Byggahus.se

Skarva rör till blandare

1. P
    Medlem Nivå 4
    Jag har två frågor.

1) När jag har skruvat dit blandaren så fattas det ca 10-15 cm mellan rören (R10) till vattenrören från golvet (R12). Hur gör jag enklast denna skarvning? Korta vanliga kopparrör eller kanske en kort slang? Om slang går att använda, hur kopplar man en sådan?

2) Toalettstolen hamnar nu ca 1-2 cm över gammal höjd och den gamla kopplingen passar ej, vilka alternativ har jag här?

2. it-snubben
    Medlem Nivå 11
    1) Sätt dit en stump rör. 12mm med kopplingar i bägge ändarna.

2) Förstår inte vad du menar. Har du bytt toastol så att du har fått annan koppling eller har du lagt klinker så att avståndet inte stämmer? Det finns speciella anslutningsslangar för toastolar med varierande längder.

3. N
    Medlem Nivå 5
    1) Se ovan
    2) Du menar nog att toastolens anslutning var ett stumt kopparrör som passade precis till den gamla stolen, nu kan du istället montera (om det ej följde med stolen) en flätad slang, skaffa en klämringskoppling som passar mellan röret och slangen, kapa röret på lämpligt ställe, slipa bort ev. färg och montera ihop koppling + slang samt anslut den till toan.

4. P
    Medlem Nivå 4
    Tack för svaren.

5. P
    Medlem Nivå 2
    på nr 2, en r15 in-ut spets dvs du förlänger vattenintaget i wc med en in-ut koppling.