Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Skatt vid gåva av bostadsrätt

1. S
    Medlem · Västra Götaland · 285 inlägg

sam820921

Medlem
    Hej!

Mina föräldrar har tidigare ägt en bostadsrätt. Ena föräldern dog nyligen.
    I samband med bouppteckning fick den ena föräldern bostadsrätten.
    Den är nu skriven över till mig i form av gåva. Föräldern begärde utträde och jag är nu ensam ägare.
    Dock finns det ett lån kvar på bostadsrätten. Den är ca 20 % av bostadsrätten aktuella marknadsvärde. Lånet finns fortfarande hos min kvarlevande förälder.
    I samband med bouppteckning sa juristen att detta betraktas som gåva och är icke skattepliktigt för gåvogivaren (min förälder).

Min tanke var att ta ett lån i bostadsrätten och lösa ut min kvarlevande förälder.
    Gick till banken idag för att diskutera detta. Det var inga problem att ta lån. Dock rekommenderas att prata med skatteverket för att verkligen försäkra mig att det inte är skattepliktigt. Vilket det visade sig att det är.
    Har sammanfattat nedan vad jag har läst på och vad skatteverkets rådgivare sa.

För bostadsrätter (lös egendom, man äger rätten att bo, man äger ej boendet) gäller andra regler vid försäljning och gåva än för fastigheter (ex hus, där man alltså utgår från taxeringsvärdet).

För bostadsrätter och används i stället delningsprincipen(även kallat blandat fång). Det saknar betydelse hur parterna själva betecknat överlåtelseavtalet.

Om överlåtelsen sker mot ersättning, brukar man säga att det är frågan om ett blandat fång. Överlåtelsen har skett dels genom en onerös del (överlåtelse mot ersättning), dels genom en benefik del (överlåtelse utan ersättning).

Det är inte ovanligt att den som tar emot en bostadsrätt i gåva utger vederlag till gåvogivaren. Vederlaget kan vara kontanter till gåvogivaren eller att gåvotagaren övertar de lån som belastar bostadsrätten.

För att avgöra om överlåtelsen av en bostadsrätt ska betraktas som en gåva eller ett köp utgår man istället från bostadsrättens marknadsvärde. Till den del vederlaget motsvarar bostadsrättens marknadsvärde anses denna ha sålts, och betraktas därmed som ett köp, resterande del är att betrakta som en gåva. Om givaren av gåvan har gjort en kapitalvinst på den del som betraktas som ett köp måste givaren betala kapitalvinstskatt.

Sammanfattningsvis betraktas detta som:
    20 % är försäljning, 80 % är gåva. Min kvarlevande förälder måste alltså betala kapitalvinst på dessa 20 %.

Tiden när "försäljningen" sker har ingen betydelse (vilket bouppteckningens juristen sa att det gör). . Det betraktas fortfarande som en försäljning. Det spelar ingen om den köps lång tid efteråt av min förälder.

Vilket är det mest skattefördelaktiga sättet att hantera detta?

- Jag vill ju betala tillbaka (lösa ut lånet) till min förälder så snart som möjligt.
    - En metod kan ju vara att jag löser ut föräldern direkt men vederbörande deklarerar ej att det är försäljning av bostadsrätt --> ingen skatt.
    - Ett annat sätt är att betala föräldern månadsvis tills lånet är avbetalt. Jag kan betala relativt stora summor pengar varje månad. Men hur stora summor kan man betala varje månad till ett konto innan skatteverket eller eventuellt banken börjar undra var alla pengar kommer ifrån? Finns det någon gräns när bankerna är skyldiga att informera skatteverket?
    - Någon annan metod som ni rekommenderar?

Tack för hjälp!

2. L
    Medlem · 1 252 inlägg
    Hej - jag lyfter denna för jag är intresserad av ett bra svar jag med. Hoppas att någon som läser här kan komma med lite bra information till dig.

3. S
    Medlem · Västra Götaland · 285 inlägg

sam820921

Medlem
    Tråd på flashback. Den har fått många svar.

https://www.flashback.org/t2909540

4. L
    Medlem · 1 252 inlägg
    Tack! Bra att du fick hjälp i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.