Staten ger ofta skattelättnader för sånt sånt som den vill uppmuntra. Ibland ger den direkta bidrag istället, som barnbidrag. Politikers vilja att lägga sig i medborgarnas liv medför krångliga regler.L lat skrev:
Att det alltid har varit så är tyvärr inget jag har glömt.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Inte korrekt!AndersMalmgren skrev:
Om du tjänar 100.000:-/mån så får du ut drygt 63" om du inte har några avdrag. Totala skatten är ung 36% och marginalskatten är 54,5%
Exemplet gäller Stockholm, Farsta församling.
Vilket i sin tur ledde till att man lånade nästan gratis.F fribygg skrev:
Meg 70% marginalskatt 10% ränta å 8% inflation så ”tjänade” man 5% på alla investeringar som följde inflationen…
Stämmer det?AndersMalmgren skrev:
Vad e fel med ekonomifakta.
”Marginalskatten anger hur mycket skatt man betalar på en inkomstökning. I och med avskaffandet av avtrappningen av jobbskatteavdraget den 1 januari 2025 sjönk den högsta marginalskattesatsen från knappt 56 procent till knappt 53 procent. Detta är fortfarande en hög siffra internationellt sett.”
Fast där saknas ju en massa skatt. Möjligt att just ordet marginalskatt betyder det du visar men detta är ju inte sanningen någonstans gällande skattetrycket.L lat skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Jag vet att man inte ska mata osv osv. men jag kan inte hålla mig. Fattar inte hur detta går till, om man bor i exv Bromma med 60k/m är marginalskatten på lönen lite över el under 51% beroende på om man är med i svenska kyrkan eller inte. Fattar att 66% är som fan läser bibeln men även om jag lägger till moms hamnar jag bara på 61%, läggar jag istället på arbetsgivaravgifter hamnar man snarare på 70% och lägger man på båda blir det uppenbart mer. (Då tycker iof jag man blandat skatteuttag ganska friskt)AndersMalmgren skrev:
Om man bor / hoppas någon gång kunna bo i Bromma och är egenföretagare som nyttjar utdelningsregler blir det lägre men fattar inte hur det kan bli 66%
Själv tjänar jag mer men bor i en kommun med lägre skatt än Bromma och hävdar att jag, som medlem i svenska kyrkan, betalar 50% i marginalskatt. Det är fritt att ha åsikt om procenten men personligen tycker jag det är helt ok att betala ett par 100k om året för de tjänster staten fixar åt mig - och än mer givet vad de har fixat åt mig historiskt i egenskap av att vara relativt högutbildad.
Och vad jag vidare definitivt anser är att det är fel att angripa skattesatsen, pengarna till det offentliga kommer alltid tas in på något sätt. Ska man analysera något och förbättra är det hur de offentliga finanserna förbrukas… (obs att jag anser det finns bra nutida exempel på hur man inte bör gå tillväga för att effektivisera en statsapparat)
Men hur landar man i 66% marginalskatt @ 720k pa?
Nej.AndersMalmgren skrev:
Nej, Malmgren fabulerar.Z Zodde skrev:
Har ni glömt "pomperipossa skatten"? Då i mitten av sjuttiotalet fans det verklig anledning att klaga på skatteuttaget, (åtminstonde för Astrid Lindgren)
Men det är också en hel massa man får för det!RoTe skrev:
Kan ju bara nämna att personligen är jag synnerligen glad för att jag inte behöver betala min sjukvård ur egen ficka, det hade blivit DJÄVLIGT dyrt!