Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Skarvsladd 75 meter för att driva verktyg

1. F
    Medlem · 34 inlägg

Fisksvansen

Medlem
    Tjena

Ska bygga en liten sjökantsnära struktur cirka 75 meter från närmsta vägguttag och skulle vilja ha tillgång till kap- och gjer och diverse andra verktyg på byggplatsen. Hur rekommenderar ni att jag skarvar?

Tack
    Lars

2. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 942 inlägg
    Med en lång sladd... Inga skarvar.

3. F
    Medlem · 34 inlägg

Fisksvansen

Medlem
    Då får jag väl köpa en sladd på Bauhaus och sätta stickproppar på. För jag hittar inga sådana långa att köpa färdiga. Dimension?1,5 eller 2,5?

4. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 997 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    2,5 är väl att föredra om skall välja mellan 1,5 eller 2,5. Det är inte så att du har tillgång till 3-fas nära ditt eluttag. För i så fall är det en bra lösning att dra ner en 3-fas kabel till byggplatsen och sätta en lite undercentral där och få fördelen att kunna använda flera saker samtidigt.

5. F
    Medlem · 34 inlägg

Fisksvansen

Medlem
    Om vägguttaget är 1,5, spelar det då någon roll om skarvsladden är 2,5?

Det finns eventuellt ett 3-fas ett par meter bort som jag funderar på att använda istället för det vanliga vägguttaget. Men behoven är inte så stora, kap- och gjer och ladda batterierna, typ. Vi ska sätta markskruv med ett maskin också, den kanske behöver lite klös, någon som vet?

6. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 447 inlägg
    Ja. Spänningsfallet blir större med 10 meter 1,5-kvadratskabel i huset plus 75 meter 1,5-kvadrat till byggplatsen jämfört med 10 meter 1,5 plus 75 meter 2,5.

Kolla vad det kostar att hyra en liten byggcentral och en trefaskabel i tillräcklig dimension.

7. D
    Medlem · 81 inlägg

Dr.E

Medlem
    • Laddar…
  8. useless
    Fördelen med en liten byggcentral på byggplatsen är att man får överströms- och jordfelsskyddet där och slipper vara beroende av att den långa matningsledningen och prylarna i andra änden duger för alla fel som kan uppstå.

9. F
    Medlem · 34 inlägg

Fisksvansen

Medlem
    Om det är ekonomisk avvägning också så känns 3-fas till schuko som det bästa alternativet just nu. Byggcentral känns som att åka limo till ICA som ligger ett kvarter bort.

10. useless
    I vilken ände tänkte du sätta 3-fas till schuko-adaptern?

11. A
    Medlem · dalarna · 2 842 inlägg

ArneTW

Medlem
    Förutsatt att man inte kör alla verktyg samtidigt så ser jag inga problem med några vanliga skarvsladdar...

Vad menar ni som oroar er ska hända?

/ATW

• Laddar…
  12. F
    Medlem · 34 inlägg

Fisksvansen

Medlem
    I köket vid spisen finns ett 3-fas som skulle kunna användas istället för vägguttaget. Det är bara några meters skillnad.

13. useless
    Fast det spelar ingen roll om du kopplar skarvsladden via en sån adapter eller direkt i ett schuko-uttag så länge du inte ska använda maskiner som kräver 16A.

14. F
    Medlem · 34 inlägg

Fisksvansen

Medlem
    Okej, jag tror jag fattar. Om jag t.ex. kör en kap- och gjer så gör denna adapter varken till eller från, menar du? Bara dimensionen på kabeln och ju få skarvar som möjligt?

15. H
    Moderator · Stockholm · 46 345 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Om syftet är att köra enstaka maskiner (vem kör två maskiner samtidigt?). Och om maskinerna klarar sig på 10A säkring. Så ser jag inte fördelen med trefasuttaget, eller byggcentral.

Däremot så ger en så lång kabel dels ett spänningsfall som är betydande, dels kan det bli problem med utlösningsvillkoret för säkringen i centralen.
    Utlösningsvillkor, so what? Det handlar om att ifall det blir fel på din såg, typ, du sågar i kabeln. Då skall det bli kortslutning så att säkringen löser ut och bryter inom 0,4s (?). Så länge kortslutningen pågår så kommer sågen som du håller i att ha ca. halva nätspänningen på sig. En spänning på 115V driver ström igenom din kropp.
    När en klen kabel är så lång, så blir kortslutningsströmmen för låg, säkringen ”uppfattar” överlast, inte kortslutning. Och det kan ta mååånga sekunder innan säkringen löser, i det läget skall den bara hindra kabeln från att börja brinna.
    Väljer du 2,5 kvmm så bli läget bättre, men vi vet för lite om läget för att kunna säga om 2,5 räcker.
    Och se framförallt till att du har en (fungerande) jordfelsbrytare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.