5 284 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Skenande avgifter gör det dyrare att bygga hus
Drar mig till minnes en annons från byggföretag m fl - dvs en partsinlaga- ja, en sorts reklam, en åsikt/synpunkt - som visade hur kostnaden för ett nybygge kunde öka tiotals procent eller t o m fördubblas pga alla avgifter till höger och vänster. Ett extremt läge när man jämför med andra motsvarande länder. Det är helt enkelt många som vill "dansa kring guldkalven". Det är också ett utslag av s k tjyvlundsmaximen, dvs att staten och andra parter tar ut så mycket skatt som man kan. Innan det rasar samman. Folk måste ju bo! Och det kommer att byggas.Redaktionen skrev:
Varför är det mervärdes- och omsättningsskatt på livsmedel? (Den tillfälliga momsen från 1965 har vi ännu kvar. Hoppsan! Jag skattar av mina skattade pengar när jag köper potatis. Gräver jag mitt eget potatisland är det skatt på sättpotatisen, odlingsjorden, kranvattnet, bekämpningsmedlen, elen till svalen och spaden.)
Väldigt enkelt uttryckt: Har man gjort fel i 60 år kan man pröva att göra om. Annars är man ju hjärndöd. (Gäller många fler områden, förstås.)
Parkinsons lag. (En byråkrati fyller ut sig så att den alltid behövs. Det finns mycket som är "bra att göra/ha". Klimatmålsarbete eller hållbarhet eller något cirkulärt osv. Fyll på med lite jämställdhet.)J Jansson69 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Skenande elpriser..kan man göra nåt med thermia luftvattenpannan?
Värmepumpar -
Flaskhalsavgifter gör svenska folket fattigt och Svenska Kraftnät rikt
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Fick göra om infiltration, dubbla avgifter från kommunen
Juridik -
Vad skulle sänkta egenavgifter göra för dig
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Anslugningsavgifter utan att göra en ansluting!
Juridik