ullet
Hej, håller på att förbereda inför deklarationen och fastnar lite när jag försöker förstå hur man ska räkna ut skatt på en ersättning för ett servitut om ledningsrätt vi fick under förra året.

Som bakgrund, vi har ägt fastigheten i ca 4 år, så taxeringsvärdet har inte hunnit ändras så mycket sen inköp och jag utgår ifrån att det inte kommer förändras av att en ledningsrätt är införd på marken.

Här finns en guide från Skatteverket (https://www.skatteverket.se/download/18.70ac421612e2a997f85800048787/1560952314529/25401.pdf ), men jag blir ändå inte klok på om jag räknar rätt då jag landar i en kapitalförlust (alltså ett negativt belopp):

Jag räknar så här (påhittade siffror):
Inköpspris på fastigheten: 2000000
Taxeringsvärde: 1300000 (varav mark 500000)
Ersättning: 100000
Kostnad för avtalsjurist: 10000
Uträknat marknadsvärde (taxvärde*1,33): 1729000
Omkostnadsbelopp: 2000000
Del av omkostnadsbelopp (ersättning/marknadsvärde inkl ersättning)*omkostnadsbelopp: 109349,4

Kapitalvinst/förlust (ersättning - del av omkostnadsbelopp - kostnad för avtalsjurist): -19349,4

Nån som har koll o kan peka mig rätt?

Stämmer det att man ska räkna på hela fastighetens taxeringsvärde?
Eller ska man räkna på endast taxeringsvärdet för marken?
Hur räknar man i så fall ut hur stor del av inköpspriset som är för marken?

• Gilla
is300
  • Laddar…
ullet
Bara för uppföljning: Jag ringde skatteupplysningen och det verkar som att jag räknat rätt. Man ska utgå från hela fastighetens taxeringsvärde/värdering - inte bara marken. Däremot är det ok i dett fall att välja om man ska ta marknadsvärdet eller inköpsvärdet (enligt Skatteverket giltigt som värdering då det inte är så gammalt), fick tips om att använda det värde som var mest förmånligt för mig - så jag kommer använda taxeringsvärdet x 1,33.

• Gilla
Masten83 och 2 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Bara för uppföljning: Jag ringde skatteupplysningen och det verkar som att jag räknat rätt. Man ska utgå från hela fastighetens taxeringsvärde/värdering - inte bara marken. Däremot är det ok i dett fall att välja om man ska ta marknadsvärdet eller inköpsvärdet (enligt Skatteverket giltigt som värdering då det inte är så gammalt), fick tips om att använda det värde som var mest förmånligt för mig - så jag kommer använda taxeringsvärdet x 1,33.
Jag står inför samma dilemma som du men blir inte klok på hur deklarationen ska fyllas i. Vi fick en engångsersättning för ett servitut under det gångna året. Jag ringde Skatteupplysningen förra veckan och frågade hur jag ska göra och fick då till svar att jag skulle fylla i en K5-blankett för försäljning av privatbostad. Var det så du gjorde? Hur fyllde du i så fall i den?

ullet
Stämmer, en K5.

Ersättningen i ruta 1, ev kostnader i samband med avtalet i ruta 2, del av omkostnadsbelopp i ruta 3.

• Gilla
Masten83
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Stämmer, en K5.

Ersättningen i ruta 1, ev kostnader i samband med avtalet i ruta 2, del av omkostnadsbelopp i ruta 3.
Tusen tack!
Hur gjorde du med fältet försäljningsdatum, angav datum för när du/ni fick ersättningen? Kanske är av mindre betydelse men vill ju inte riskera något när det gäller skattmasen 😄

ullet
Jag skrev datumet då avtalet undertecknades.

• Gilla
Masten83
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.