Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Skicka pengar till kompis i USA - PayPal, Wise, banköverföring eller något helt annat?

1. Karl-Bertil Jonsson
    Byggnovis · Stockholm · 168 inlägg

Karl-Bertil Jonsson

Byggnovis
    Jag ska skicka en mindre summa pengar till USA, ca 70 USD. Vad är smidigaste/billigaste/säkraste sättet att göra detta?

2. J
    Medlem · 3 628 inlägg
    Jag har kört med Bitcoin på sånt. Men det kräver ju att båda är lite tekniskt intresserade, eller kan avsätta en timme att fixa. Tar egentligen inte längre tid än Paypal att fixa. Ladda hem en app för att få en virtuell plånbok. Sedan regga ett konto hos en mäklare för att knyta ett konto till det. Jag har kört denna i flera år. Funkar prima.
    Man kan tom swisha in pengar till sin plånbok och stödjer tex BankID.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.breadwallet

https://bt.cx/sv/

Redigerat 10 mar 21:32
  3. J
    Medlem · 129 inlägg

john.h

Medlem
    PayPal?

4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 518 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    70 dollar i ett kuvert?

• Laddar…
  5. Unikt namn
    Medlem · 870 inlägg
    Western Union är väl ganska vanligt.

Tramsa med bitcoin kan ju knappast vara värt om inte mottagaren lever utanför lagens ramar.

• Laddar…
  6. J
    Medlem · 3 628 inlägg
    Tack. Tvärtom, Western union används väldigt mycket inom ex penningtvätt, och har utsetts för terrorstöd då butiksägare i utsatta områden hotas till att göra överföringar anonymt. Men smaken är som baken. I de flesta större internationella städer finns fysiska uttagsautomater för att ta ut kontanta pengar från Bitcoin helt vitt.

Redigerat 10 mar 22:57
  7. Unikt namn
    Medlem · 870 inlägg
    Med tanke på att det finns trådar på varenda forum som avhandlar ämnet hjälp min bank låter mig inte ta ut/sätta in bitcoin. Så tänker jag att det är mer krångel än det är värt med avgifter på någon 10krona för en WU transaktion till amerikanskt bank konto.

Man slipper dessutom problemet med att "transaktionsvalutan" skiftar 10% i värde på någon timme. Men nu ska vi inte spåra ur mer än nödvändigt.

8. edelman
    Medlem · 21 inlägg

edelman

Medlem
  9. J
    Medlem · 3 628 inlägg
    Fast sant ska vara sant, så läs gärna på innan du dissar något som faktiskt funkar, åtminstone på felaktiga grunder. 2% på ett dygn snackar vi om. Det finns även trådar med folk som slår sig på tummen. Det är inte ett dugg krångel. Men visst det finns massor av alternativ. Bitcoin är snabbt och säkert och man behöver inte gå ner till en tobaksaffär.

10. Unikt namn
    Medlem · 870 inlägg
    Vi behöver inte ens gå längre bak än till i onsdags. På kvällen innan man lade sig stod BTC i ~$42.3k och på morgonen ~39k.
    Visst 8% är inte exakt 10% men....

Det var f.ö. en bra liknelse att jämföra BTC med att slå sig med en hammare på fingret. (y)

11. Emma242
    Allvetare · Sörmland · 358 inlägg

Emma242

Allvetare
    PayPal är smidigt men tar ganska häftig avgift för privata transkaktioner utanför EU (en tjuga har jag för mig), plus avgift för valutaväxling på några procent. Skitsumma för större transaktioner men på ett par hundra blir det ju snabbt ovärt. Vad tar din bank för en vanlig banköverföring? Det kan ibland variera, min bank (Skandia) tar 50 spänn så det är inte heller billigt med det finns säkert undantag.

Redigerat 11 mar 08:20
  12. J
    Medlem · 3 628 inlägg
    Jag försvarar inte Bitcoins fluktation på något sätt (jag har exakt 59 kr i bitcoin just nu), men du skjuter vilt. 8 % på en natt blir inte 10% på en timme hur man än räknar. Möjligtvis om man vill överdriva saker och ting. Själv så har jag svårt för folk som inte kan räkna, eller använder siffror i eget syfte. Om du är nöjd med Western union så tycker jag att du gör helt rätt i att använda det.

13. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 17 251 inlägg

prototypenPremiumikon: Hand

Medlem
    Jag överför direkt från mitt bankkonto till mottagarens bankkonto behöver bara veta IBAN nummer.
    Länsförsäkringar tar 50 spänn för det.
    Protte

14. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 229 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    Men en tjuga + några procent på 70 USD låter väl som en väldigt acceptabel avgift i detta fall, eller?

Edit: Eller menar du 20 USD?

15. Unikt namn
    Medlem · 870 inlägg
    Skulle 2% på 24h vara en mer matematiskt korrekt beskrivning, eller var det ett vilt skott fast åt andra hållet?

Jag har svårt för BTC förespråkare. Som ofta överdriver enkelheten och slätar över riskerna.
    Men jag släpper det här nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.