7 210 läst · 9 svar
7k läst
9 svar
Skarva stålrör till kopparrör/pex med tappvatten?
Medlem
· Västmanland
· 28 inlägg
Ska koppla in en nyinstallerad vattenutkastare. Har dragit fram en pexslang till stället där jag tänkte koppla på det gamla röret. När ´jag skalar av isoleringen så ser jag, att till skillnad från varmvattenledningen som har 16 mm kopparrör, så har kallvattnet ett ca 27mm tjockt stålrör!
Hur i helsicke kopplar jag på en T-koppling där? Tidigare har jag skarvat värmeledningar av stål med klämringskoppling och super blue ringar, men det fungerar väl inte på tappvatten pga trycket?
Tacksam för svar...
Hur i helsicke kopplar jag på en T-koppling där? Tidigare har jag skarvat värmeledningar av stål med klämringskoppling och super blue ringar, men det fungerar väl inte på tappvatten pga trycket?
Tacksam för svar...
Vatettes plastklämring som du använder isf är godkännd för 8bar.
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/stal_633219_3.pdf
Det är visseligen 2bar undrar vad man brukar använda för tappvatten, men det tycker jag inte ska vara ett hinder i ditt fall. Troligen har du ett statiskt drifttryck på 4-6bar hemma som mest (om du har kommunalt vatten).
Jag är glad hemmafixare, så det är med den sortens garantier
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Monteringsanvisningar/stal_633219_3.pdf
Det är visseligen 2bar undrar vad man brukar använda för tappvatten, men det tycker jag inte ska vara ett hinder i ditt fall. Troligen har du ett statiskt drifttryck på 4-6bar hemma som mest (om du har kommunalt vatten).
Jag är glad hemmafixare, så det är med den sortens garantier
Medlem
· västra götaland
· 9 inlägg
Låter som galv och då brukar man snarare utgå ifrån en gänga och inte skära in sig, kan dock ha fel.
Ja, gänga är både smidigare och vettigare. Men ofta svårt att lösa utan dyra gängmaskiner, som kanske inte ens får plats vid det tilltänkta stället.
Ev kan det gå att byta en längre sträcka galvrör mot PEX och då kunna börja från senaste skarven.
Det är nog det mest långsiktiga, bytet brukar behöva görs någon gång ändå.
Ev kan det gå att byta en längre sträcka galvrör mot PEX och då kunna börja från senaste skarven.
Det är nog det mest långsiktiga, bytet brukar behöva görs någon gång ändå.
Medlem
· västra götaland
· 9 inlägg
Läste på ang MMA's stålrörskopplingar, det hade också fungerat för att komma över till en gänga, tex http://www.mma.se/produkter/stalrorskopplingarreparationskopplingar/.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Absolut är stålrörskopplingar den bästa lösningen. Använd inte VSH.s superblue eller Vatettes röda plast på tappvatten!
Stålrörskopplingen finns i både mässing och galv. Kallas även unifix eller reparationskoppling.
Köp två utvändigt gängade och lina dit ett T-töt mitt emellan!
Kapa röret och gänga på T-röret på ena unifixen först. Då vet du hur mycket som måste kapas bort för att precis få dit grejorna med den andra gängan när du trär på den andra unifixen på andra rörsnutten!
Glipan som blir när du gängar ihop den sista gängan är inga problem då insticket är väldigt djupt i dessa kopplingar.
Stålrörskopplingen finns i både mässing och galv. Kallas även unifix eller reparationskoppling.
Köp två utvändigt gängade och lina dit ett T-töt mitt emellan!
Kapa röret och gänga på T-röret på ena unifixen först. Då vet du hur mycket som måste kapas bort för att precis få dit grejorna med den andra gängan när du trär på den andra unifixen på andra rörsnutten!
Glipan som blir när du gängar ihop den sista gängan är inga problem då insticket är väldigt djupt i dessa kopplingar.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Inte? Jag tolkar texten annorlunda.Pherra skrev:
http://www.broen.se/sv-SE/Varme/Installations/Kompressionsfittings/UNIFIX.aspx
Edit:
Nej, faktiskt inte. Men det borde stå i klartext på deras sida! Jag stirrade mig blind på tryckklassningen och temperaturen. I installationsanvisningen står det långt ner: Får inte användas på tappvatten.
Redigerat:
Jag har ett liknande problem med en elementslinga som behöver få en T-koppling monterad. Stämmer det att mma:s koppling går att användas för att koppla på ett 22mm kopparrör i T på ett befintligt 1" galvrör också?
Liknande trådar
-
Fixa till listskarvar
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur skarvar jag k-plywood snyggt till ett skrivbord?
Byggmaterial & Byggteknik -
Avlopp till wc i källare hur skarva på gjutjärnsrör.
Vatten & Avlopp -
Hur göra övergång från grönt stålrör 17,2 mm till LK Pal Alupex 16
Vatten & Avlopp -
Hur skarva ihop ventil från matkällare till utbyggnad?
Ventilation