Vi har ett hus som vi byggt på i många år nu. Av olika anledningar, mest för att jag lyckades gå och bli hjärtsjuk. Vi har länge deklarerat att huset är under uppbyggnad vilket det varit. Förklaringarna på skatteverkets sida när man ska deklarera att huset är klart är luddiga. Först inför förra årets småhusdeklaration sa skatteverket att vi behövde deklarera att huset är klart. Men i själva verket är det inte klart men då förklarade de att deras definition av klart är ju inte samma som husbyggarens klart. Sagt och gjort vi gjorde som de sa.

Vi själva har insett att vi dragit nitlotten då vi faktiskt då kunde deklarerat att huset var " klart" för flera år sedan utan istället har vi suttit och betalt dyr skatt på huset för det deklarerats under uppbyggnad. De har dragit genom åren mellan 6000-9000:- per person och år i skatt. Jag har sagt fy fasen för att ha hus det blir så dyrt. Tills vi insåg så dumma vi varit vi hade ju inte behövt betala något alls kanske. I alla fall inte sen 2017.....
Ja ibland inser man att man är ur dum. Men så är det. Så vi deklarerar huset som klart och tänker ok men det är ju inte klart men nu säger de att vi ska göra så och då gör vi det.

När vi fick vår fastighetsdeklaration och taxeringsvärdet fastställdes från skatteverket insåg vi att det var inte bara vi som gjort fel utan nu även skatteverket de hade gjort ännu mer fel än vi själva. Hm ,,,,,,

De hade satt "värdeår" och "nybyggnadsår" 2011. Ja det kan vi ju bara konstatera att det var helt totalfel.
2011 fanns ingen stomme på huset ens en gång vi gjöt plattan 2011 och stommen restes 2012 sen blev jag sjuk och då vi bygger lösvirke i egen regi eller min man då så blev huset inte prioritet utan min hälsa.
Det här skiter skatteverket i det vet jag. Men vi har betalt för huset varje år så länge jag vet att vi byggt. Jag har fått kvarskatt och tänkt att det är väl så här det är.

Kommunen gav oss ok att flytta in 2017. Och då fick vi ett Intermistiskt slutbesked.
Varje år som denna deklaration kommit har vi snällt fyllt i hur mycket vi byggt och kostnader och skatten har dragits från våra skattekonton.

Nu har vi begärt omprövning och de har nu tagit nytt beslut och de har skrivit in som det ska vara år 2017 som är det rätta "nybyggnadsår" och "värde år".
Men nu undrar jag. ??
Nybyggda hus är ju ingen skatt på. Jag räknar inte med att få något tillbaka vi har ju själva gjort fel.
Men Skatteverket har gjort nytt beslut och som sagt satt 2017 som värde år.

Räknar man då de 15 åren från 2017 då eller hur räknar de?
Kan det vara så att man kan få tillbaka felaktigt inbetald skatt eller är det vi som åker på att betala något nu?
Man kan kräva omprövning på ett bestlut 5 år tillbaka i tiden står det. Så jag tänker kanske det i allfall kan bli bra från och med förra året när vi nu snart ska deklararea?

Någon som är bra på detta. Om man har fått 2017 godkänt som värdeår men vet att man betalat skatt varje år efter det kan man få tillbaka eller att det korrigerar framtida skatt på något vänster.

Du blandar inte ihop fastighetsskatt och fastighetsavgift?

Du kan själv rätta en deklaration 6 år bakåt i tiden.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du blandar inte ihop fastighetsskatt och fastighetsavgift?
I min deklaration står det fastighetsskatt. Förra året tex drog skatteverket 9115:- i fastighetsskatt men nu efter omprövning av vår deklaration för småhus har skatteverket skrivit nybyggnads år 2017 samt värdeår 2017.

cc80 cc80 skrev:
I min deklaration står det fastighetsskatt. Förra året tex drog skatteverket 9115:- i fastighetsskatt men nu efter omprövning av vår deklaration för småhus har skatteverket skrivit nybyggnads år 2017 samt värdeår 2017.
Fastighetsskatten betalar du väl för obebyggd avstyckad tomt?

F fribygg skrev:
Fastighetsskatten betalar du väl för obebyggd avstyckad tomt?
Det är det här jag undrar över. På skatteverkets sida står Du behöver inte betala någon fastighetsavgift de första 15 åren för nybyggda småhus och ägarlägenheter som har värdeår 2012 och senare. Värdeåret är oftast det år då ditt hus var färdigbyggt. Du hittar värdeåret i ditt senaste beslut om fastighetstaxering eller på Mina sidor.

Fram till att huset är byggt betalar du statlig fastighetsskatt. Därefter betalar du kommunal fastighetsavgift med lite olika karenstid beroende på värdeår.

Du kan begära omprövning upp till sex år bakåt i tiden. Det betyder att du under 2025 kan begära omprövning för inkomståret 2019 och framåt. Vill du begära omprövning för flera år kan du göra det i samma begäran.

Du som vill begära omprövning för tidigare år kan skicka din begäran om omprövning med mejl eller brev.

https://www.skatteverket.se/privat/...adindeklaration.4.5dc1d8b31903014b1bfdf4.html

Behöver du hjälp att fylla i blanketten så ring skatteverket, så hjälper de dig: 0771-567 567
De kan även svara på dina frågor.

• Gilla
cc80 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fram till att huset är byggt betalar du statlig fastighetsskatt. Därefter betalar du kommunal fastighetsavgift med lite olika
Betalt har vi gjort alltid känns det som. Det har stått fastighetsskatt så länge jag ägt tomten känns det som.
Bara sedan 2017 som är det år som de nu satt som värdeår och husets nybyggnadsår har de bara från mig dragit 46355:- i fastighetsskatt. Och lika mycket till från min man.
Men jag fattar inte det här med att man inte behöver betala någon fastighetsskatt de första 15 åren på nybyggda småhus. Jag fattar inget.
useless useless skrev:
karenstid beroende på värdeår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.