Byggahus.se

Skev träregel att bli rak?

1. peterwesterlund
    Medlem · Stockholm · 958 inlägg

peterwesterlund

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skevvirke.png

Håller på att bygga en snygg TV-bänk av träreglar. Köper då en lång träregel som jag kapar i tre lika stora delar och sedan fäster ihop med varandra med hålplattor på under sidan som skruvas fast.

Problemet är att virket är skevt. Och då kan man tro att jag valt en skev bit och bara borde gå och köpa en rak bit. Men tyvärr verkar det vara mer regel än undantag att virke är skevt. Har alltså prövat flera gånger med att ta så raka som möjligt men visar sig alltid att dom ändå är rätt skeva. Blir liksom en och en halv cm i höjdskillnad på sidorna av hyllplanet och ena sidan lutar upp och andra ner.

Vad ska jag göra? Hur hittar jag raka reglar eller hur får jag den jag har att bli rak?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Torkat för fort , köp inget som ligger i värme , sedan är det en liten vetenskap med virke ,
    kärnträ och utved har en förmåga att vrida sig när det torkar
    Hur grovt ska du ha till detta , om du köper hyvlat ( klart dyrare ) så kommer du nog ifrån det
    Tänk bara på att inte lägga dom på elementen eller någon direktvärma , utan låt dom vara lite svalt ett tag , samt köp i så rätt längd som möjligt

3. A
    Medlem · Stockholms län · 9 435 inlägg

Avemo

Medlem
    Hur stor är skivan och vad för dimension på regel använder du? Grundregeln är i princip att om du köper vridet virke kan du inte få det rakt. Du kan köpa en limträskiva. Beroende på storlek kan det kallas antingen hyllplan eller bänkskiva. Dessa är plana och håller sig plana.

4. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Grejen är att jag vill ha den där grova känslan som reglar har. Kör sedan järnvitriol på det så det liknar drivved.

Bredden på hyllplanet är 134 cm. Finns inga sånna färdiga längder.

Hyvlat kanske vore något då. Men svårare att hitta så tjocka då.

Edit: Är dimensionsshyvlat samma som hyvlat? Som detta: https://www.bauhaus.se/regel-45x95mm-c24-k-virke-gran-2-5m.html

Redigerat 1 nov 2017 20:23
  5. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 548 inlägg

vectrex

Snickerinörd
    Köp regelvirke. Låt det ligga inne i ett par månader. Rikthyvla bitarna på 2 sidor, planhyvla de två övriga sidorna. Och limma ihop dem, använd inte hålplattor.

Finns inga genvägar, bygga möbler av massivträ kräver att man förstår hur trä beter sig.

• Laddar…
  6. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Vad föreslår du istället? Dom använder jag bara för att sätta ihop dem.

7. V

vectrex

Snickerinörd
    Jag skrev ju att du skulle limma ihop dem.

• Laddar…
  8. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Hur som helst failar det på att jag inte har utrustning att rikthyvla.

9. V

vectrex

Snickerinörd
    Ett alternativ som kanske funkar är att köpa de rakaste reglarna du får tag på, limma ihop dem direkt (innan de hinner slå sig). Limma varannan regel med kärnsidan ned och varannan med kärnsidan upp.

Vill du få större chans för lyckat resultat klyver du reglarna först på mitten och vänder dem 180 grader mot varandra och sedan limmar (vändlimning). Dessa ihoplimmade reglar limmar du sedan samman. Tyvärr kommer man ju se att det inte är hela reglar då.

Notera att allt bygger på att de limmas samman. Med hålplattor fungerar inte metoden.

10. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    vectrex: Låter intressant. Ser nu på Bauhaus att dom säljer planhyvlade reglar också. Skulle kunna köpa det. Men man ska fortfarande limma? Varför är limma så viktigt?

11. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
  12. jac
    Medlem · Skåne · 3 329 inlägg

jac

Medlem
    • Laddar…
  13. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Det verkar jättebra! Vet du vad det är för trä? Är det gran eller bladträ? Tror inte järnvitriol funkar på lövträd nämligen.

14. V

vectrex

Snickerinörd
    Limträ är barrträ.

• Laddar…
  15. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.