De ska flytta Jula i Uddevalla så allt säljs till 50% så, bland annat, kom jag hem med en sänksåg för 300. Iaf, skenorna var slut så jag får ner til Gbg för komplettering. På hemsidan står att 80 skenan är till den lilla, den jag köpte, och 116 skenan är till den andra sänksågen. Men så såg jag, på nåt ställe på hemsidan som jag inte hittar igen, att 80 skenan även var till den stora. Är det nån som vet om 80 och 116 skenorna är olika eller om de går att blanda? Ser att Scheppard har en 140 skena, vet nån om den passar Meec?
Det är livsfarligt när Jula gör så här......:eek: Tur att kundvagnarna var slut, annars kunde det gått riktigt illa....:)

Skenorna till lilla och stora sänksågen är olika.

Ok, tack för info.
Får ta med sågen till Bauhaus och be att få testa den på en Scheppach-skena. De har en 140-skena till Scheppach lilla sänksåg, kanske passar den.

Låter som ett väldigt bra pris på en sänksåg! Woodwhisperer testade ju en billig sänksåg (troligen Scheppach) och han var väl hyfsat nöjd ändå som jag förstår det.

Läser man på Jula så låter den mindre sågen (den du köpt) som mer special än den större som ju är kompatibel med Festool och Makitas skenor.

Håller med om att Jula ibland kan ha riktigt bra priser vilket gör det lite farligt för budgeten.... ;)

Har inte provat den än men pillat lite på den, fick med mig en Tig-svets också som har stulit lite av uppmärksamheten. Iaf, sågen verkar betydligt gedignare än de vanliga cirkelsågar jag haft. Har inte känt på några av de dyrare sänksågarna så jag har inte så mycket att jämföra med.
Får la prova i morgon hur den sågar. Den stora var tyvärr slut.

Lite feedback.ang den lilla Meec sänksågen, 145mm
Scheppach skenor passade och de fanns på Bauhaus i både 800 och 1400 mm, medan Jula bara har 800mm.
Det är inte samma skena till den stora och lilla sågen, 150mm resp 200 mm bredd.

Sågen passar bra på skenan och vickar ingenting i sidled, så som en del fått den stora Scheppach/Meec att göra.
För mig som inte känt på nån "riktig" sänksåg utan bara billigare cirkelsågar så känns den väldigt gedigen.
Nackdelen är att den bara tar 40 mm med skena, 5 mm till hade inte skadat. Jag tänkte bara ha den för att såga skivmaterial så det gör mig inte så mycket, men lite retsamt är det allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.