Hej,
jag håller på att bygga en verkstad/tält (dvs. inga plywood skivor på väggarna som hjälper att styva upp dem). Tältet kommer vara 15m långt, 5m brett och 5.4m högt, på detta kommer sedan takstolar och tak byggas.
För stommen har jag bestämt mig för 125x50 reglar på CC 60. Men jag får bara tag på 3.7m långa reglar. Så hur får jag en 3.7m regel att bli 5.4m?
Jag har försökt skissa två lösningar nedan. I a) så lägger jag en horisontell regel och fortsätter sedan med vertikala och i b) försöker jag skarva varje regel med två 1 meters reglar på varje sida av skarven. Vad håller bäst? Finns det något annat sätt jag borde göra på?
jag håller på att bygga en verkstad/tält (dvs. inga plywood skivor på väggarna som hjälper att styva upp dem). Tältet kommer vara 15m långt, 5m brett och 5.4m högt, på detta kommer sedan takstolar och tak byggas.
För stommen har jag bestämt mig för 125x50 reglar på CC 60. Men jag får bara tag på 3.7m långa reglar. Så hur får jag en 3.7m regel att bli 5.4m?
Jag har försökt skissa två lösningar nedan. I a) så lägger jag en horisontell regel och fortsätter sedan med vertikala och i b) försöker jag skarva varje regel med två 1 meters reglar på varje sida av skarven. Vad håller bäst? Finns det något annat sätt jag borde göra på?
Tänkte inte A eller B , men den typen har jag skarvat reglar med och är totalt stum skarv., 1 meters skarvbit och 2 i ändan 10 cm in, 2 på mitten , och 2 i ändan 10 cm in på den del som ska skarvas ,lite sicksack så dom binder totalt.
50x125 54dm är en vanlig dimension på sågverket. Har du kontakter bör du kunna köpa dig ett paket, dock inga 13:-/m om du vill ha något som ska gå att bugga med
Vad kostar skarvarna i materialkostnad?
Vad kostar skarvarna i materialkostnad?
Liknande trådar
-
Anliggningsyta väggreglar ovanpå limträbalk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gipsvägg på befintlig vägg, hur fästa reglar i tak mm?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fyller man bäst igen skarvar i golv väggar och tak när man flyttat en vägg? Ska det vara plast och gullfiber i golvet som är ca 10 cm djupt?
Stenhus -
Är det ok att inbyggnadsbox för vägghängd WC är byggd av träreglar?
Badrum -
Hitta reglar i vägg
Inredning