Byggahus.se

Skifferhus i Saltsjö-Duvnäs

2k läst  42 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Lukas och Linda Thiel har tröttnat på*det hektiska storstadslivet och har flyttat till eget hus. Villa T ligger sedan 2008 försiktigt inplacerad i ett lätt kuperat villaområde i Saltsjö-Duvnäs.

Du kan läsa artikeln här: Skifferhus i Saltsjö-Duvnäs

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Oj, det var fult. Harmonin med det röd/vita i bakgrunden är ju intressant...

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Paul

Intressant kommentar om harmonin med det röda i bakgrunden. Det röda huset harmonierar ju inte för fem öre med Duvnäs ursprungliga trähusbebyggelse. Det är i sitt taffliga kataloghusutförande ett hån mot allt var detaljkvalitet och proportionering heter. Skifferhuset är däremot på riktigt, precis som de gamla trähusen och därför funkar det i omgivningen till skillnad från det röda kataloghuset.

• Svara
  4. E
    Anonym

Jag bor i området och jag måste säga att det här huset är maffigt. Det liknar inget annat. Skifferfasaden är supersnygg! Det enda jag kan säga är att jag tror huset hade gjort sig ännu bättre på en större tomt. Nu känns det lite inklämt bland de gamla villorna.

/Granne

• Svara
  5. E
    Anonym

Smart, snyggt och verkar mkt genomtänkt. Vackert rum med det stora fönstren mot trädgården. Mer sånt!

• Svara
  6. E
    Anonym

fint hus. Men att beskriva det, som om det hade stått där sedan fyrtiotalet är att ta i. Ser väldigt nutidstypiskt ut, med stora fyrkantiga fönster.

• Svara
  7. E
    Anonym

Ursäkta men vilka hus är inte arkitektritade?

Dummare ord är det har jag svårt att finna.

• Svara
  8. E
    Anonym

Snyggt? Nja, minimalismen har gått väldigt långt. I alla fall lättskött. Definitivt brandsäkert! Hur funkar vattenavrinningen?

• Svara
  9. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Svar till inlägg 2011-01-21 14:46: Det finns många hus som inte är arkitektritade. Folk ritar hus själva och ofta ritar en snickare eller byggmästare av något slag hus.

10. E
    Anonym

Oj, skiffer och blå betong förknippas med strålning av radon. Huset bör väl åtminstone vara väl ventilerat?

• Svara
  11. E
    Anonym

Jag hade för mig att de nya reglerna låg på max 55 kWh per kvadratmeter, exkl. hushållsel. Okey, detta hus ligger på 60 kWh inkl. hushållsel, men textförfattaren får nog kolla sina fakta.

• Svara
  12. E
    Anonym

Man blir liksom inte arkitekt av att rita hus. Om en brandman ritar ett hus så blir det brandmansritat. Inte arkitektritat. doh!

• Svara
  13. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Reglerna för energihushållning skärptes 1 feb 2009, detta hus färdigställdes 2008 och måste ha fått bygglov minst ett år tidigare. Alltså var det de gamla och generösare energihushållningsreglerna som gällde.

14. E
    Anonym

Go o gla, kexchoklad...
    Hade huset bara varit brunt...

• Svara
  15. E
    Anonym

Kanske inte fantastiskt snyggt, men bättre än 95% av vad som byggs i övrigt i Sverige.Skulle verkligen kunna bo i något liknande själv.

Av kommentarerna och omröstningen bedöma så förstår man varför arkitektoniskt skit som älvsbyhus, fiskarheden med company byggs så friskt i sverige och hur de stora byggfirmorna kommer undan med det skit de bygger gällande bostadsrätter.

• Svara