Byggahus.se

Skicka ritning till flera tillverkare

1. K
    Medlem Nivå 3
    om man har hittat en husmodell som man vill bygga,kan man skicka den till flera tillverkare för en offertförfrågan eller kn man hamna i fängelse? :-/

2. sandhall
    Medlem Nivå 9

Re: Skicka ritning till flera tillverkare

Jag hade nog försökt att "anonymisera" huset lite (genom att rita en egen skiss). Inte för att jag är rädd för att åka i fängelse (för det är jag ganska säker på att du inte gör) men för att jag ser det som en nackdel att de potentiella tillverkarna vet vad "orginalhuset" kostar.

3. K
    Medlem Nivå 3

Har ju tidigare läst om att man ska göra småändringar ifall man vill "låna" nån tillverkares skiss,
    men frågan är ju hur mycket tid dom lägger ner på att jaga tilltänkta brottslingar?

Dom har väl annat att göra,är de nån som har åkt dit för nåt dylikt tidigare?

4. Snailman
    Medlem · Nivå 15

Det enda jag läst här på forumet, som är i den vägen var några som kommit en bit på väg med processen med en husfirmas hus, men sedan bytte till en annan leverantör, men byggde en kopia eller mycket lik den första firmans hus, det kanske är ganska förståeligt om en försäljare har lagt ned en massa jobb på en kund och sedan hoppar kunden av och bygger ett likadant hus med en annan firma.

Jag har sett ett hus, som någon byggt med ganska små ändringar av en husfirmas hus (bygge i egen regi utan husfirma), flyttat ett par fönster bara ungefär, sedan byggde den kopierade husfirman i egen regi ett hus på tomten bredvid ;D

Jag har oxå sett ett hus där en arkitekt koperat ca hälften av ett hus och ändrat på andra halvan. (Men arkitekten kan ju ha kontaktat ursprungliga husfirman, eller det kanske tom var arkitekten som ritat husfirmans hus ::) )

Men det skulle vara intressant med lite historier ur verkligheten.