Byggahus.se
Hej,
jag håller på att bygga en verkstad/tält (dvs. inga plywood skivor på väggarna som hjälper att styva upp dem). Tältet kommer vara 15m långt, 5m brett och 5.4m högt, på detta kommer sedan takstolar och tak byggas.

För stommen har jag bestämt mig för 125x50 reglar på CC 60. Men jag får bara tag på 3.7m långa reglar. Så hur får jag en 3.7m regel att bli 5.4m?

Jag har försökt skissa två lösningar nedan. I a) så lägger jag en horisontell regel och fortsätter sedan med vertikala och i b) försöker jag skarva varje regel med två 1 meters reglar på varje sida av skarven. Vad håller bäst? Finns det något annat sätt jag borde göra på?

• Handritade skisser av två metoder för att förlänga träreglar, märkta a) och b) med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns 5,4 meters ( 145X45 ) men inte i dina mått , kanske du får revidera dig på grovleken . det finns på varuhusen, Googlade lite snabbt på regel 5,4m med flera träffar.

Helt metveten om att det finns 5,4m reglar men grejjen är att de reglarna kan jag köpa för 35 kr/m medan 3,7m reglerna får jag för 13 kr/m...

EN prisfråga då. det går bra att skarva som du tänker. Sått 8 från varje sida i sicksack , skruvar i modell som den här som inte går helt igenom

• Vit bakgrund med en närbild av en skruv med försänkt huvud och delgängad spets som inte går helt igenom.
Menar du modell a eller b då?

Tänkte inte A eller B , men den typen har jag skarvat reglar med och är totalt stum skarv., 1 meters skarvbit och 2 i ändan 10 cm in, 2 på mitten , och 2 i ändan 10 cm in på den del som ska skarvas ,lite sicksack så dom binder totalt.

50x125 54dm är en vanlig dimension på sågverket. Har du kontakter bör du kunna köpa dig ett paket, dock inga 13:-/m om du vill ha något som ska gå att bugga med

Vad kostar skarvarna i materialkostnad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.