Skenor (räls) och rullar för flyttbart trädäck/poolskydd

7k läst  77 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Jag undersöker möjligheten att bygga ett flyttbart trädäck som ska extraknäcka som poolskydd (istället för ett Aqvisdeck för sexsiffriga belopp). Jag har räknat fram storlek och vikt på däcket, men jag skulle behöva veta var man kan köpa rullar och skenor för den flyttbara delen.

Specifikationer för däck
    • Däckets storlek 7x3 m, skjuts mot långsidorna
    • Byggs av reglar på 45x195 med cc 60 med trall ovanpå
    • Vikt mellan 600 och 800 kg beroende på val av trallvirke och isolering

Konstruktion och funderingar
    • Två eller tre rullar/hjul per kortsida, totalt fyra eller sex stycken.
    • Hjulen vilar på två rälsskenor som i sin tur står på betongplintar
    • Antingen vilar plattformen på rullarna hela tiden, eller också finns en lyftanordning som lyfter den någon centimeter när den flyttas. Med en lyftanordning blir det lättare att ordna en tät pooltäckning men tekniken blir lite mer invecklad.
    • Undersidan av plattformsramen har borstlist eller dylikt som håller skräp och smådjur borta.
    Jag har också funderingar om motorisering och annat, men det räknar jag med att lösa senare.

Så kära vänner: Var hittar jag räls och rullar? Var hittar jag lyftanordningar? Andra råd? Skjut!

2. D
    Medlem · Nivå 17
    Ska den vara fribärande över 7m även med last på?

3. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    En enkel väg för hjul är väl vanliga transporthjul (exempel) i lämpligt antal som man kan låta gå i en U-profil.
    Jag är nyfiken på hur du tänkt konstruktionen med reglar och 7 meters spännvidd?

4. P
    Medlem Nivå 1
    Reglarna/bärlinorna ska gå på tvären, så spännvidden blir "bara" 3 meter vilket ska fungera med 45x195.

5. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Men nånting ska väl hålla bärigheten i framkant, där det är 7 meter??

6. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 16
    Du menar inte skjuts längs med långsidorna? Eller över kortsidorna.

7. P
    Medlem Nivå 1
    Eftersom transporthjulen och skenorna/profilerna ska klara att vara utomhus tänkte jag mig något lite rejälare än så. Men jag har ingen erfarenhet och kanske det räcker med dem du länkade?

8. P
    Medlem Nivå 1
    Till att börja med är jag amatör och förmodligen okunnig.

När plattformen inte används vilar den hela vägen runt på ramen, antingen över poolen eller på en annan del av altanen (nära huset). Räcker det inte då med stadgan som det längsgående trallvirket ger?

Det blir alltså bärlinor som går på tvären med cc60, spännvidd 3 m, som trallen sitter direkt på (inga extra skruvreglar).

9. P
    Medlem Nivå 1
    Poolen är 6x2,5 m och ligger med långsidan mot huset. Den tänkta plattformen skjuts in mot huset (med ena långsidan först) när poolen öppnas och bort från huset (med andra långsidan först) när poolen stängs.

10. D
    Medlem · Nivå 17
    Den ska alltså bära över 7m vid förflyttning och på någotvis avlastas längs långsidorna när den belastas. Det låter som att det behövs en del funderande för att få till på en bra sätt.

11. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Ibland är vi alla amatörer och okunniga.. Inga problem.

Jag kanske feltolkade ditt startinlägg, då jag tolkade det som att det skulle vara i två delar som skjuts åt varsin långsida vid bad? Hela plattformen kanske ska vara i ett stycke?

12. P
    Medlem Nivå 1
    Ja, hela plattformen ska vara i ett stycke.

13. P
    Medlem Nivå 1
    Det stämmer. Under förflyttning kommer den att belastas med sin egenvikt (dvs ca 40 kg/kvm) plus enstaka utemöbler. Inga stora laster alltså. När plattformen står stilla tänker jag mig att den vilar på ramen. Om det inte går att lyfta och sätta ner plattformen på ramen behövs förmodligen extra rullar även på långsidorna för att fördela vikten.

14. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    En utav huvudanledningarna till att man använder aluminium och plastglas till sådana här konstruktioner är ju vikten. Den konstruktion du beskriver kommer att kräva motoriserad hjälp med förflyttningen. Trä har en stor förmåga att suga åt sig vatten vilket innebär att tyngden också ökar påtagligt efter ex. regn.
    Och långsidorna kommer att behöva extra förstärkning för att inte ge nedböjning vid förflyttning över poolen. Hög risk för att det ändå långsiktigt kommer att ge nedböjning som omöjliggör förflyttning.

15. L
    Medlem Nivå 6
    Den ena långsidan kan kanske styvas upp med hjälp av ett bärande "staket" alltså en fackverks balk.
    Alternativt kan man väl tillverka två limträbalkar med en lagom radie för att kompensera för evetuell nedböjning.
    eller kanske en kombination av dessa förslag.

Ett annat sätt är att bygga en torsionsbox tillstöter dock en del problem om hur man ska ventilera lådan.

funderar f.ö i liknande banor om hur jag ska täcka poolen

Redigerat 12 jan 2018 10:18

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: