Skarva råspånt över takstolar

4k läst  13 svar

1. A
    Medlem Nivå 15
    När man spikar råspånt på taket: måste man skarva över takstolarna eller kan man ha fria skarvar? Råder delade meningar om detta i bekantskapskretsen. Själv tror jag på skarv över takstol, men hade gärna velat höra att det går bra att skarva fritt. Det hade sparat mycket tid...

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Re: Skarva råspånt över takstolar

Har du ändspontat virke är det ju inga problem att skarva mellan stolarna. Har du inte det kanske det är blir bra ändå om du lägger en extra brädlapp under skarven....

3. S
    Medlem Nivå 3

Hej!

Vid ändspontat virke gäller:

max varannan rad får skarvas inom samma takstolsdelning.

4. A
    Medlem Nivå 15

Ändspontat virke har jag letat efter men inte lyckats få tag på. Var kan man hitta det? Hur ligger det i pris jämfört med vanlig råspont?

5. S
    Medlem Nivå 5

Enklast är att köpa i rätt längder så du kan skarva över takstolarna. Sen om du väljer att skarva någon vid sidan om spelar mindre roll.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Jag har köpt min ändspont på Lissma Såg (Stockholm). Dom har faktiskt inget annat än det.

7. Z
    Medlem Nivå 8

Skarvar man en icke ändspontad bräda här och där så spelar det inte nån roll i hela världen egentligen. Och att köra med annat än ändspontat är att kasta stålar i sjön spillet ökar avsevärt... Och köpa kapat ör onödigt dyrt kontra ändspontat också..... Personligen föredrar jag luckor...men det är en anna pilsner

8. F
    Medlem Nivå 3

Skarv på takstol är inte optimalt. Hållfasthetsläran säger att det där till stor del bara är brytkrafter. Intill vårt hus ligger ett kvarter med parhus som har märkbart vågiga tak. Kanske är det skarvat på taaakstolar. Rent hållfmässigt så blir det starkast om skarven ligger en tredjedel mellan stödpunkterna då man i så fall får istortsätt bara dragkraft i skarven. Teorin gäller förövrigt även staket...

Mitt tak är skarvat löpande utan ändspont men med en brälapp över skarven. Kanske mindre snyggt tak på insidan men vem bryr sig?

9. S
    Medlem Nivå 5

När jag lägger råspont på ett helt tak beställer jag som sagt råsont i passande längder. Men har ju inte en genomgående skarv genom hela taket, utan växlar hela tiden. Att laska under den måste ta en förbannat massa tid.

10. Martin_B
    Medlem · Nivå 13
    Gammal tråd men jag tänkte skriva ett inlägg ändå :)
    Om taket är vågigt så är det väl troligare att de har använt luckor där hela luckans höjd skarvas vid takstolen. Om den dessutom är dåligt infäst i takstolen vid luckans ände så blir ju effekten ännu större.
    Om man lägger bräda efter bräda och skarvarna hamnar på takstolen minst varannan bräda, så borde det väl inte kunna bli vågigt då varannan bräda håller uppe just de som är skarvade.
    Svårt att förklara hur jag menar.
    Tror att det är bäst att skarvarna hamnar på takstolarna, men det är ju inte hela världen om den hamnar mellan takstolarna heller bara det inte blir för många sådana skarvar.

11. J
    Medlem Nivå 11
    Minsta luckan jag sett är 2,4m.

12. Martin_B
    Medlem · Nivå 13
    Ja, men de vertikala skarvarna blir längs hela luckans höjd i vilket fall som helst.

13. J
    Medlem Nivå 11
    Jo, men det spelar ingen roll... Det håller...
    Om taket är vågigt så är det nåt annat fel.

14. Martin_B
    Medlem · Nivå 13
    Det troligaste är väl egentligen att de lät det regna på råsponten innan underlagspappen kom på, och därav vågorna. Men det beror som sagt på hur vågorna ser ut, om det helt enkelt hänger jämnt mellan takstolarna eller om det bara ser ut som att det stormar ute till havs, dvs. oregelbundna vågor.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: