Hej,

har kollat runt lite men inte hittat svaret på min fråga så here goes:
Vi förskottsbetalade augusti 22 med Svea. Prel installation var jan/feb 23 men de är före tidplan och det verkar bli klart denna vecka.
Om jag läser villkor för grönt avdrag så tolkar jag att man tittar på betaldatum för faktura. Dvs faktura med betaldatum 1/1 23 omfattas av 20% grönt avdrag medan fakturor med betaldatum senast 31/1 2022 omfattas av 15%. Stämmer det? :). Någon som vet eller har lyckats gräva bättre än mig. Frågan är ställd till Svea men inget svar än.

Mvh Johan

https://www.byggahus.se/forum/threa...ran-1-januari-2023.471529/page-4#post-5039263

https://www.regeringen.se/rattsliga...kattereduktion-for-installation-av-solceller/

"Ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2023 och tillämpas på installationer som har betalats efter den 31 december 2022."

Bör innebära att Sveasolar krediterar dig för förskottsbetalningen och sedan får du 20% på rubbet istället

Hade jag varit dig så hade jag förhalat allt så din slutfaktura blir utställd först 1/1-2023, låt inte de små liven stressa iväg och låta dig missa 5% från staten. Skyll på att du vill ha julfrid nu och att de är välkomna tillbaka efter nyår. Du producerar minimalt närmaste veckorna ändå.

K
M mortimer skrev:
[länk]

[länk]

"Ändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2023 och tillämpas på installationer som har betalats efter den 31 december 2022."

Bör innebära att Sveasolar krediterar dig för förskottsbetalningen och sedan får du 20% på rubbet istället

Hade jag varit dig så hade jag förhalat allt så din slutfaktura blir utställd först 1/1-2023, låt inte de små liven stressa iväg och låta dig missa 5% från staten. Skyll på att du vill ha julfrid nu och att de är välkomna tillbaka efter nyår. Du producerar minimalt närmaste veckorna ändå.
Det där med slutfaktura har väl ingen betydelse, eller?
De räknar väl året där förskottet betalades.

Datum när förskottet är betalt är ointressant, det är ju bara en intern admingrej för leverantören att justera mot slutfakturan. Leverantören kan inte begära ersättning för GröntEL före hela installationen är betald. Nu verkar det ju vara som att det är betalningsdatum som Skatteverket går på. Då får man bara se till så att sista betalningsdatum för slutfakturan (där förskottsbetalningen är reglerad/krediterad på något sätt) är efter 1/1-2023. Nu är detta såpass nytt så de flesta har troligen ingen helt klar hantering för detta ännu.

tttomten tttomten skrev:
Det är inte betalningsdatum på fakturan utan dagen transaktionen äger rum som gäller.

citat: Det är den dag som köparen betalar för installationen för grön teknik som styr vilket år som köparen kan medges skattereduktion.
[länk]
Ok tack. Frågan är då hur de hanterar förskottsbetalningen så att inte den tappas bort. Spännande minst sagt!

R
Är i samma sits som TS och ringde Svea solar idag.
De kommer kreditera förskottsbetalningen och ge ut en ny faktura med hela summan inklusive de nya 20% stödet

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
R Raecer11 skrev:
De kommer kreditera förskottsbetalningen och ge ut en ny faktura med hela summan inklusive de nya 20% stödet
Ha ha, va f-n, kreditera betalda fakturor och fakturera igen för att retroaktivt kunna utnyttja ändrade skatteregler. Det känns som ett skolboksexempel på skatteflykt.

• Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, va f-n, kreditera betalda fakturor och fakturera igen för att retroaktivt kunna utnyttja ändrade skatteregler. Det känns som ett skolboksexempel på skatteflykt.
Ett övergående "problem" som kommer utnyttjas en tid.
Blir ju följden när man tillåter förskottsbetalning. Fanns omnämnt i propositionen eller i något remissvar vill jag minnas jag läste i den förstärkta skattesubventionen, men minns inte i detalj hur tankarna gick där för iblandade parter

C cpalm skrev:
Här borde skv klämma åt tummskruvarna på installationsbolagen ordentligt!

L Lutte skrev:
Här borde skv klämma åt tummskruvarna på installationsbolagen ordentligt!
Skatteverket är ju statlig verksamhet som bara agerar och följer det som regering/riksdag beslutar, varken mer eller mindre. Skit in, shit out helt enkelt.

C
M mortimer skrev:
Ett övergående "problem" som kommer utnyttjas en tid.
Ja, så kan man ju se det. Jag var mer inne på aspekten att många "smarta" lösningar på skatte-"problem" är så smarta att de är olagliga. Kan svida rejält för den som utnyttjar detta, även om jag inte skall påstå att jag är tillräckligt insatt i de skattejuridiska detaljerna för säga att det är si eller så. Men varningsklockorna ringer...

Karrock
M mortimer skrev:
[länk]

[länk]

Mja, förskottet ger väl inte bidrag om det kommer 2022 och slutbetalningen 2023.

Citat:
Om du har betalat ett förskott år 1 måste installationen slutbetalas senast 31 december år 1 och vara färdigställd senast 31 januari år 2 för att du ska kunna få skattereduktion för det belopp som du betalat år 1. Företaget måste ansöka om utbetalning senast den 31 januari år 2 för att din betalning avseende den färdigställda installationen ska kunna ligga till grund för den skattereduktion som du får för år 1. Om slutbetalning sker efter 31 december år 1 kan du inte få skattereduktion för det belopp som du betalat i förskott år 1.
https://www.skatteverket.se/privat/...nforgronteknik.4.676f4884175c97df4192870.html

Betalar TS innan nyår får han 15% på hela: säg 200 000*0,15=30 000.
Betalar TS efter årsskiftet för han 20% på nya (men förmodligen blir det strul om fakturan är skriven som 15%): säg 50 000*0%=0kr plus 150 000*0,2= 30 000kr.
Obetydlig skillnad, förmodligen även med verkliga siffror.

Om Sveasolar är villiga att skicka krediftaktura så blir det förstås mer pengar i plånboken, men frågan är om det är rätt. Skattetekniskt, och moraliskt. Du köpte ändå under premissen 15%. De som köper nu och vet att de kan få 20% har förmodligen ändå sett minst 5% prisökningar sedan augusti när TS beställde.

Karrock Karrock skrev:
Mja, förskottet ger väl inte bidrag om det kommer 2022 och slutbetalningen 2023.

Citat:
Om du har betalat ett förskott år 1 måste installationen slutbetalas senast 31 december år 1 och vara färdigställd senast 31 januari år 2 för att du ska kunna få skattereduktion för det belopp som du betalat år 1. Företaget måste ansöka om utbetalning senast den 31 januari år 2 för att din betalning avseende den färdigställda installationen ska kunna ligga till grund för den skattereduktion som du får för år 1. Om slutbetalning sker efter 31 december år 1 kan du inte få skattereduktion för det belopp som du betalat i förskott år 1.
[länk]

Betalar TS innan nyår får han 15% på hela: säg 200 000*0,15=30 000.
Betalar TS efter årsskiftet för han 20% på nya (men förmodligen blir det strul om fakturan är skriven som 15%): säg 50 000*0%=0kr plus 150 000*0,2= 30 000kr.
Obetydlig skillnad, förmodligen även med verkliga siffror.

Om Sveasolar är villiga att skicka krediftaktura så blir det förstås mer pengar i plånboken, men frågan är om det är rätt. Skattetekniskt, och moraliskt. Du köpte ändå under premissen 15%. De som köper nu och vet att de kan få 20% har förmodligen ändå sett minst 5% prisökningar sedan augusti när TS beställde.
Ställer leverantören ut en separat kreditfaktura på förskottsbetalningen som inte syns i slutfakturan så är det ju inget som skatteverket ser när leverantör ansöker om gröntEl hos skatteverket och således blir det 20%. Sen kan det diskuteras i hur rätt och fel det är rent skattemässigt. En detalj som Regeringen verkar ha missat i propositionen/lagändringen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.