Byggahus.se

Skatt & avdrag vid försäljning!

1. simon12345
    Medlem Nivå 1
    Hej, fyllde i vår deklaration fel och blev därför uttagen för granskning (vad jag misstänker iaf). SKV har nu begärt att jag skall inkomma med _alla_ kvitton/fakturor/underlag från vårt bygge och har gett mig 15 dagar. Jag fyllde i produktionskostnadskalkylen för Villa Kalmar (SMV) i "köp pris" och kostnaden för fin planering av tomt, hus etc & övervåning (byggt själv) i "nybyggnation & eller renovering" vilket blir ca 950k...

Vi byggde ett Villa Kalmar under 3 år, vi fick sälja i fjol med kort varsel då vi behövde flytta av olika anledningar. När jag sitter och räknar på vad vi lagt så har vi gått back ca 150k på försäljningen då marknaden var helt död och vi hade tur efter några veckors annonsering att vi fick ett par som köpte innan visning. 0 intresse från andra.

Min fundering är hur hårda SKV är? Pga bank trassel så innefattar detta utgifter på ca 7 konton + tre lån och en checkkredit som vi skall spåra och markera allt som har med huset att göra. På papper, för banken kan inte leverera excel dokument.
    Självklart har jag massor av kvitton och fakturor sparade, men saknar kanske backning på 350k (uppskattat). Vi har dokumenterat bygget väl med bilder, men jag vill veta hur hårda dom kommer vara, rädd för att ställa till det ordentligt eftersom jag inte kan backa med annat än bilder och de underlag jag faktiskt har.

Huset står ju där liksom, och vi har inte byggt för ofantliga summor utan försäljning på 4.2 och kostnader på 4.35 ungefär. Vår värdering var på 4.35 med förväntat försäljningspris på 4.5 baserat på samma husmodeller som sålts i området ca 1år-6mån före oss innan marknaden dog.

Någon som har varit i liknande situation och kan ge råd/vägledning? Skall kontakta en advokat på måndag för råd.

Redigerat 10 maj 19:08
    • Laddar…
  2. C
    Medlem · Nivå 17
    Förstår jag dig rätt att du uppgivit en kalkylkostnad och inte den faktiska kostnaden? Eller saknar du helt enkelt underlag för kostnader du haft?

3. simon12345
    Medlem Nivå 1
    Jag har kvitton eller fakturor på det mesta, saknas på kanske 350k ungefär. Jag har hittills kombinerat en excel fil med de exakta summorna jag har samt ca 100 foton som visar hur huset byggs och på vilket sätt. Detta hoppas jag blir en godtagbar utredning.

4. C
    Medlem · Nivå 17
    Men har du täckning för hela summan i din excel-fil med de "exakta summorna"? Bara att det saknas kvitto/fakura på vissa poster? Varifrån kommer i så fall underlaget till excel-filen? Har du kontoutdrag eller transaktionshistorik på kortet? Det torde, tillsammans med en specifikation om vad det avser, kunna accepteras även om 350k i sammanhanget är ett ganska stort belopp.

Men notera att det du skall visa är att du haft en viss utgift. Foton som visar hur huset har byggts är lite väl långsökt om det är det enda underlaget du presenterar.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Det som kan bli problem, är att du borde ha skrivit i deklarationen att kvitton saknas för en del det yrkade beloppet.

Om skattemyndigheten väljer att inte tro på dina kostnader, så finns en risk att du får ett skattetillägg på 40%. Om man är öppen med att kvitton saknas, så kan myndigheten välja att acceptera kostnaderna helt eller delvis. Det som avslås blir då bara ett avslag.

6. simon12345
    Medlem Nivå 1
    OK. Jag loggade in igen och kollade men jag kan inte ange den informationen någonstans? Har bara allmäna uppgifter och där går det ej, och under bilagan K5 finns ej något sådant fält...var får du den informationen någonstans?

7. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Jo, man kan under "övriga upplysningar" med fritext skriva tex "en del av kostnaderna kan ej styrkas med kvitton".
    Jag frågade själv skatteupplysningen hur jag skulle förfara i en liknande situation och fick svaret att skriva just så. Då kan du inte bli anklagad för att ha handlat bedrägligt, sen är det upp till skattemyndigheten att avgöra om de vill granska eller inte.

• Laddar…
  8. C
    Medlem · Nivå 17
    Det skadar aldrig att vara tydlig, men att denna formulering skulle ge någon sorts immunitet mot skattebrott tvivlar jag starkt på.
    Det finns inga krav på att kostnaden skall kunna styrkas med just kvitton, men man skall kunna styrka den på något sätt.

9. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Nä, mot skatteverket går väl ingen helt säker.
    Men det var i alla fall det svar jag fick av skatteupplysningen.

10. simon12345
    Medlem Nivå 1
    Hej! För alla som undrar så är vårt ärende snart avslutat och SKV har kommit med ett förslag för beslut vilket vi är nöjda med.
    Jag hade räknat fel på ett par hundra tusen samt saknade täckning för en del av summan som jag gjort avdrag för. Felräkningen togs upp för straff men på något sätt blev det bara ca 15k, och våra andra utgifter som saknade täckning godtogs med stöd av alla våra bilder och i detalj redovisade utgifter(fakturor/kontoutdrag/kvitton) + excel dokumentet. Vi hade ca 200 bilder bifogat från hela byggprocessen.

Denna processen var väldigt lång och tråkig eftersom det gick åt mycket tid men inget man behöver vara rädd för. SKV har stora befogenheter att göra ditt liv till ett helvete, men ärligt talat så är dom vanliga människor med ett jobb att utföra så förenkla för dom så mycket det går - det vinner man på för alla parter. Dom kontrollerar och det finns absolut flexibilitet, även om man hör skräckexempel från andra.

En annan reflektion till varför just vi blev granskade var för att jag fyllde i för stor summa i nybyggnadsrutan. Jag skulle klumpat ihop hela kostnaden för huset under inköpspris och övervåningen + altan + förråd som nybyggnad. Det som händer sedan är att en algoritm tar ut oss för granskning och skickar ett mail till en random handläggare för granskning. Intressant!

Resultatet blev då ca 15k i tillägg (straff) samt justerad skatt enligt korrekta belopp, men på det stora hela fick vi bara sänkt underskott och inte ökad vinst vilket betyder att vi ändå får tillbaka pengar i år.

Måste säga att SKV och vår handläggare var mycket hjälpsam, förstående och villig att lyssna och förstå. Han hade inte hört talas om ett kreditiv tex. så jag förklarade. Egentligen är det inte så svårt sa han - det är bara att följa kostnaderna.

Men tips till er andra som bygger, spara varenda kvitto och katalogisera dessa per år & månader. Köp inte massa annan skit samtidigt på byggvaruhuset typ glass eller kexchoklad tillsammans med virke. Om ni blir uttagna för granskning så kan man ta hjälp av en jurist/revisor vilket vi initialt gjorde men det var bara pengar i sjön för oss. Ordna allt efter år, månad och ha ett centralt excel ark med alla kostnader så blir SKV glada.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Det låter som din "straffsumma" stämmer rätt bra. Du hade alltså tagit upp 200 000 som inte stämde? Det gav dig 44 000 lägre skatt, och på det fick du ett skattetillägg på 40% av 44 000, vilket skulle bli lite drygt 15 000.

• Laddar…
  12. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, den ger ingen immunitet mot skattebrott. Men att sakna kvitton är inte skattebrott.

tar du däremot upp kostnader som du bevissligen inte har haft, då kan det bli både skattetillägg, och åtal om du har otur. Och då räcker det inte att skriva under övriga upplysningar.

Som exempel, om jag drar av 200 000 för en köksombyggnad, och skriver att kvitton saknas. Så blir det i normalfallet en rimlighetskontroll från skatteverket. Om summan kan släppas igenom. MEN skulle du utsättas för en djup skatterevision, då kommer de att vilja se köket. Står du då med ett orenoverat 30 år gammalt kök, så hjälper det inte att man skrivit att kvitton saknas. Själva påståendet om renoverat kök var ju en lögn.

13. C
    Medlem · Nivå 17
    Nä, men det jag vände mig mot var @Gabbe1 :s påstående att man "inte kan bli anklagad för att ha handlat bedrägligt" om man använder denna formulering under övriga upplysningar.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Allt förutsätter ju givetvis att man inte faktiskt ÄR skattebrottsling. I princip så kan du ju yrka avdrag för en köksombyggnad, du har alla kvitton i ordning, det var bara att kvittona gäller köksombyggnad i din sommarstuga, inte i huset du just sålde. Blir du kontrollerad på djupet så upptäcks det och du får både skattetillägg och åtal på halsen, trots att du hade dina papper "i ordning".

• Laddar…
  15. simon12345
    Medlem Nivå 1
    Det låter korrekt! Tyckte det var konstigt för vi förberedde oss på att betala typ 200k*0,4...tur jag inte jobbar med siffror haha.