade önskat att vi kunnat behålla de gamla pannorna som var ok men så här fick det bli.
    Håller med om att "lapptäcke" på gamla tak vittnar om god vård etc. och att det blir levande på så sätt.

Taket vi har är både brutet och valmat med många olika fall och nockar. Lapptäcket sitter längst ner mot gatan på ett och samma fall.

Hur jag själv skulle ha kunnat sortera ut de röda pannorna förstår jag ej (beställda av firman) då de stod på pallar inpackade i plast tills dess att de kördes upp på taket dagtid och började spikas fast (när man själv är och jobbar...).

Folk som går förbi huset reagerar också kan jag ju säga...

Men som du säger, det kommer väl att utjämnas om ett tag.

/Ulrika

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: